مهلت قانونی انتخاب رئیس‌ جمهور و نخست‌وزیر عراق اعلام شد

بعد از اعلام نتایج بازشماری آراء انتخابات پارلمانی عراق، سخنگوی دادگاه عالی فدرال عراق درباره نحوه انتخاب رئیس پارلمان، رئیس‌ جمهور و نخست‌وزیر عراق توضیحاتی ارائه داده است.
کد خبر: ۳۰۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ - 11August 2018

مهلت قانونی انتخاب رئیس پارلمان، رئیس جمهور و نخست وزیر عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از الاخباریه، دادگاه عالی فدرال عراق اعلام کرد که بعد از اعلام نتایج انتخابات مهلت قانونی انتخاب رئیس پارلمان، رئیس‌ جمهور و نخست‌وزیر عراق هم آغاز می‌شود.

«ایاس الساموک» سخنگوی دادگاه عالی فدرال اعلام کرد که بعد از اعلان نتایج انتخابات، اعتراض به نتایج 2 هفته زمان خواهد بُرد و نهاد‌های قضایی هم 10 روز فرصت دارند تا به اعتراضات رسیدگی کنند، پس از آن‌که اعتراضات مورد بررسی قرار گرفت کمیساریای عالی انتخابات نتایج را به دادگاه عالی فدرال ارجاع می‌دهد تا آن را تأیید کند.

الساموک تأکید کرد که پس از آن (فؤاد معصوم) رئیس جمهور عراق از پارلمان جدید دعوت خواهد کرد تا در محدوده زمانی 15 روز اولین جلسه خود را تشکیل دهد که این جلسه به ریاست مسن‌ترین نماینده حاضر در پارلمان برگزار می‌شود و طی آن نمایندگان ضمن ادای قسم، وابستگی خود به ائتلاف‌ها را اعلام می‌کنند تا به این ترتیب ائتلاف بزرگتر شناسایی شده و رئیس پارلمان انتخاب شود.

به گفته او پس از آن مهلتی یک ماهه برای نامزدی گزینه‌های مختلف برای ریاست جمهوری و انتخاب رئیس‌ جمهور در این مهلت یک ماهه تعیین می‌شود و بر اساس قانون اساسی باید رئیس جمهور در این مهلت انتخاب شود.

بر اساس این خبر بعد از انتخاب رئیس‌ جمهور، رئیس‌ جمهور جدید گزینه پیشنهادی ائتلاف پارلمانی بزرگتر برای نخست‌وزیری را مکلف به تشکیل دولت می‌کند، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه 15 روز بعد از انتخابش وقت دارد تا کابینه خود را معرفی کند و نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه هم 30 روز برای تشکیل کابینه و ارائه برنامه و برنامه وزرای دولت خود به پارلمان وقت دارد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها