حسین اسرافیلی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شعر «دفاع مقدس» نیازمند تعابیر و قالبی جدید است

شاعر پیشکسوت انقلاب گفت: شاعران دفاع مقدس باید توجه کنند که زبان شعر خود را در قالبی تازه و با بیان سنجیده و فاخر انتخاب کنند تا سروده‌هایشان جاذبه داشته باشد؛ چراکه تصویرهای تازه‌، تعابیر و نحوه بیان جدید لازمه جذب مخاطب است.
کد خبر: ۳۰۳۱۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱ - 08August 2018

«حسین اسرافیلی» شاعر پیشکسوت انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به برگزاری بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، اظهار داشت: کنگره‌های شعر به طور کلی ویترین فعالیت‌ها و تلاش‌های شاعران استان‌های مختلف است که در این محافل اشعارشان را عرضه می‌کنند.

وی با برشمردن نقاط قوت و ضعف کنگره‌های شعر گفت: برگزاری کنگره یک خوبی دارد و یک بدی. اینکه همه شاعران با یکدیگر آشنا می‌شوند و آثار سایر شاعران را می‌خوانند خوبی است. آن‌ها در این محافل انس و الفت پیدا می‌کنند که موجب دوستی می‌شود. اما این کنگره‌ها جنبه‌های منفی نیز دارد؛ چرا شاعران تشویق می‌شوند باب میل کنگره شعر بگویند که در اصل شاعران کنگره‌ای و جشنواره‌ای تلقی می‌شوند.

این شاعر پیشکسوت انقلاب تصریح کرد: شاعران جوان بسیاری در کنگره ملی شعر دفاع مقدس در حوزه شهدا، جانبازان، ایثارگران و حتی شهدای حریم اهل بیت (ع) که در سوریه و عراق به شهادت رسیده‌اند، شعر گفتند که آثار بسیار درخشانی است؛ و این نشان می‌دهد این کنگره‌ها تاثیرگذار بوده است.

اسرافیلی افزود: جدای از این کنگره‌ها، این نوع شعرها که تاکنون سروده شده در نشر آثار ارزشی اثرگذار بوده است. و شاعران جوانی که در زمان جنگ به‌دنیا نیامده بودند را ترغیب کرد تا در این موضوعات خوب کار کنند. این مسائل نشان می‌دهد شاعران جوان از این نوع شعرها، کتاب‌ها، جشنواره‌ها و کنگره‌ها تاثیرگرفته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا شعر دفاع مقدس با بدنه جامعه ارتباط دارد یا خبر گفت: شعر دفاع مقدس تفکر، اندیشه و تعهدات ما را نسبت به اهداف انقلاب و آرمان‌های امام خمینی (ره) محکم‌تر می‌کند. حالا شاید جامعه اگر آمادگی پذیرش داشته باشد شعر تاثیر بیشتری بگذارد؛ اما امروز چنین شرایطی نیست که مردم همانند 8 سال جنگ تحمیلی سختی‌های بمب‌باران و دوری خانواده و ... را در زندگی روزمره لمس کنند.

این شاعر انقلاب عنوان کرد: مسوولین جامعه را به سمت و سوی رفاه‌طلبی و مسائل اقتصادی سوق داده‌اند در حالی که در زمان جنگ اگر کسی وسیله اضافه‌ای در منزل داشت آن را به جبهه اهدا می‌کرد. اما امروز جامعه به دنبال گسترش خانه و ملک‌شان هستند و مردم به سمت رفاه‌طلبی، آسایش‌های آنی و زندگی دنیایی کشیده‌ شده‌اند.

اسرافیلی ادامه داد: با همه این مسائل درست است که جامعه آمادگی پذیرش ایام دفاع مقدس را ندارد اما به هر حال شاعر به دنبال شعر تازه است. چه خوب است که در شعر تازه بخشی از نحله‌های شعر امروز را به عنوان شعر دفاع مقدس مطرح و عرضه کنیم. منتهی شاعران باید توجه کنند که زبان شعری را زبانی تازه و نو با بیان سنجیده و فاخر انتخاب کنند تا سروده‌هایشان جاذبه داشته باشد. نه اینکه شعارهای سال 61 را امروز مطرح کنیم چرا که آن شعارها را باید به گونه دیگری مطرح کرد اما می‌توانیم تصویرهای تازه‌، تعابیر و نحوه بیان جدیدی برای مخاطب داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه شعر دفاع مقدس در چه قالب و موضوعی باشد با جامعه ارتباط بیشتری برقرار می‌کند، گفت: موضوع و قالب در شعر مهم نیست بلکه زاویه نگاه شاعر به جامعه و مسائل ارزشی مهم است. شاید ما اگر با نوع گویش و چینش کلماتی که خیلی به دفاع مقدس مربوط نیست اما به آرمان‌‎‌هایی که رزمندگانمان به خاطر آن‌ رفتند و به شهادت رسیدند بپردازیم در شعرمان موفق می‌شویم. آن آرمان‌ها نیز نباید خیلی صریح و روشن مطرح شود بلکه بایستی با نخ نامریی که پشت کلمات یک بیت وجود دارد مخاطب را با موضوعات ارزشی ارتباط دهیم.

این شاعر انقلاب خاطر نشان کرد: امروز شعارگونه سخن گفتن و تعابیر صریح و روشن به کار بردن در موضوعات مختلف جالب به نظر نمی‌رسد چرا که 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و نیاز به تغییر در لحن سخن هستیم.

انتهای پیام/ 121

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
شعر زود
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار