یادداشت/

هدف از تشکیل ناتوی عربی چیست؟

طرح خونین جدیدی تحت عنوان «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران و کسانی که مخالف پایتختی قدس برای اسرائیل هستند، پیشنهاد شده است. قرار است 6 کشور عرب حوزه خلیج فارس به همراه مصر و اردن یک اتفاق سیاسی - نظامی تحت عنوان «ناتوی عربی» تشکیل دهند.
کد خبر: ۳۰۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ - 09August 2018

هدف از تشکیل ناتوی عربی چیست؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «حسن صادقیان» تحلیلگر مسائل خاورمیانه طی یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد، نوشت: ترامپ تقریباً از روزی که به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شد، با تصمیمات و سیاست‌‏های تحریک برانگیزش نفرت تمامی کشور‌ها را برانگیخته است؛ اینک طرح خونین جدیدی تحت عنوان «ناتوی عربی» آن‌هم برای مقابله با ایران و کسانی که مخالف پایتختی قدس برای اسرائیل هستند، پیشنهاد داده است. قرار است 6 کشور عرب حوزه خلیج فارس به همراه مصر و اردن یک اتفاق سیاسی- نظامی تحت عنوان «ناتوی عربی» تشکیل دهند. بر اساس ادعا‌های مطرح شده، طبق تفاهم نامه‌ای که تنظیم خواهد شد در خصوص موضوعاتی نظیر دفاع موشکی، آموزش نظامی، مبارزه با ترور، ارتباطات اقتصادی و دیپلماتیک همکاری‌های لازم انجام می‌شود.

هر چند بیشتر تحلیلگران هدف اصلی این اتفاق نامبارک را، «مقابله و ممانعت از سیاست‌های منطقه‌ای ایران و قطع ارتباط این کشور با کشور‌های منطقه» بیان می‌کنند؛ اما این یک تحلیل بسیار خوشبینانه می‏‌تواند باشد؛ لذا ذیلا به نکات مهمی که پشت پرده این اتفاق نامبارک، مطرح است اشاره می‌کنیم:

1- در شمال سوریه قرار است از طریق ناتوی عربی که متشکل از 30 هزار نیروی نظامی خواهد بود، مرز‌های تحت اختیار ایالات متحده و کشور‌های متفق آن محافظت شود. از قرار معلوم ایالات متحده آمریکا و کشور‌های متفق عربی‌اش از وضعیت کنونی سوریه ناخرسند هستند و می‌خواهند سهم خود را بیشتر کنند؛ لذا تشکیل ناتوی عربی زمینه را برای دخالت‌های نظامی در سوریه و دیگر کشور‌های بحرانی همانند یمن ممکن خواهد کرد.

2- مقابله با نیرو‌های نظامی ترکیه از طریق حمایت از نیرو‌های شبه نظامی- تروریستی کرد‌ها شامل «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک»؛ ایالات متحده آمریکا بعد از این‌که ترکیه با 2 کشور روسیه و ایران وارد مذاکرات آستانه شد و بدین طریق تا حد زیادی در مناطق مهم و حساس سوریه از جمله عفرین و ادلب کنترل امور را به دست گرفت؛ سعی در حمایت از کرد‌ها جهت برهم زدن این وضعیت داشت؛ لذا این سیاست را می‌خواهد از طریق ناتوی عربی انجام دهد.

3- استفاده از نیرو‌های نظامی اعراب علیه ارتش ترکیه و برخی نیرو‌های نظامی و شبه‌نظامی مخالف جبهه عربی؛ طبق نظرسنجی اخیری که مرکز عربی بنیاد واشنگتن در 11 کشور عرب انجام داده است 54 درصد شرکت کنندگان، رهبریت و سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه را مورد حمایت قرار داده‌اند؛ این در حالی است که 79 درصد مخالف سیاست‌های خارجی ایالات متحده آمریکا هستند و 90 درصد رژیم صهیونیستی را به عنوان یک تهدید تلقی می‌کنند؛ لذا پادشاهان عربی از جمله سعودی‌ها از این وضعیت بسیار ناخرسند هستند و از سیاست‌های عثمانی‌گرای اردوغان مضطرب می‌باشند. البته اسرائیل و ایالات متحده هم از محبوبیت ترکیه در نزد افکار عمومی اعراب ناراضی هستند؛ بنابراین ترامپ، نتانیاهو و پادشاهان عربی می‌خواهند با تشکیل ناتوی عربی، حس ناسیونالیستی جدید عربی علیه ترکیه بپا کنند و بدین طریق هجمه‌های جدیدی علیه نیرو‌های نظامی ترکیه حاضر در کشور‌های عربی و سیاست‌های منطقه‌ای آن اعمال کنند.

اما احتمالا ناتوی عربی به چند دلیل از دستیابی به اهداف فوق و تداوم حیات ناکام خواهد ماند:

1- همه کشور‌های عضو این اتفاق، تقریباً به لحاظ نظامی وابسته هستند؛ لذا هر وقت حمایت ایالات متحده آمریکا از آن سلب شود، متلاشی شدن آن‌ها حتمی خواهد بود.

2. قطر به عنوان کشور مهم عربی که مقر و پایگاه اصلی نیرو‌های هوایی آمریکا (11 هزار نیرو) است، عضو ناتوی عربی نیست؛ لذا این مسئله اتحاد و اتفاق عربی را دچار خدشه خواهد کرد.

3. رژیم صهیونیستی محور اصلی و پنهان ناتوی عربی است؛ لذا افکار عمومی جهان به ویژه مردم منطقه و مسلمانان جهان، هر چه بیشتر از این همکاری و اتحاد متنفر و انزجار خواهند داشت.

گفتنی است، این طرح که در اصل تحت عنوان «اتفاق استراتژیک خاورمیانه» نامگذاری شده است، قرار است در روز‌های 12، 13 اکتبر 2018 در واشنگتن مطرح و عملیاتی شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار