در نشست تخصصی بررسی موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح شد؛

سالن‌های موسیقی به بنگاه‌های شادمانی تبدیل شده‌ است/ بی‌هویتی موسیقی در دوران بعد از دفاع‌ مقدس

محفل «چهل شاهد» با هدف بررسی موسیقی در 4 دهه گذشته برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ - 06August 2018

سالن‌های موسیقی به بنگاه‌های شادمانی تبدیل شده‌ است/ بی‌هویتی موسیقی در دوران بعد از دفاع‌ مقدسبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مجموعه برنامه‌های «چهل شاهد» با هدف مرور ۴۰ سال هنر و ادبیات، از دوران انقلاب اسلامی تا زمان حال، به ایستگاه موسیقی رسیده است و یکشنبه 14 مرداد ماه، دومین جلسه نشست تخصصی بررسی موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور 2 تن از اساتید برجسته کشور در حوزه آهنگسازی و پژوهش، هادی منتظری و رضا مهدوی برگزار شد.

در این نشست، مهدوی ضمن اشاره به تاثیرگذاری موسیقی در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، گفت: در دوران قبل از انقلاب موسیقی‌دان‌ها همواره همراه توده‌های مردم بودند و هیچ گاه خود را از آنها جدا نکردند و حتی در ساخت شعار نیز بسیار فعال بودند.

وی ادامه داد: دلیل ماندگاری موسیقی‌های آن دوران، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است اما اگر بخواهیم ساده بگوییم باید گفت که اولا کارها سفارشی نبودند و از دل آدم‌ها بیرون می‌آمدند و مطالبه مالی نداشتند که امروزه کمتر دیده می‌شود.

این آهنگساز کشور در ادامه افزود: همراه بودن با مردم یک نکته مهم دیگر است اما به عنوان نکته سوم شرایط و زمان را می‌توان دخیل دانست. توقف قطار انقلاب در ایستگاه خود، باعث شد یکسری از هنرمندان سوار بر این قطار شوند که موسیقی‌دان‌ها نیز یکی از این گروه‌ها بودند که کارهایی انجام دادند. اگر در حال حاضر، میلیون‌ها تومان هزینه شود شاید مشابه آثار آن زمان را نتوان تولید کرد.

رضا مهدوی در ادامه اظهار کرد: در زمان انقلاب، همه هنرمندان به هنر خود و کاری که انجام می‌دادند باور داشتند و اگر امروز موسیقی شرایط خوبی ندارد دلیل آن همین باور است. موسیقی به‌تنهایی عاری از هر مشکلی است و زمانی که کلام بر روی آن قرار می‌گیرد مشکل ایجاد می‌شود. حتی موسیقی مبتذل نیز به دلیل کلام آن ابتذال دارد و موسیقی به تنهایی هیچ ابتذالی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: می‌توان با قرار دادن موسیقی مناسب در کنار کلام مبتذل به کلی آن را دگرگون کرد و به یک اثر غیر قابل شنیدن تبدیل کرد. بیشتر مواقع زهری که به موسیقی وارد شده به‌دلیل شعر و کلام نامناسب بوده و به همین دلیل سلیقه مردم نیز در حال تغییر است.

مهدوی در ارتباط با موسیقی در دهه 60 گفت: دهه 60 فصل سرودسازی ایران بود و نباید از آن به راحتی گذشت. خیلی از فعالان زمان انقلاب در دفاع‌ مقدس نیز به میدان آمدند و آثار خوبی ساختند که به نام سرود دفاع مقدس شناخته می‌شود. در زمان حال، خیلی از سازمان‌ها ایراد می‌گیرند که چرا مانند گذشته آثار حماسی و جاودان ساخته نمی‌شود و دلیل این می‌تواند دوری از شرایط بد آن دوران باشد. در حال حاضر ما در رفاه اجتماعی و شادی قرار داریم و از مشکلات مشابه زمان جنگ دور هستیم. در دهه 60 تولیدات سالمی ساخته می‌شد ولی الان سالن‌ها به بنگاه‌های شادمانی تبدیل شده‌اند. امروز کارها از فیلتر رد نمی‌شوند و اساتید نیز در کارشناسی آنها تاثیری ندارند.

در ادامه این جلسه، منتظری به آسیب‌های وارد شده بر موسیقی کشور اشاره کرد و گفت: در موسیقی ایرانی کلام از موسیقی جدا نیست. باید آسیب شناسی انجام شود تا ببینیم چرا در گذشته جوانان با اشتیاق کار می‌کردند و در حال حاضر چندان اشتیاقی از آنها دیده نمی‌شود.

وی همچنین افزود: در دوران جنگ نیز با توجه به شرایط آثار و سرودهای خوبی ساخته شد اما بعد از جنگ ما به یک بلاتکلیفی رسیدیم، چرا که انقلاب و جنگ هر کدام سبک مخصوص خود را دارند اما بعد از جنگ دیگر سبک مشخصی وجود ندارد.

وی با اشاره به بی‌هویتی موسیقی در دوران بعد از دفاع‌ مقدس، گفت: من با موسیقی پاپ مشکلی ندارم و باید مناسب با هر قشری، کار هنری وجود داشته باشد. ما از زمان قبل هم موسیقی پاپ داشتیم اما در حال حاضر شعرها بار معنایی ندارند و با توجه به سابقه ایران در وجود شاعران بزرگ، این واقعا یک ضعف محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها