یادداشت/ جعفر قنادباشی

جنون، انتقام و کودکان یمن

امروز عربستان، در جنگی جنایتکارانه، تلاش می‌کند تا حق مردمی را که علاقه‌مندند به جای زندگی زیر تسلط دست‌نشاندگان خارجی، خودشان سرنوشت‌شان را در اختیار بگیرند، سلب کند و در این راه از هیچ جنایتی حتی کشتار کودکان بی‌گناه مدرسه‌ای و حمله به بیمارستان‌ها هم صرف نظر نمی‌کند.
کد خبر: ۳۰۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ - 11August 2018

جنون، انتقام و کودکان یمنبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جعفر قنادباشی در یادداشتی نوشت:

عربستان سعودی بعد از شکست عملیات اشغال بندر حدیده و رونمایی از برخی دستاوردهای تازه انصار‌الله در میدان جنگ یمن، احساس کرده است که معادله نظامی در جنگ به شکل جدی به نفع مردم یمن تغییر یافته است. در شرایطی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی، با همکاری مستقیم مستشاران نظامی فرانسه تلاش داشتند تا بندر کلیدی و استراتژیک حدیده را اشغال کنند، با مقاومت انصار‌الله و مردم یمن، این عملیات ناکام ماند، همزمان پهپادهای بمب‌افکن انصارالله در آسمان عربستان و امارات حضور پیدا کردند و در عملیاتی موفق توانستند فرودگاه ابوظبی را هدف قرار دهند و...

نهایتا عملیات نیروی دریایی انصارالله که موفق شد به چندین کشتی جنگی عربستان و متحدانش در دریای سرخ حمله کند و اهداف نظامی در دریا را نیزمنهدم کند. این شکست‌های پی در پی، ریاض را متوجه کرد که نه تنها در عرصه روانی و تبلیغاتی جنگ را به مردم یمن واگذار کرده است بلکه در عرصه میدانی هم در حال شکست در برابر جنبش انصارالله یمن است. عربستان در برابر این شکست‌ها، به جای تسلیم در برابر واقعیت و پذیرش شکستش در تلاش برای تسلط بر مردم یمن، تصمیم گرفت تا استراتژی خود را بار دیگر در یمن تغییر دهد. به همین دلیل است که طی هفته‌های گذشته می‌بینیم عملیات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، به حملات گسترده و هدفمند به مراکز غیرنظامی و شهروندان عادی تغییر جهت یافته است.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی طی روزهای گذشته چندین عملیات جنون‌آمیز را علیه شهروندان غیرنظامی و مراکز شهری و خدماتی انجام داده است. حمله به بیمارستان حدیده به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان یمن و شهادت چندین نفر از کادر درمانی و پزشکی این بیمارستان، از جمله حملات جنایت‌بار اخیر عربستان بود. حمله به یک بازار شهری و هدف قرار دادن اتوبوس حامل دانش‌آموزان در میان بازار که باعث کشته شدن ده‌ها کودک بی‌گناه یمنی شد، نشان از جهت‌گیری جدید عربستان سعودی علیه اهداف غیرنظامی دارد. اما دلیل این انتخاب چیست؟ تحلیلگران نظامی، دو انگیزه عمده را برای چنین انتخابی مطرح می‌کنند.

اولین انگیزه از نظر کارشناسان نظامی، مساله‌ای است که به آن جنون نظامی گفته‌می‌شود. فرماندهان ارشد یک طرف جنگ بعد از مشاهده شکست‌ها، دستوراتی صادر می‌کنند که از هیچ منطق عقلانی پیروی نمی‌کند. در چنین شرایطی فرماندهان نظامی احساس می‌کنند که کابوس تلخ شکست آنها تعبیر شده است و برای مقابله با این احساس تلخ، تصمیم‌هایی جنون‌آمیز و انتقام‌جویانه اتخاذ می‌کنند. هدف گرفتن اهداف غیرنظامی از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن تا اندازه‌ای گسترده شده است که صدای بسیاری از دولت‌های حامی عربستان را هم درآورد. تا جایی که رییس‌جمهور فرانسه، که از حامیان اصلی ائتلاف محسوب می‌شود، در برابر عملیات حمله به بیمارستان حدیده به‌شدت ابراز نگرانی و این حمله را محکوم کرد.

انگیزه دیگری که برای این عملکرد عربستان سعودی در یمن مطرح می‌شود، تلاش برای استفاده از احساسات مردمی و افکار عمومی یمن است تا از طریق افزایش هزینه‌های غیرنظامی جنگ و افزایش کشتار، قحطی و فشار بر مردم عادی، آنها را علیه سیستم سیاسی حاکم تحت مدیریت انصارالله به شورش برانگیزد. آنچه مشخص است به لحاظ نظامی حمله به اهداف غیرنظامی، هدف گرفتن بیمارستان‌ها و اتوبوس دانش‌آموزان، حمله به بازار‌ها، عروسی و عزا، به هیچ عنوان عملیات سخت یا پیچیده‌ای نیست. عربستان نمی‌تواند این حملات را برای خود دستاورد یا پیروزی در جنگ یمن به حساب بیاورد، بلکه هر یک از دو انگیزه بالا را برای این حملات در نظر بگیریم، نهایتا به این نتیجه می‌رسیم که عربستان شکست خود را در میدان جنگ پذیرفته است. چه جنون نظامی و چه فشار برای تنگ‌کردن طناب بر گردن غیرنظامیان، هر یک عامل این حملات باشد، نشان از این دارد که عربستان پذیرفته در میدان رویارویی نظامی با نظامیان انصارالله راه به جایی نمی‌برد و مجبور است راه‌حل دیگری انتخاب کند. آنچه امروز از سوی عربستان سعودی و متحدانش در یمن انجام می‌شود، مصداق بارز جنایت جنگی و هدف گرفتن عامدانه غیرنظامیان است.

این جنایات باید برای همه هواداران و مدعیان دموکراسی، حقوق بشر و آزادی در کشورهای حامی عربستان تشریح شود تا متوجه شوند که امروز یکی از دیکتاتورترین و مرتجع‌ترین حکومت‌های منطقه، در جنگی جنایتکارانه، تلاش می‌کند تا حق مردمی را که علاقه‌مندند به جای زندگی زیر تسلط دست‌نشاندگان خارجی، خودشان سرنوشت‌شان را در اختیار بگیرند، سلب کند و در این راه از هیچ جنایتی حتی کشتار کودکان بی‌گناه مدرسه‌ای و حمله به بیمارستان‌ها هم صرف نظر نمی‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار