گزارش دفاع پرس در خصوص ورود «میراژ اف-1» به ناوگان هوایی ارتش؛

جنگنده‌ای که با همت متخصصان ایرانی به آسمان راه یافت

«میراژ اف-1» که تا پایان جنگ تحمیلی یک جنگنده زهردار در برابر ما محسوب می‌شد، در جریان جنگ خلیج فارس به ایران راه یافت و پس از مدتی کار شناسایی و تعمیرات توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش، کد سازمانی دریافت کرد و وارد رده عملیاتی نیروی هوایی ارتش شد.
کد خبر: ۳۰۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ - 08August 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، کارکنان فنی و متخصصان جوان پایگاه شهید «حبیبی زهام» مشهد توانستند پس از صرف 25 هزار نفر ساعت كار مداوم، یک فروند هواپیمای میراژ اف-1 زمین‌گیر شده را بازآماد و به رده عملیاتی ملحق کنند.

میراژ اف-1، نوعی جنگنده تهاجمی چندمنظوره محسوب می‌شود که توسط شرکت فرانسوی داسو طراحی و ساخته شده است. این جنگنده که برای مقابله با تامکت‌های ایرانی در جنگ تحمیلی و به سفارش صدام خریداری شده بود، پس از آنکه تحویل رژیم بعثی عراق شد، توانست تعدادی اف-4 و اف-5 را مورد اصابت قرار دهد اما همچنان در مقابله با تامکت‌های ایرانی کم فروغ ظاهر شد، به طوری که بیش از 20 فروند از این جنگنده در مقابله با پدافند زمین پایه و موشک‌های فنیکس در عرصه آسمان متلاشی و از بین رفتند.

جنگنده میراژ اف 1 جنگنده‌ای که در خدمت نیروی هوایی درآمد

این جنگنده ضمن انجام ماموریت نبرد هوایی با بهره‌گیری از موشک اگزوسه به‌دنبال اجرای ماموریت‌های دریایی و مقابله با ناوهای ایرانی نیز بود و تا پایان جنگ نیز این ماموریت ادامه داشت.

میراژ اف-1 که تا پایان جنگ تحمیلی یک جنگنده زهردار و دشمن برای ما محسوب می‌شد، در جریان جنگ خلیج فارس به ایران راه پیدا کرد و پس از مدتی کار شناسایی و تعمیرات، توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش کد سازمانی دریافت کرده و وارد رده عملیاتی نیروی هوایی شد. جمهوری اسلامی ایران که به لحاظ تسلیحاتی در تحریم به سر می‌برد، هیچگاه نتوانست قطعات مورد نیاز این جنگنده را از کشور مبدا خریداری کند و این موضوع سبب شد تا این جنگنده ناگزیر به جهت عدم دریافت موشک‌های مطابق با سیستم هدایت، کارآیی رزمی خود را نیز در ایران از دست بدهد.

جنگنده میراژ اف 1 جنگنده‌ای که در خدمت نیروی هوایی درآمد

میراژ که پس از شناسایی و کار ویژه تخصصی توانست مجوز پرواز را در آسمان کشور بگیرد، در سال 93 به واسطه تلاش شبانه‌روزی صنعت دفاعی کشور و با بهره‌گیری از تجربیات کارکنان فنی نهاجا به موشک کروز 300 کیلومتری مجهز و به عنوان جنگنده‌ای موثر وارد چرخه دفاعی کشور شد.

همچنین سامانه اکسیژن‌رسانی این جنگنده چند منظوره نیز در سال‌های اخیر توسط متخصصان ایرانی تهیه و تنظیم شد. سیستم اکسیژن میراژ یکی از بخش‌های حساس هواپیما است که وظیفه تنظیم اکسیژن تنفسی خلبان در ارتفاعات مختلف را برعهده دارد. این پروژه برای اولین بار و با تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصان و کارکنان تیم تخصصی مرکز تعمیرات هواپیمای فرماندهی و پشتیبانی هوایی نیروی هوایی ارتش به انجام رسیده است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار