تضعیف برجام با تحریم‌های جدید علیه ایران به نفع آمریکا نیست

یک استاد آمریکایی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را بی‌معنی دانسته و تضعیف برجام از این طریق را به نفع ایالات متحده ندانست.
کد خبر: ۳۰۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰ - 06August 2018

استاد آمریکایی : تضعیف برجام با تحریم های جدید علیه ایران به نفع آمریکا نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روزنامه آلمانی اوزنابروکر سایتونگ در آستانه اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در مطلبی نوشت: رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شده است و حالا تحریم های جدید این کشور علیه تهران اجرایی می شود. ایران در حال حاضر از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارد. در اینجا حالا این پرسش مطرح است که آیا ترامپ حالا دولت ایران را مجبور به تسلیم شدن می کند و یا تنش زایی بیشتر در راه است؟

نویسنده در ادامه نوشت: جان بولتون قبل از توافق هسته ای با ایران این مسئله را آشکار کرده بود که از تلاش های دیپلماتیک قدرت های دارنده حق وتوی سازمان ملل و آلمان هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود.

وی در مارس سال 2015 در نیویورک تایمز درخواست کرده بود که برای توقف بمب اتمی در ایران این کشور را بمباران کنید. از ماه آوریل، بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا است و هر دوی این ها در رد توافق هسته ای با ایران با هم اتفاق نظر دارند. در ماه می دونالد ترامپ خروج کشورش از توافق هسته ای را اعلام کرد و حالا می خواهد رهبری در تهران را به زانو درآورد. در شب سه شنبه تحریم های در حالت تعلیق آمریکا علیه ایران مجددا به اجرا در می آیند.

اولا ایالات متحده می خواهد شرایطی را ایجاد کند که ایران نتواند به دلار آمریکا هیچ دسترسی داشته باشد و نتواند با طلا و فلزات گرانبها تجارت کند. همچنین از تجارت فلزات خاص ومواد خام و نرم افزار صنعتی با ایران هم باید جلوگیری شود.

90 روز بعد هم در ماه نوامبر تحریم های دیگری علیه ایران اعمال می شود که با کمک آن واردات نفتی دیگر کشورها از ایران به صفر کاهش می یابد. هم زمان آمریکا می خواهد پرداختهای بین المللی به ایران را متوقف کند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: با تحریم های جدیدعلیه ایران اختلافات بین واشنگتن و تهران وارد مرحله جدیدی می شود. اخیرا دیگر تنها مسئله برنامه هسته ای ایران برای آمریکا مطرح نیست. آمریکا می خواهد از دید خود با نفوذ ناپایدار کننده تهران در خاورمیانه مقابله کند.

وزیر امور خارجه آمریکا دیدگاه دولت خود در قبال ایران را این طور خلاصه می کند که ایران باید مانند یک کشور معمولی رفتار کند و تا آن زمان ما باید از این مسئله جلوگیری کنیم که رهبری در تهران دارایی های خود را در راه ها ی بد هزینه کند.

ترامپ چند روز پیش از یک رژیم وحشی در ایران سخن گفت که هرگز نباید اجازه دسترسی به تسلیحات اتمی به آن داده شود. دقیقا توافق هسته ای با ایران در این راستا منعقد شده بود. بهر حال آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار این مسئله را تایید کرده است که ایران به توافق هسته ای پایبند است. با وجود اینکه ایران غنی سازی اورانیوم خود را تحت نظارت و کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است اما ترامپ این توافق را وحشتناک و توافق بد توصیف کرد. این موضع ترامپ کاملا متفاوت از موضع وی در قبال کره شمالی است که وی در ماه ژوئن یک توافق گنگ و مبهم را با رهبری آن داشت که هیچ گام مشخصی در مسیر خلع سلاح اتمی این کشور یا مکانیسم کنترل آن نداشت.

کارشناسان نیز به رفتار ترامپ با توافق هسته ای با ایران انتقاد وارد می کنند. پروفسور "ریچارد نفیو" از دانشگاه کلمبیا در نیویورک اقدامات تحریمی جدید آمریکا علیه ایران را بی معنی ارزیابی کرده است. وی در این باره گفته است که ایران به برجام پایبند است. این اصلا به نفع آمریکا نیست که این توافق را با تحریم ها تضعیف کند.

وی که در مصاحبه با خبرگزاری آلمان سخن می گفت تصریح کرد که دولت ترامپ حالا تصمیم دارد به  نارضایتی بالا در میان مردم ایران دامن بزند تا دولت در تهران را مجبور به مصالحه و سازش با خود کند. این احتمال وجود دارد که این تحریم ها صدمه جدی به مردم ایران بزند.

ایران در آستانه تحریم های اقتصادی جدید آمریکا در بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود قرار گرفته است. ارز این کشور به شدت ارزش خود را از دست داده و تورم افزایش پیدا کرده است. مردم ایران از یک سونامی اقتصادی صحبت می کنند و نگران موجودیت خود هستند.

حمایت های سیاسی اتحادیه اروپا هم که می خواهد توافق هسته ای را نجات دهد کم تر فایده ای به حال ایران دارد. شرکت های اروپایی و بانک ها هیچ علاقه ای به این ندارند که تجارت های خود با آمریکا را به خطر بیاندازند و ترجیح می دهند از مناسبات تجاری با آمریکا بیرون بیایند.

علامت ها و نشانه ها حاکی از تشدید تنش ها است. روحانی هم چندین بار تهدید کرده است که در صورت تحریم های نفتی آمریکا تنگه هرمز را می بنددد و به این ترتیب صادرات نفتی بین المللی در خلیج فارس را قطع می کند. در این صورت همچنین درگیری های نظامی در خلیج فارس رد نمی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار