گرامی در نشست خبری هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس:

افزایش جوایز انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس/ مشکل ویترین کتاب دفاع مقدس حل نشده است

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از افزایش جوایز هجدهمین جایزه کتاب دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۳۰۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ - 07August 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری هجدهمین جایزه کتاب دفاع مقدس صبح امروز (سه‌شنبه، 16 مرداد) با حضور امیر سرتیپ دوم «حمیدرضا گرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و محمدحسین کریمی‌پور معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست «حمیدرضا گرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: من اعتقاد دارم اصحاب رسانه امروز افسران ارشد ما در عرصه جنگ رسانه‌ای هستند. زمانی که ما اسلحه را زمین گذاشتیم و قلم را به دست گرفتیم؛ متوجه حساسیت کار اصحاب رسانه و پیچیدگی کار فرهنگی شدم.

وی گفت: چند سالی بود مراسم انتخاب کتاب سال دفاع مقدس انجام نشده بود و وقتی ما دوره هفدهم را در سال قبل برگزار کردیم به سه سال تاخیر بود. به همین خاطر تعداد کتاب‌هایی که ارزیابی شد زیاد شد و ما مجبور شدیم این جایزه را دوسالانه برگزار کنیم. امروز نیز که برنامه هجدهمین دوره را دنبال می‌کنیم به کتاب‌های چاپ شده سال‌های 95 و 96 می‌پردازیم. ان‌شاءالله از سال‌‎های بعد این برنامه فرهنگی را سالانه برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با تاکید براینکه جنگ تحمیلی اتفاقات و رخدادهای جذاب و بی بدیلی داشته است، عنوان کرد: رویکرد ما در کتاب سال دفاع مقدس الگوسازی و تعریف شاخص‌های کتاب تراز دفاع مقدس است که آیندگان و نوقلمان با این شاخص‌ها آشنا شوند تا وقتی قصد قلم زدن داشتند با این شاخص‌های ملی و اصیل آشنا باشند.

گرامی از برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب خبر داد و افزود: ما نیز تلاش می‌کنیم تا نشر و کتاب دفاع مقدس برای ارائه به سرزمین‌های دور ارسال شود تا مردم‌های سایر ملل بدانند که در این کشور چه گذشته است. بنابر این رویکرد اساسی ما شاخص‌ها و الگوهای لازم برای یک کتاب دفاع مقدس است. دومین برنامه امسال که به جد دنبال می‌شود رویکردها و ظرفیت‌های استانی است. ما در 31 استان کشور دفاتر ادبی داریم که تلاش می‌کنیم تا ناشرین این استان‌ها به میدان آیند و در یک مرحله ارزیابی شرکت کنند.

وی تاکید کرد: سیاست ما در فعالیت‌های فرهنگی برون‌سپاری و تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت همه مجموعه کشور است. البته در استان‌ها فقط چهار حوزه شعر، خاطره، داستان و مستندهای داستانی این جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دفاتر استانی خودشان جشنواره برگزار خواهند کرد و جوایزی در نظر می‌گیرند و در نهایت منتخبین را به مرکز معرفی می‌کنند تا در نیمه دوم سال جاری و در بهمن ماه جایزه نهایی را در یک مراسم باشکوه برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بیان کرد: چیزی که نیازمندیم همواره به آن بپردازیم، حوزه‌های فرهنگی و ارزش‌های کشور است. تاریخ درست، صحیح، تحریف نشده و بدون انحراف نیاز اصلی امروز حوزه فرهنگ است تا به این فضای پیچیده و مه‌آلود مجازی که خیلی از ابهامات را به وجود می‌آورد، پاسخ دهد.

گرامی تصریح کرد: رویکرد آخر ما در حوزه دفاع مقدس و برگزاری این گونه جشنواره‌ها و انتخاب کتاب دفاع مقدس تعریف، انتقال و اطلاع‌رسانی است که دیگران از این رویداد مطلع شوند. سال گذشته اگر یک هزار و 700 اثر به جشنواره آمد، امسال و تا این لحظه بالغ بر یک هزار و 800 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که پیش‌بینی افزایش آثار داریم.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع خادمین راهیان نور اشاره کرد و گفت: آخرین دستور رهبر معظم انقلاب درباره دفاع مقدس این بود که «امروز انگیره‌هایی برای به فراموشی سپردن آن وجود دارد. ایشان فرمودند امروز دشمنان برای فراموشی دفاع مقدس پول خرج می‌کنند و راهیان نور یک مبارزه مردمی عظیم در مقابل کار دشمن است. تاریخ دفاع مقدس یک ذخیره است که باید از آن برای پیشرفت کشور و رشد ملی و آمادگی میدان‌ها استفاده کرد.»

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه مقارن با 40 سالگی انقلاب اسلامی هستیم، افزود: دفاع مقدس فرزند توانمند انقلاب اسلامی است. 8 سال فقط نماد شد در حالی که ما بیش از 8 سال در دفاع از کشورمان بودیم. اگر می‌بینیم امروز صحبت از دفاع مقدس می‌کنیم بخاطر اهمیت ماندگاری این تاریخ برای آیندگان است. در طول تاریخ این کشور با اینکه شاید در دورانی دستاوردهایی داشته‌ایم اما در هیچ دوره‌ای، با دست خالی چنین دستاوردهایی نداشته‌ایم. امروز در حوزه‌های امنیتی و نظامی دست برتر منطقه هستیم.

گرامی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره افزایش جوایز گفت: قطعاً با توجه به تورم‌ موجود میزان جوایز هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس افزایش خواهد داشت اما تشریفات و هزینه‌های اضافی نخواهیم داشت. امسال تولید آثار دفاع مقدس افزایش داشته است به گونه‌ای که در سه سال گذشته به اندازه حدود 15 سال گذشته تولید کتاب داشته‌ایم که با ایجاد برنامه‌ریزی و انگیزه محقق شد. کیفیت آثار نیز خیلی خوب است؛ تعداد آثار حوزه خاطره همچنان از رمان و شعر بیشتر است که البته دلایل فرهنگی دارد. امسال رویکرد انتخاب کتاب تراز دفاع مقدس است به همین دلیل کتاب‌های ضعیف سریع از دستور کار ما خارج خواهند شد.

وی درباره تاثیرات برگزاری هفده دوره این جایزه تاکید کرد: در دوره‌های قبل در بحث تولید و استفاده از نوقلمان نشده بود اما در چند سال اخیر آثار چند برابر شده که نوقلمان بیشترین آثار را تولید کرده بودند. در جایزه ادبی یوسف که به داستان‌های کوتاه دفاع مقدس می‌پردازد اغلب آثار متعلق به نوقلمان 20 تا 25 سال بود.

مشکل ویترین کتاب دفاع مقدس حل نشده است

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: در بانک اطلاعاتی که برای برنامه ربع قرن کتاب دفاع مقدس پیش بینی شده 19 هزار کتاب به ثبت رسیده است. در هفته دفاع مقدس مقرر شده تا نمایشگاهی از آثار تولید شده این حوزه داشته باشیم و برای چهل سالگی دفاع مقدس برنامه انتخاب بهترین کتاب سال‌های گذشته را خواهیم داشت و فقط مربوط به ارزیابی سالانه نخواهد بود.

گرامی ادامه داد: در بحث ویترین کتاب دفاع مقدس ما در مجموعه بنیاد حفظ آثار 2 نشر صریر و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را داریم و در دفاتر استانی نیز سه انتشارات داریم که مشغول فعالیت هستند اما متاسفانه مشکل ویترین ما در این حوزه حل نشده درحالی که باید ویترینمان بزرگ‌تر و بیشتر باشد. البته در سطح نیروهای مسلح کتاب‌فروشی‌هایی وجود دارد اما کافی نیست. اگر ما رقمی نزدیک به 300 هزار شهید و رقم بالاتری جانباز و آزاده و رزمنده داریم باید به تعداد این افراد کتاب داشته باشیم چرا که دفاع مقدس متعلق به همه است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار