مشاور حقوقی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از فسادها جلوگیری می کند

«مرتضی محبی» با اشاره به «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» بیان داشت: اگر این قانون به درستی اجرا شود از بسیاری مشکلات و فسادها جلوگیری می شود و یک خبرنگار می تواند اطلاعات مربوط به مسائل مختلف هر دستگاه اجرایی را مطالبه کند.
کد خبر: ۳۰۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶ - 02August 2018

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از فسادها جلوگیری می کندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، دکتر «مرتضی محبی» مشاور حقوقی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در کارگاه آموزشی حقوق رسانه اظهار داشت: بالا بردن سطح آگاهی عمومی در همه زمینه ها و روشن ساختن افکار عمومی رسالت مطبوعات است و جهت گیری رسانه ها باید به این سمت باشد.

وی با اشاره به اصل 24 قانون اساسی گفت: این اصل می گوید نشریات و خبرگزاری ها در بیان مطالب آزادند مگر اینکه مخل مبانی اسلام باشند و در حقوق عمومی اخلال ایجاد کنند.

مشاور حقوقی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصل بر آزادی بیان است، اظهار داشت: اخلال یعنی ایجاد رخنه و تزلزل و نباید هر چیزی را اخلال دانست.

محبی افزود: مبانی چیزی است که بقیه اصول بر آن بنا می شوند و با احکام اسلامی فرق دارد.

وی بیان داشت: در فصل سوم قانون مطبوعات حقوق مطبوعات بیان شده است، هر چه آگاهی رسانی در جامعه بیشتر شود در میان مدت و بلند مدت می تواند به پیشرفت جامعه کمک کند و باید به اصحاب رسانه در امر اطلاع رسانی کمک شود.

مشاور حقوقی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبیین کرد: در برخورد با رسانه هایی که خلاف میل ما عمل کرده اند شاید اولین چیزی که به ذهن ما خطور کند شکایت و دادگاه باشد.

محبی متذکر شد: اگر نشریه ای توهین، افترا، خلاف واقع یا انتقاد کرد حق دارید پاسخ را به مقدار حداکثر دو برابر مطلب و ظرف یک ماه بفرستید که باید در همان صفحه، همان ستون و با همان حروف و مجانی به چاپ برسد و متن پاسخ باید در یک شماره منتشر شود.

وی با بیان اینکه قانون شفافیت مطبوعات در اروپا چند صد سال است سابقه دارد اما عمر آن در ایران 10 سال است، گفت: به واسطه این قانون خبرنگار یکی از سایت ها برای اولین بار، اطلاعات مربوط به حمایت های دولت از سینماگران را منتشر کرد که نشان دهنده دریافت حمایت فیلم سازان از منابع دولتی است.

محبی با اشاره به «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» بیان داشت: اگر این قانون به درستی اجرا شود از بسیاری مشکلات و فسادها جلوگیری می شود و یک خبرنگار می تواند اطلاعات مربوط به مسائل مختلف هر دستگاه اجرایی را مطالبه کند.

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از فسادها جلوگیری می کند

خبرنگار درصورت عدم همکاری می تواند شکایت کند

مشاور حقوقی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: خبرنگار برای دریافت اطلاعات می تواند نامه بزند و از دستگاه ها درخواست کند و دستگاه مربوطه باید ظرف 10 روز اطلاعات را در اختیار او بگذارد و در غیر این صورت خبرنگار می تواند از آن دستگاه شکایت کند.

محبی تاکید کرد: هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد مگر آنکه قانون منع کرده باشد.

وی افزود: خبرنگار می تواند به سه دسته اطلاعات که شامل «ضوابط و آیین نامه ها»، «آمار و ارقام ملی و رسمی» و «اسناد و مکاتبات اداری» دسترسی پیدا کند.

مشاور حقوقی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به 7 دسته از موارد اجازه دسترسی و انتشار وجود ندارد که از آن جمله می توان به «اسرار دولتی» که البته با اسناد فرق دارد و نیز «حریم خصوصی» است، اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها