علی‌اصغر بهمن‌نیا در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تعزیرات کاغذهای احتکار شده را به دست ناشران برساند

مدیر انتشارات نارگل گفت: تعزیرات مردانگی کند و کاغذهای احتکار شده را به دست ناشران برساند؛ چراکه قطعاً کاغذ به اندازه مصرف یک‌سال آینده کشور وارد شده و در انبار‌ها موجود است.
کد خبر: ۳۰۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ - 12August 2018

تعزیرات کاغذهای احتکار شده را به دست ناشران برساند«علی‌اصغر بهمن‌نیا» مدیر انتشارات نارگل در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به دشواری تولید و چاپ کتاب در وضعیت اقتصادی موجود اظهار داشت: اگر وضعیت کاغذ شرایط مناسبی داشته باشد، تیراژ کتاب‌هایمان را افزایش می‌دهیم؛ چرا که بسیاری از این آثار با استقبال فروش روبه‌رو شده است.

وی گفت: با اینکه قیمت کاغذ ۲ و نیم برابر افزایش داشته است، اما متاسفانه همچنان کاغذ در بازار موجود نیست.

مدیر انتشارات نارگل از افزایش قیمت کتاب طی هفته گذشته خبر داد و عنوان کرد: کتاب «من در رقه بودم» در چاپ اول که ۲ ماه پیش منتشر شده بود با قیمت ۱۹ هزار تومان عرضه شد در حالی که در چاپ دوم آن که هفته پیش به بازار آمد با ۱۵ درصد افزایش قیمت روبه‌رو شدیم.

بهمن‌نیا افزود: افزایش قیمت کتاب به دلیل گرانی‌های کاغذ، صحافی و چاپ است. تنها چیزی که در چرخه صنعت نشر افزایش نداشته، سود ناشر است.

وی تاکید کرد: وضعیت اقتصادی موجود تولید کتاب را سخت کرده است. چاپ کتاب که تولید یک کالای فرهنگی است، مثل همه زمینه‌های تولید کشور سخت شده است؛ چون اصلی‌ترین قسمت تشکیل دهنده کتاب یعنی کاغذ، ۹۰ درصد گران شده است.

مدیر انتشارات نارگل افزود: سال ۹۷ در بخش صحافی ۲ بار افزایش قیمت داشته‌ایم. یا مثلاً در بحث زینک ۵۰ درصد و در زمینه چاپ نیز ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم که همه این عوامل بر افزایش قیمت کتاب تاثیر مستقیم دارد.

بهمن‌نیا گفت: پیشنهاد می‎کنم دستگاه‌های اجرایی و ناظر از کاغذفروشانی که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی واردات کاغذ انجام داده‌اند، مطالبه داشته باشند تا درب انبارهایشان را باز کنند. آن‌ها باید کاغذ‌های احتکار شده را روانه بازار کنند. تقاضا داریم تعزیرات مردانگی کند و کاغذهای احتکار شده را به دست ناشران برساند؛ چراکه قطعاً کاغذ به اندازه مصرف یک سال آینده کشور وارد شده و در انبار‌ها موجود است.

وی تاکید کرد: واردکنندگان کاغذهایشان را انبار کرده‌اند تا بتوانند آن‌را به قیمت گران‌تری بفروش برسانند. آن‌ها کاغذی را که باید ۸۰ هزار تومان بفروشند ۱۳۰ هزار تومان فروخته‌اند و این بی عدالتی است.

مدیر انتشارات نارگل خاطرنشان کرد: دولت کاغذ را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و به عنوان کالای اساسی گروه یک در نظر گرفته است، اما فروشندگان آن را با قیمت ارز ۹ هزار تومان به ناشران تحویل می‌دهند که باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

بهمن‌نیا گفت: همایون امیرزاده معاون وزیر ارشاد سوم مرداد اعلام کرد «کسی حق ندارد کاغذ را بیشتر از کیلویی پنج هزار و ۱۰۰ تومان بفروشد» در حالی که ابداً چنین اتفاقی رخ نداد و کاغذ خیلی بیشتر از این عدد به‌فروش رسید. دولت قصد نظارت ندارد و مقصر اصلی این بی نظمی، دستگاه‌های نظارتی هستند.

وی تاکید کرد: علی‌رغم صحبت‌های مسوولین وزارت ارشاد، ناشران هیچ اراده‌ای در دولت برای نظارت بر بازار کاغذ نمی‌بینند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار