دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مهم‌ترین چالش ادبیات انقلاب و دفاع مقدس

ویترین فروش همواره یکی از مولفه‌های مهم در عرضه آثار ادبی است. چیزی که ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با چاپ بیش از هزار اثر و تجدید چاپ‌ها و تیراژهای زیاد هنوز نتوانسته به طور شبکه‌ای در آن ورود پیدا کند.
کد خبر: ۳۰۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ - 05August 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: بر اساس آخرین آمارها در سال 1396 تعداد 250 ناشر فعال به طور تخصصی و غیر تخصصی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

در مجموع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به طور میانگین سالانه حدود یک‌هزار کتاب در این حیطه به چاپ می‌رسانند. تعداد شمارگان آثار منتشر شده این عرصه نسبت به آثار دیگر حوزه‌ها پیشرفت چشم‌گیر و قابل ملاحظه‌ای دارد که نشان می‌دهد این عرصه نسبت به سایر حوزه‌ها دارای علاقه‌مندان و مخاطبان بیشتری است.

موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دلیل گستردگی و همه‌گیر بودن آن، موجب شده است تا علاقه‌مندان حوزه نشر در سراسر کشور خواستار فعالیت جدی در این حوزه شوند. به همین دلیل تعداد زیادی ناشر شهرستانی و استانی در این حیطه به طور تخصصی و غیر تخصصی فعالیت دارند.

ویترین فروش چالش مهم ادبیات انقلاب و دفاع مقدس

خوشبختانه جذابیت نشر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و استقبال از کتاب‌های منتشر شده آن طی چند سال گذشته موجب شده تا ناشران خصوصی زیادی برای فعالیت در این عرصه ترغیب شوند. ناشرانی از استان‌های سراسر کشور از جمله مشهد، اصفهان، قم و تبریز طی این سال‌ها توانسته‌اند با عرضه کتاب‌های فاخر در بسیاری از اوقات از ناشران دولتی سبقت بگیرند.

علی‌رغم وجود ناشران تخصصی، خصوصی و دولتی در این بخش موفقیت‌های خوبی حاصل شده است. عدم حمایت از این ناشران همچنان یکی از دغدغه‌های موجود سال‌های جاری است؛ چراکه ناشران در شرایط اقتصادی برای فعال ماندن در این شرایط سخت اقتصادی با مشکلات روبرو هستند.

ویترین فروش چالش مهم ادبیات انقلاب و دفاع مقدس

کتاب دفاع مقدس در سال‌های گذشته همواره مورد اعتماد و اطمینان همه خانواده‌های ایرانی و خواص و مخاطبین حرفه‌ای کتاب بوده؛ چراکه این حوزه یکی از سالم‌ترین حوزه‌های فرهنگی کشور است.

شبکه پخش کتاب دفاع مقدس طی چند سال گذشته همواره مردمی و به صورت خودجوش توانسته دستاوردهای مهمی را برای ناشران به دست آورد، اما این سیستم با وجود ویژگی‌های مهمی چون انعطاف‌پذیری و چالاکی که دارد نیازمند انسجام بیشتری است تا ناشران بتوانند به آن تکیه بیشتری داشته باشند.

ویترین فروش چالش مهم ادبیات انقلاب و دفاع مقدس

ویترین فروش همواره یکی از مولفه‌های مهم در عرضه آثار ادبی است. چیزی که ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با چاپ بیش از هزار اثر و تجدید چاپ‌ها و تیراژهای زیاد در سال هنوز نتوانسته است به طور شبکه‌ای در آن ورود پیدا کند.

ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با وجود قوت‌های موجود فرم و محتوایی، متاسفانه از سوی شبکه توزیع کمترین سهم از ویترین عرضه به آن اختصاص داده شده است که با توجه به این موضوع این سوال به ذهن می‎‌رسد که آیا مافیایی در شبکه توزیع و فروش کتاب وجود دارد؟ آیا مافیاهای کتاب به ارزش‌های ملت ایران احترام می‌گذارند؟

رفع خلأ شبکه فروش و ایجاد اشتغال

همت برای رفع خلأ شبکه فروش کتاب، قطعاً ثمرات بسیار خوب و فراموش نشدنی را برای صنعت چاپ و نشر و اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت. امروز که کشور ما در وضعیت نابسامان اقتصادی به سر می‌برد نباید با توجیه توجه به مسائل صرفاً اقتصادی از مسئله فرهنگ غافل بود بلکه باید راه‌های گسترش فرهنگ در بستر اقتصاد را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

کتاب و ادبیات دفاع مقدس به دلیل اهمیتی که در ابعاد مختلف امنیت ملی، خودباوری، ارائه الگوهای موفق جوانان در عرصه‌های مختلف جهاد و ایثار می‌تواند در صدر اولویت‌های دستگاه‌های مختلف فرهنگی برای ایجاد شبکه توزیع اختصاصی این حوزه باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها