امیر یاسینی:

بنی‌صدر عامل اختلاف بین ارتش و سپاه در زمان جنگ بود

مسئول دفتر ارتباطات مردمی نیروی زمینی ارتش گفت: جنگ عراق در 31 شهریور 59 آغاز نشد،‌ این جنگ از خیلی قبل‌ترها به ما تحمیل شده بود؛ ولی بنی‌صدر گزارشات مربوط به تعارض دشمن را نادیده می‌گرفت و نیروها نیز مجبور به اطاعت از فرماندهی کل قوا در زمان خود بودند.
کد خبر: ۳۰۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ - 09August 2018

بنی‌صدر عامل اختلاف بین ارتش و سپاه در زمان جنگ بودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، یکی دیگر از جلسات کرسی روایت‌گری با حضور مسوول دفتر ارتباطات مردمی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمع کثیری از علاقه‌مندان به تاریخ کشور و دفاع‌مقدس، روز گذشته (17 مردادماه) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیر یاسینی مسوول دفتر ارتباطات مردمی نیروی زمینی ارتش به بررسی جزئیات آغاز جنگ تحمیلی پرداخت و اظهار داشت: جنگ اینگونه نبود که در 31 شهریور با بمباران هواپیماهای دشمن آغاز شود. این جنگ خیلی زودترها آغاز شده بود و خیلی قبل‌ترها در ارتباط با تعارضات و مشکلات ایجاد شده، گزارشاتی به بنی‌صدر بعنوان فرمانده کل قوا داده می‌شد که وی آنها را نادیده می‌گرفت.

امیر یاسینی در ادامه افزود: برخی از ارتفاعات قبل از شروع جنگ در مناطق مرزی، تصرف شده بود؛ اما خیلی تلاش‌ها صورت گرفت تا ایران را آغاز کننده جنگ نشان دهند، اما بر همه آشکار است که رژیم بعث، آغازگر جنگ بود. در شهریور 59، عراقی‌ها با این تفکر که در ایران انقلاب و ارتش تضعیف شده، با 192 فروند هواپیما به بمباران ایران پرداختند که در جواب 2 جت ایرانی به عراق فرستاده شد. در آن زمان شهید فکوری نزد امام رفت، تا از ایشان اجازه بگیرد بیش از 140 فروند هواپیما به عراق بفرستند. بعد از حمله هوایی ایران، نیروی زمینی عراق توانست پیشروی داشته داشته باشد.

وی ادامه داد: تمام اهداف صدام در سرنگونی نظام خلاصه می‌شد؛ اما دلاوران ایرانی با تمام کمبودهایی که وجود داشت این اجازه را به او ندادند.

مسؤول دفتر ارتباطات مردمی نیروی زمینی ارتش گفت: بنی‌صدر در ابتدا باعث می‌شد تا بین سپاه و ارتش، ارتباط یکپارچه‌ای وجود نداشته باشد؛ اما بعد از برکناری او، شرایط بهتر شد. سپاه و ارتش، توانستند پیشروی‌های خوبی انجام دهند که نمونه آن عملیات والفجر و تصرف فاو بود. زمانی‌که فاو تصرف شد، نیروهای ایرانی برای آنها آبادانی ایجاد کردند و مدرسه و بیمارستان در این شهر تاسیس کردند؛ اما ارتش عراق با مین‌گذاری تمام خانه‌های شهرهای اهواز و خرمشهر را نابود کرد.

در پایان این جلسه ضمن اشاره به جنایات رژیم بعث، به خوش‌رفتاری‌های ایرانی‌ها با اسرای عراقی اشاره شد تا جایی که برخی از اسرا در ایران ماندند و تشکیل خانواده دادند و اکنون ایرانی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها