یمن، سودان و لیبی مقصد سلاح‌های کره‌ای است

کره شمالی برای افزایش درآمدهای خود به سراغ تجارت اسلحه در سوریه رفته تا بتواند سلاح‌های خود را در یمن و لیبی به فروش برساند.
کد خبر: ۳۰۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰ - 05August 2018

یمن، سودان و لیبی، مقصد سلاح‌های کره‌ای استحوثی ها خریداران سلاح‌های کره شمالیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، کمیته کارشناس سازمان ملل متحد در گزارش خود به شورای امنیت گزارش داد که کره شمالی برنامه های هسته ای و موشکی خود را متوقف نکرده و در تلاش است از راه های مختلف تحریم های تحمیل شده را دور بزند.

در این گزارش که روز جمعه به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده شده آمده است که کره شمالی «هزینه گزافی» را صرف عملیات انتقال غیرقانونی برای تولیدات نفتی توسط کشتی ها در جهت دور زدن تحریم های سازمان ملل صرف می کند.

در این گزارش همچنین آمده است که کره شمالی برای افزایش درآمدهای خود به سراغ تجار اسلحه در سوریه رفته تا بتواند سلاح های خود را در یمن و لیبی به فروش برساند. نویسندگان این گزارش نوشته اند که «کره شمالی تلاش می کند سلاح های کوچک و سبک و دیگر تجهیزات نظامی خود را از طریق دلال های خارجی به لیبی، یمن و سودان منتقل کند و در آن جا به فروش برساند.»

گفته می شود حوثی ها خریداران اصلی سلاح های کره شمالی هستند که نزدیک به چهار سال است در حال مبارزه با نیروهای متجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.

توسط میانجی گران عالی رتبه در سال 2016 مذاکراتی در دمشق انجام شد که در پی آن پروتکلی به امضا رسید که به موجب آن حوثی ها در یمن با کره شمالی همکاری خواهند داشت و از آنها مهمات نظامی دریافت خواهند کرد.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل این اقدام کره شمالی تلاش برای دور زدن تحریم ها دانسته شده است. شورای امنیت سازمان ملل خرید اسلحه از کره شمالی را تحریم کرده است.  

در بخش دیگری از این گزارش 62 صفحه ای آمده که کره شمالی همچنین تحریم های زغال سنگ، آهن، مواد غذایی دریایی و دیگر تولیدات خود را که میلیون ها دلار درآمد نصیب آن می کند، دور زده است. کارشناسان تاکید کرده اند که در حدود 40 کشتی و 130 شرکت در دور زدن تحریم ها برای انتقال نفت به کره شمالی مشارکت دارند. بنا به این گزارش کره شمالی توانسته است از ماه اکتبر تا مارس دست کم 14 میلیون دلار از صادرات کالاهای تحریم شده مثل آهن و فولاد به چین و هند و کشورهای دیگر درآمد کسب کند. در این گزارش تاکید شده است که «تحریم های مالی همچنان به ضعیف ترین شکل ممکن اجرا می شوند و نتوانسته اند جلوی فعالیت های اقتصادی کره شمالی را بگیرند.»

در ادامه این گزارش آمده است که دیپلمات های کره شمالی با افتتاح حساب های بانکی متعدد توانسته اند نقشی اصلی در دور زدن تحریم ها ایفا کنند.

این گزارش همچنین می افزاید با وجود منع مشارکت شرکت ها در همکاری با کره شمالی بیش از 200 شرکت با کره شمالی همکاری دارند که بسیاری از آنها در روسیه واقع شده اند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار