یادداشت/

«دفاع همه‌جانبه» در برابر تهدیدات همه‌جانبه

در حالی‌که دشمن تمامی ظرفیت‌های خود را برای اعمال تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بسته است، ما نیز باید دفاع همه‌جانبه را دستور کار خود قرار بدهیم و گرچه نیروهای مسلح از تمامی توان و استعداد خود برای این دفاع بهره می‌گیرند، اما تمامی نهادها و دستگاه‌ها باید در خط مقدم دفاع همه‌جانبه باشند.
کد خبر: ۳۰۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۰ - 07August 2018

«دفاع همه‌جانبه» در برابر تهدیدات همه‌جانبهگروه دفاعی امنیتی دفاع پرس _ محمدحسن جعفری؛ در چهار دهه گذشته که یک جنگ نظامی علیه کشورمان به راه افتاد، نه‌تنها این جنگ عرصه نظامی و دفاعی کشورمان را درگیر ساخت، بلکه به تمامی سطوح زندگی مردم کشیده شد و فرهنگ، سیاست و به خصوص اقتصاد کشور را مورد تهدید جدی قرار داد که از این رو امام خمینی (ره)، موضوع «دفاع همه‌جانبه» را برای دفاع از کشور در برابر دشمن مطرح ساختند.

چهار دهه پیش به کارگیری راهبرد دفاع همه‌جانبه ضروری بود و در این دوره که تهدیدات متنوع شده و تغییر یافته است، دفاع همه‌جانبه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در برابر تهدیدات سخت، نیمه‌سخت و نرم دشمن است.

اکنون که آمریکا از عملی ساختن اقدام سخت (نظامی) علیه کشورمان عاجز مانده است، تمام ظرفیت‌های خود در حوزه نیمه‌سخت همچون تهدیدات امنیتی و در حوزه نرم را به کار گرفته است و این تهدیدات در ابعاد گوناگون اقتصادی، فرهنگی، بین المللی و... هستند. این روزها آمریکا علاوه بر اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، تمامی گروهک‌های تروریستی که در کشورهای همسایه اردوگاه زده‌اند، را فعال ساخته است و تلاش دارد راه نفوذی به کشور پیدا کند و ناامنی به وجود بیاورد که البته با تلاش نیروهای مسلح تاکنون ناموفق مانده و عواملش در نقطه صفر مرزی متوقف شده‌اند.

نیروهای مسلح در قالب نهاد نظامی در دوره کنونی برای مقابله با انواع تهدیدات از تمامی استعدادها و ظرفیت‌های خود بهره جسته است که این موضوع در واکنش‌های اخیر فرماندهان ارشد نیروهای مسلح همچون سرلشکران باقری، جعفری، موسوی و سلیمانی به خوبی نمایان است. فرماندهان نیروهای مسلح علاوه بر مشخص ساختن عاقبت هرنوع اقدام نظامی از سوی دشمن علیه منافع جمهوری اسلامی ایران، در حوزه سیاسی نیز به آشکارسازی توطئه دشمن علیه نظام پرداخته و نسبت به ساده‌پنداری و خیانت برخی در طرح موضوع مذاکره با آمریکا هشدار داده‌اند.

نیروهای مسلح از دوران جنگ تحمیلی راهبرد دفاع همه‌جانبه را بر اساس نظام اندیشه‌ای امام خمینی (ره) در دستور کار قرار دادند که طی سه دهه گذشته و با رویارویی نظام با انواع تهدیدات مختلف، مولفه‌های این دفاع همه‌جانبه تقویت شده تا تولید و بازتولید امنیت با مشارکت مردم صورت بگیرد.

موضوع امنیت پایدار در یکی دو دهه اخیر به طور ویژه مورد توجه نیروهای مسلح و به خصوص سپاه قرار گرفته که در این راستا از تاکتیک «مردم‌سازی» امنیت برخلاف برخی کشورهای عربی که به دنبال امنیت عاریه‌ای هستند، بهره گرفته شده است.

نیروهای مسلح همچنین برای دفاع همه‌جانبه در برابر تهدیدات نوین و متنوع به ارتقای تجهیزات و ورود به عرصه‌های جدید پرداخته و متناسب با نیاز به اصلاح ساختار و آموزش نیروها همت گمارده است.

اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که دفاع همه‌جانبه هر چند محور اصلی آن نهاد نظامی است، اما سایر نهادها همچون فرهنگ، اقتصاد و سیاست نیز برای مقابله با تهدیدات متنوع و نو دشمن باید مشارکت داشته باشند و به تقویت مولفه‌های قدرت ملی و قدرت نرم بپردازند و در این راستا دستگاه‌های بسیاری مسئول هستند و به اعتقاد برخی از کارشناسان و فرماندهان نظامی، در دفاع همه‌جانبه تمامی نهادها و به خصوص نهادهای اثرگذار همراه با نیروهای مسلح در خط مقدم دفاع قرار دارند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها