دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ایران در صنعت استراتژیک اسباب‌بازی چه جایگاهی دارد

صنعت اسباب‌بازی یک استراتژی برای ترویج فرهنگ بومی کشورها و البته تجاری‌سازی در سطح جهان در جهت به دست آوردن گردش مالی 90 میلیارد دلاری است که می‌تواند فرصت یا تهدید تلقی شود.
کد خبر: ۳۰۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ - 06August 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: گردش مالی صنعت اسباب بازی در جهان سالانه بیش از 90 میلیارد دلار تخمین زده شده است. پس از ایالات متحده با بازار 22 میلیاردی، کشورهای ژاپن، چین، انگلیس و فرانسه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این عرصه هستند و آسیا به دلیل دارا بودن جمعیت زیاد در بین سایر قاره‌ها، بعنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده اسباب بازی محسوب می‌شود.

چین در میان کشورهای قاره آسیا تنها کشوری است که با گردش مالی 15 میلیارد دلاری در این صنعت بیشترین حجم صادرات این حوزه را در اختیار دارد. این کشور با بهره‌گیری از نیروی کار ارزان و تولید محصولات متوسط به لحاظ کیفی بخش اعظمی از بازار صادرات جهان را در دست گرفته است.

اسباب بازی فرصت‌ها و تهدیدها/ جایگاه ایران در یک صنعت استراتژیک کجاست

اسباب بازی یک کالای فرهنگی و تجاری

اسباب بازی بر خلاف نظر و عقیده برخی، یک کالای فرهنگی و البته تجاری است. یعنی یک اسباب بازی هم می‌تواند بعُد تبلیغی و ترویجی در راستای فرهنگ بومی یک کشور داشته باشد و هم اینکه قابلیت تجاری‌سازی در سطح جهان را پیدا کند. علی‌رغم تاکید سیاست‌های کلان نظام اسلامی بر حمایت از این کالای استراتژیک، اما همچنان صنعت اسباب بازی در ایران متولی مشخصی ندارد.

اکثر تولیدات این صنعت بدون چشم انداز و صرفاً به شکل مقطعی و با سیاست‌های دولت‌ها شکل گرفته است. تولیدکنندگان داخلی نیز با کمترین نیازسنجی و به‌روز بودن صرفاً دست به تولید یک سری محصولات بی کیفیت و خارج از استانداردهای معمول زده‌اند که از سوی مصرف کننده با کمترین استقبال همراه بوده است.

اسباب بازی فرصت‌ها و تهدیدها/ جایگاه ایران در یک صنعت استراتژیک کجاست

این در حالی است که ایران به دلیل اشتراکات دینی و فرهنگی در بین کشورهای مسلمان، فارسی زبان منطقه آسیا و حتی آفریقا و سایر نقاط جهان می‌تواند قطب مهمی در تولید صنعت اسباب بازی باشد. تولیداتی که به لحاظ فرهنگی و دینی مورد اشتراک بسیاری از کشورهای منطقه باشد و از آن استقبال صورت گیرد.

تعیین تکلیف متولی صنعت اسباب بازی و ترسیم چشم انداز
برای پیشرفت و استفاده از ظرفیت صنعت اسباب بازی و کسب سهم ایران از بازار 90 میلیارد دلاری بازار اسباب بازی جهان و ظرفیت 25 درصدی بازار آسیا از کل تولیدات این صنعت باید زیرساخت‌های این تجارت پُر سود توسط سیاست‌گذاران فرهنگی نهادینه شود.

تعیین تکلیف متولی صنعت اسباب بازی در راستای تسهیل سازی فرایند‌های مطالعاتی، نیازسنجی، تولید، توزیع و صادرات تنها بخشی از وظایف مهم و ضروری برای توسعه این بخش خواهد بود.

مهم‌ترین اتفاق برای رونق دادن صنعت اسباب بازی داخلی و کسب بخشی از بازارهای جهانی ترسیم چشم انداز این حوزه خواهد بود. قطعاً بدون چشم انداز در این تجارت پُر سود هیچ اتفاقی برای کشورمان رخ نخواهد داد.

آینده صنعت اسباب بازی جهان و جایگاه ایران
صنعت اسباب بازی نیز همانند تمام جوانب بشری الگو پذیر از فناوری‌های نوین ارتباطی خواهد بود. دنیای مجازی باعث شده تا تمام جوانب حیات بشری تحت تاثیر آن قرار گیرد. حیات صنعت اسباب بازی نیز قطعاً در گرو بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطی خواهد بود. طراحان بازی‌سازی در جهان برای همراه بودن از این قطار پُر شتاب بدون تردید این صنعت را به فناوری تجهیز خواهند کرد تا اسباب بازی نیز از جذابیت‌های این اتفاق کم نداشته باشد.

اسباب بازی فرصت‌ها و تهدیدها/ جایگاه ایران در یک صنعت استراتژیک کجاست

آینده اسباب بازی در ایران به دلیل پیشرفت‌های فناوری و استعدادهای خلاقانه موجود قطعاً آینده روشنی خواهد بود چرا که جوانان ایرانی به دلیل تسلط بر حوزه برنامه سازی، هوش مصنوعی و رباتیک و درخشش در سطح جهان نشان داده‌اند می‌توانند وارد صنعت تولید شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار