در نشست هم‌اندیشی طرح تابستانه کتاب ۹۷ مطرح شد؛

کاهش بودجه طرح تابستانه کتاب/ حمایت از کتاب‌های تالیفی در سال حمایت از کالای ایرانی

مدیر عامل خانه کتب در نشست هم‌اندیشی طرح تابستانه کتاب ۹۷ از کاهش بودجه طرح تابستانه کتاب خبر داد.
کد خبر: ۳۰۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ - 09August 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «هم‌اندیشی طرح تابستانه کتاب سال ۹۷» با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، آزاده نظربلند معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریز‌نیا مدیر اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب و جمعی از ناشران و کتابفروشان در سرای اهل‌قلم موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این نشست اظهار داشت: بر اساس اصل دسترسی آزاد به اطلاعات و اصل شفاف سازی گزارش تفصیلی و آماری طرح عیدانه کتاب، میزان یارانه و میزان فروش کتابفروشی‌ها را بر روی سایت ketab.ir بارگذاری کردیم. توقع داشتیم اصحاب رسانه به نقد و ارزیابی این گزارش بپردازند و میزان یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی‌ها را مورد پرسش و بررسی قرار دهند، اما تاکنون بازخوردی از آن دریافت نکردم. بر اساس اصل شفاف‌سازی اطلاعات میزان یارانه کتابفروشی‌ها در تابستانه ۹۷ را روی سایت خانه کتاب بارگذاری خواهیم کرد. از کتابفروشی‌ها می‌خواهیم مسئولیت یارانه‌ای که به آن‌ها تعلق می‌گیرد را بپذیرند.

وی ادامه داد: بر اساس تقاضای کتابفروشی‌ها و ناشران و با توجه به اهداف در نظر گرفته شده، طرح تابستانه کتاب ۹۷ در دوره رکورد فروش کتاب برگزار می‌شود. با توجه به پیگیری‌های انجام شده با همکاری معاونت توسعه منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیصی خارج از اعتبار برای پرداخت مطالبات کتابفروشی‌ها در طرح عیدانه ۹۷ صورت گرفته و توانستیم هفته گذشته این مطالبات را به کتابفروشی‌ها پرداخت کنیم و مطالبات کتابفروشی‌ها پرداخت شده و 5 درصد آن به دلیل مشکل حساب خود کتابفروشی‌ها تاکنون پرداخت نشده است که همکاران خانه کتاب پیگیر پرداخت این 5 درصد هستند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب به تفاوت طرح تابستانه کتاب ۹۷ در مقایسه با طرح‌های قبلی اشاره کرد و گفت: با توجه به نام گذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی قطعا در این طرح به لحاظ تخفیف خرید کتاب بین کتاب‌های تالیفی و ترجمه تفاوت خواهیم داشت تا نویسندگان و ناشران ایرانی مورد حمایت قرار بگیرند. در طرح‌هایی که تا پایان امسال اجرا می‌کنیم درصد تخفیف کتاب‌های تالیفی به نسبت کتاب‌های ترجمه متفاوت خواهد بود. پیشنهاد ما ۲۰درصد کتاب‌های ترجمه و ۲۵ درصد کتاب‌های تالیفی است.

وی افزود: همچنین، توجه ما به مناطق کم برخوردار است اهداف اولیه طرح هم همین موضوع است که کتابفروشی‌های مناطق کم برخوردار مورد توجه قرار بگیرند. ما سعی می‌کنیم در تابستانه این نگاه را داشته باشیم که مناطق و استان‌های کم برخوردار که فاقد کتابفروشی هستند و از نظر توسعه فرهنگی به سطحی که باید برسند نرسیده‌اند، توجه بیشتری شود. از طریق هم اندیشی و هم افزایی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سعی می‌کنیم تعداد کتابفروشی‌ها در استان‌ها و شهرستان‌های کم برخوردار افزایش پیدا کند؛ تاثیر این کار را در افزایش دانایی جامعه در دوره‌های بعد خواهیم دید.

مدیر عامل خانه کتاب ادامه داد: کتابفروشان و ناشران درخواست کاهش تعداد روز‌های اجرای طرح را داشتند و احتمالا مدت اجرای این طرح ۱۰ روز به صورت پلکانی خواهد بود، احتمالا در شهرستان‌ها به مدت ۱۰ روز، مراکز استان ها۷ روز و تهران ۵ روز خواهد بود. در عیدانه کتاب ۹۷، بر اساس سرانه جمعیت استان‌ها مبلغ یارانه هر استان را مشخص کرده و نشانی می‌دهد بر اساس ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان یارانه پرداختی در عیدانه ۹۷، استان قم بالای ۳۰۰درصد یارانه را جذب کرده است و یارانه هرمزگان بر اساس سرانه جمعیت آن ۵۷میلیون تومان بود، اما کل یارانه مصرفی آن به ۳ میلیون تومان رسید. این آمار نشان می‌دهد در هرمزگان زیر ساخت‌های کتابفروشی وجود ندارد یا به هر دلیل مردم برای خرید کتاب به کتابفروشی‌ها مراجعه نکردند.

حسینی پور گفت: برای سیاستگذاری و برنامه ریزی این آمار را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع دادیم تا زیر ساخت‌های فرهنگی این استان‌ها تقویت شود. در همین راستا در هرمزگان و چند استان دیگر توسط بخش خصوصی و نهاد‌های دیگر اقداماتی صورت گرفت که آثار آن را تا پایان سال مشاهده خواهید کرد. کتابفروشی‌های بزرگی در این استان‌ها راه اندازی و تقویت خواهد شد. یکی از برکات اجرای طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها راه اندازی کتابفروشی در مناطق کم برخوردار است. در طرح‌های فصلی یارانه از طریق کتابفروشی‌ها به مصرف کننده واقعی تعلق می‌گیرد.

وی عنوان کرد: یارانه‌ای که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از طریق بن‌های دانشجویی، بن‌های طلاب و حوزه علمیه و وجه دیگر از طرح کتابفروشی‌ها به مصرف کننده واقعی می‌رسد. سقف خرید هر شهروند ایرانی در طرح‌های قبلی ۱۰۰ هزار تومان بود. سقف یارانه حمایتی از کتابفروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب ۹۷ نسبت به طرح عیدانه کتاب ۹۷ کاهش چشمگیری پیدا کرده است تا بتوانیم طرح را تا پایان سال ادامه دهیم.

حسینی پور با اشاره به بازپرداخت یارانه‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها گفت: نقطه نظرات مختلفی از سوی ناشران و کتابفروشان در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. زمان پرداخت این مطالبات به کتابفروشی‌ها بر اساس شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص اعتبار آن تابع توافق نامه‌هایی است. بنابراین زمانی که این اعتبار در اختیار موسسه خانه کتاب قرار بگیرد ظرف۲۴ ساعت این پول از حساب خانه کتاب خارج و در اختیار کتابفروشی‌ها قرار می‌گیرد. کسانی که می‌خواهند در این طرح ثبت نام کنند حداقل مدت زمان را برای خود در نظر بگیرند و بدانند که زمان پرداخت مطالبات زمان بر است و حداقل بین۴ تا ۶ ماه بازپرداخت آن زمان می‌برد.

وی ادامه داد: در آئین نامه طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها تلاش کردیم مشخص کنیم که مبلغ یارانه اختصاصی به کتابفروشی‌ها بر اساس چه معیار‌هایی باشد؛ از نگاه سلیقه‌ای خارج شویم و معیار‌ها منطقی‌تر شود. قطعا طرح‌هایی که در سطح کلان برگزار می‌شوند خارج از تخلف نیستند و نمی‌توانیم بگوییم این طرح‌ها در این سطح و گستره جغرافیای خارج از تخلف نیست. بعضا مشاهده شده در این طرح‌ها برخی از کتابفروشی‌ها که تعداد آن‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد به جای کتاب، کالای فرهنگی دیگری فروخته‌اند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: این یارانه در راستای توزیع و ترویج کتاب است باید در همان مسیری که سیاستگذاران و برنامه ریزان تعیین کرده‌اند هزینه شود. از خرد جمعی و همفکری تمام کتابفروشان استقبال می‌کنیم چرا که این طرح‌ها با هدف تقویت کتابفروشی‌ها اجرا می‌شوند و خود کتابفروشی‌ها در صف مقدم هستند و بهتر می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و نیاز‌های مخاطب را می‌شناسند و قرار نیست پشت در‌های بسته برای کتابفروشی‌ها تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار