سعید عاکف در گفت‌وگو با دفاع پرس:

لزوم راه‌اندازی نیروی قدس فرهنگی/ حذف بخش خصوصی نشر موجب نابودی فرهنگ ارزشی می‌شود

نویسنده کتاب پُرفروش خاک‌های نرم کوشک گفت: اگر بخش خصوصی نشر و کسانی که با انگیزه در این عرصه کار می‌کنند از چرخه بیرون رانده شوند، بدون شک فرهنگ ارزشی کشور نابود می‌شود.
کد خبر: ۳۰۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ - 05August 2018

«سعید عاکف» مدیر انتشارات ملک اعظم و نویسنده کتاب پُرفروش خاک‎‌‌‌‌‌های نرم کوشک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به تاثیر نوسانات بازار کاغذ بر چاپ کتاب‌های دفاع مقدس اظهار داشت: بسیاری از مخاطبین ما منتظر چاپ کتاب‌هایی مثل «گمشده مزار شریف» و «بزم باران» هستند که به دلیل مشکلات بازار کاغذ به چاپ نرسیده است.

وی گفت: در همین اوضاعی که فرهنگ در کشور ما رو به افول و نابودی است، کتاب‌ دفاع مقدس مخاطب دارد؛ اما متاسفانه این توان را نداریم که با این اوضاع بازار کاغذ، هزینه‌های چاپ آن را تامین کنیم. قیمت کاغذ طی یک هفته به قدری افزایش داشته که توانی برای چاپ کتاب توسط ناشر خصوصی وجود ندارد. با این وجود فرهنگ ارزشی کشور از بین می‌رود.

مدیر انتشارات ملک اعظم افزود: مشکلات امروز بازار گریبان همه ناشران را گرفته در حالی که حمایت از ناشر دفاع مقدس در اولویت هزارم دولت است. مراکز انقلابی نیز از نشر دفاع مقدس حمایت نمی‌کنند در حالی که شرایط فرهنگی نیازمند راه‌اندازی نیروی قدس فرهنگی است؛ متاسفانه در شرایط موجود درک درستی از کار فرهنگی وجود ندارد.

نویسنده کتاب پُرفروش خاک‎‌‌‌‌‌های نرم کوشک عنوان کرد: سال‌ها انتشارات ملک اعظم در بحث توزیع کتاب در سراسر کشور موفق عمل می‌کرد. با ورود جریان‌های مختلف فرهنگی و تاسیس بخش انتشارات نیروهای مختلف نظامی و شهرداری‌ها چرخه توزیع به خوبی به کار خود ادامه می‌داد؛ اما بعد از مدتی همه این دستگاه‌ها به تولید کتاب بی کیفیت رو آوردند در حالی که تخصصی در تولید کتاب نداشتند. آن‌ها به لحاظ فرم در واقع فرمالیته بودند و کار درست فرهنگی را نابود ‌کردند. برخی مجموعه‌ها میلیاردها پول و امکانات را با عناوین مختلف از بودجه عمومی دریافت کردند اما در مواجهه با ناشران کمترین کمک را انجام نمی‌دهند.

عاکف تاکید کرد: من یک ناشر خصوصی هستم. قصد داشتم حرف خودم را بزنم و زیر بلیط هیچ دستگاهی نباشم؛ اما متاسفانه در همه شهرهای کشور مجموعه‌های مختلف با توان دولتی تاسیس شده که کتاب تولید می‌کنند؛ آن‌ها با وجود اینکه در کلام قصد و نیت‌شان را اعلام نمی‌کنند اما در واقع در حال نابودی چرخه ارزشی نشر هستند.

این نویسنده تاکید کرد: با صراحت می‌گویم اگر بخش خصوصی نشر و کسانی که با انگیزه در این عرصه کار می‌کنند از چرخه بیرون رانده شوند، حتماً و بدون شک فرهنگ ارزشی کشور نابود می‌شود. این حرف براساس یک تجربه سی ساله است، تجربه‌هایی که وقتی این عزیزان سر در لاک داشتند با کتابی مثل «خاک‌های نرم کوشک» خط شکنی کرد. چیزی که کسی نمی‌تواند انکار کند. بالاخره این کتاب تحولی در عرصه ادبیات دفاع مقدس ایجاد کرد که لطف خدا به همراه آن بود.

مدیر انتشارات ملک اعظم اظهار داشت: ایجاد فروشگاه به شرط حمایت از کتاب موفق خواهد شد. چطور کتاب‌هایی با بار منفی در چرخه توزیع کشوری موفق عمل می‌کنند اما در جریان کتاب‌های حوزه انقلاب و دفاع مقدس چند سال یک کتابفروشی تاسیس می‌شود و کتاب‌های این جریان را با بدترین شرایط خریداری می‌کنند!

نویسنده کتاب پُرفروش خاک‎‌‌‌‌‌های نرم کوشک خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در مرز لبنان امکانات وسیعی از جمله هلیکوپتر در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند آن چیزی که مدنظر خودشان است را منتشر کنند! اما در کشور ما من نمی‌دانم چه خبر است. یک نویسنده اگر بخواهد درست کارکند به قدری مورد بی مهری و سنگ‌اندازی قرار می‌گیرد تا ناامید شود.

عاکف به صحبت‌های صادق کرمیار درباره محمود گلابدره‌ای اشاره کرد و گفت: کرمیار در مراسمی درست اشاره کرد که «دستگاه‌های عریض و طویلی به بهانه وجود نویسنده‌ها به وجود آمده در حالی کمتر از 500 نویسنده با شاخصه‌های نویسندگی وجود دارد و این دستگاه‌ها بودجه‌ها زیادی دریافت می‌کنند و هیچ خدماتی به نویسندگان نمی‌دهند» گلابدره‌ای یکی از همین 500 نویسنده‌ی بود که هیچگاه مورد حمایت قرار نگرفت و در فقر چشم از دنیا فرو بست.

وی حمایت از ناشران و نویسندگان خصوصی را راه‌کار درست و منطقی حوزه نشر دانست و افزود: ناشر خصوصی نیازمند دستورالعمل نیست و کارش را ادامه می‌دهد. بسیاری از نویسندگان امورات زندگی را به سختی سپری می‌کنند. همه این اتفاقات به خاطر شرایط سخت زندگی است. بسیاری از نویسندگان را سراغ دارم که به مسافرکشی افتاده‌اند و همچنان مسوولین احساس تعهد ندارند.

مدیر انتشارات ملک اعظم اظهار داشت: تخصیص یارانه کاغذ یا خرید کتاب از ناشر از جمله راه‌کارهایی است که به کتاب دفاع مقدس کمک خواهد کرد. مجموعه‌ها دولتی و غیر دولتی با خرید کتاب‌های این حوزه می‌توانند تقویت کننده ناشران باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها