سردار نوریان:

ارتقاء توانمندی افراد برای حل مسئله وظیفه خطیر مددکاران اجتماعی پلیس است

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه ارتقاء توانمندی افراد برای حل مسئله یکی از وظایف خطیر مشاوران و مددکاران اجتماعی ناجاست، گفت: فرآیند جامعه‌پذیری از خانواده، مدرسه، مسجد و... باید به گونه‌ای باشد که وقتی افراد وارد جامعه می‌شوند، رفتار «قانونمند» داشته باشند.
کد خبر: ۳۰۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ - 05August 2018

ارتقاء توانمندی افراد برای حل مسئله وظیفه خطیر مشاوران و مددکاران اجتماعیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «احمد نوریان» معاون اجتماعی نیروی انتظامی در اولین روز از کارگاه تخصصی آموزشی کارشناسان دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها و مراکز مشاوره با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مدافعان حریم و حرم و شهیدان عرصه نظم و امنیت و با اشاره به نقش اثرگذار مشاوران و مددکاران اجتماعی در پیشبرد اهداف معاونت اجتماعی، اظهار داشت: این کارگاه دو روزه و تخصصی در راستای ارتقاء سطح علمی و تخصصی مشاوران و مددکاران اجتماعی در حال برگزاری است.

وی افزود: فنون مشاوره، روانشناسی، روش و تکنیک‌های این حوزه باید «بومی» و منطبق با ارزش‌ها، باور‌ها و فرهنگ هر جامعه‌ای باشد و امروزه علم روانشناسی جدید نیز بر این موضوع تأکید دارد.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: گروه‌های «اثرگذار» در جامعه با تعابیری، چون «قهرمانان زندگی»، «الگو‌های تمام عیار» و... مطرح هستند که بیشترین تأثیر را در زندگی هر فردی دارند.

این مقام انتظامی اضافه کرد: اگر دوره‌های سنی را به کودکی اولیه، کودکی ثانویه، نوجوانی اولیه، نوجوانی ثانویه، جوانی، میانسالی، بزرگسالی و سالخوردگی تقسیم کنیم، باید گفت که الگوی تمام عیار کودکی اولیه والدین هستند که به تعبیری «خدای کودک» محسوب می‌شوند و کودک در این دوره هر آنچه می‌آموزد از والدین است.

سردار نوریان خاطرنشان کرد: الگوی تمام عیار دوران کودکی ثانویه نیز «آموزش‌ها» و «مربیان» هستند. در این مرحله آموزه‌ها بسیار حائز اهمیت هستند و در واقع 4 - 3 سالگی اوج یادگیری هر کودکی است که موضوع «نظم و انضباط پذیری» عموماً در این بازه سنی حساس اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: بسیاری از آموزه‌هایی که هر فردی نیاز دارد باید در بازه سنی 4 – 3 سالگی به کودک آموزش داده شود و پلیس نیز می‌تواند برای آموزش نظم و انضباط اجتماعی در این دوره سنی معطوف، متمرکز و بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: در دوره قبل که مسئولیت معاونت اجتماعی نیروی انتظامی را عهده‌دار بودم بر اقدامات پژوهشی و علمی تأکید داشتم به طوری که از هر کلانتری انتظار و مطالبه شد که یک «برآورد اجتماعی» از حوزه استحفاظی خود داشته باشد، چرا که معتقدم شناخت محیط در ارائه خدمات بسیار موثر است.

وی افزود: مشاوران باید محیط شناسی خوبی داشته باشند، شاهدیم که در هر منطقه‌ای مردم با خرده فرهنگ‌های متفاوتی زندگی می‌کنند، بنابراین شناخت از محیط زندگی جامعه هدف می‌تواند در فرآیند مشاوره دهی به اتفاقات مثبتی منتج شود.

سردار نوریان ادامه داد: گروه «همسالان» الگوی دوره نوجوانی اولیه هستند و در واقع باید گفت که در بازه زمانی 11 تا 15 سال بیشترین تأثیرپذیری از گروه سنی «همسالان» است.

وی یادآور شد: از 15 تا 20 سالگی دوره نوجوانی ثانویه است و بیشترین تأثیر را چهره‌های برجسته اجتماعی و برخی به تعبیر هنری سلبریتی‌ها و... بر نوجوانان در این بازه سنی تاثیر دارند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه موقعیت شناسی از مکان و زمان در ارائه مشاوره و مددکاری بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امروز شرایط جامعه، پیچیده و حساس است و شناخت تغییرات اجتماعی در چنین شرایطی بسیار حائز اهمیت است.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: تغییرات اجتماعی یا منشأ داخلی دارند یا منشاء خارجی که به صورت برنامه‌ریزی شده یا نیمه برنامه ریزی شده اتفاق می‌افتند.

وی اضافه کرد: فرآیند اجتماعی شدن یا اجتماعی کردن افراد از پیش از تولد آغاز می‌شود و بیشترین جامعه‌پذیری درون خانواده است؛ چرا که توانمندی خانواده در اجتماعی کردن افراد غیرقابل انکار است.

سردار نوریان یادآور شد: فرآیند اجتماعی شدن از خانواده، مدرسه، مسجد، صحن اجتماع و... باید به گونه‌ای باشد که وقتی افراد وارد جامعه می‌شوند، رفتار‌های قانونمند داشته باشند.

این مقام انتظامی تأکید کرد: کم‌کاری در حوزه اجتماعی کردن افراد، هزینه‌های سنگینی را برای حاکمیت و نظام در پی دارد.

معاون اجتماعی ناجا تأکید کرد: پلیس برای اینکه در شأن مردم انجام وظیفه کند به جد دنبال این است که تخصص، علم و مهارت خود را در هر حوزه‌ای ارتقاء دهد، قطعاً در حوزه مشاوره و مددکاری نیز رویکرد پلیس «تخصص گرایی» است.

سردار نوریان اضافه کرد: در آستانه 40 سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی و در عین حال در مقطع حساسی هستیم و در تمام این سال‌ها همواره شاهد توطئه و شیطنت‌هایی از سوی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی بوده‌ایم و امروز بار دیگر شاهد عهدشکنی مدعیان هستیم.

وی افزود: باید در ادامه راه روشنی که امام راحل و شهدا برایمان ترسیم کردند با قدرت، وحدت و ولایت پذیری محض حرکت کنیم.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه کشور ما جزو آزادترین کشور‌ها در کل دنیا است، افزود: در هیچ کشوری این تعداد انتخابات در این سطوح مختلف از شورای محلی تا شورای نگهبان و... دیده نمی‌شود و این مهم بیانگر آن است که کشور ما فراتر از دموکراسی اداره می‌شود، اما تبلیغات عکس این موضوع است و عده‌ای به دنبال ترویج یأس و ناامیدی در جامعه هستند.

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: امروز شاهد جنگ بزرگ اقتصادی، رسانه‌ای و ارزش‌ها هستیم و به نوعی تأثیرات و اثرات جنگ نرم در جامعه مشهود است و می‌طلبد در این بازه حساس بسیار هوشمند و هوشیار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هر چند در این شرایط حساس عده‌ای از داخل به دنبال سوء استفاده هستند و شاهد بودیم برخی هم خطا‌هایی داشته‌اند، اما همگان واقفند هر فردی خطا، خیانت، اختلاس و... کرده مکافات عملش را در همین دنیا می‌بیند و به فرموده حضرت محمد (ص) «هر کس مال حرامی وارد زندگی خود کرده باشد به طور سختی از او بازپس گرفته می‌شود».

وی با تأکید بر اینکه هر کس به مال، ناموس مردم و... ظلم و تعرضی کرده باشد حتما در این دنیا مکافات عمل خود را می‌بیند، افزود: در این برهه زمانی، بعضی ناخالصی‌ها در نظام مشخص شدند، اما باید بدانیم که در این شرایط سخت و پیچیده، ایمان‌ها به آزمایش گذاشته می‌شود.

سردار نوریان بیان کرد: انقلاب ما متصل به انقلاب حضرت مهدی (عج) است و ان شاء‌الله توطئه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی به خودشان باز می‌گردد.

وی خطاب به مشاوران و مددکاران اجتماعی کلانتری‌ها و مراکز مشاوره، گفت: شما در این دوره حساس و بازه زمانی نقش بسیار خطیری دارید و باید با صبوری و متانت هر مراجعه کننده‌ای را به آرامش دعوت کنید. شما که با مردم در ارتباط هستید و می‌دانید بنا به دلایلی در این روز‌ها عصبانیت برخی بیشتر شده و ممکن است عده‌ای بر سر هر موضوع کوچکی نزاع داشته باشند با صبر و حوصله، گوش شنوا داشته باشید و مراجعه‌کنندگان را راهنمایی کنید و به نوعی «توانمندی افراد را برای حل مسئله» ارتقاء دهید.

سردار نوریان در پایان با بیان اینکه لازم می‌دانم از دست اندرکاران برگزاری این کارگاه دو روزه به ویژه مدیر کل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا تشکر کنم، گفت: امید است نتایج این نشست به پیشبرد مأموریت‌ها و کسب موفقیت‌های روزافزون منتج شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار