چین: باید به همکاری‌های اقتصادی ما با ایران احترام گذاشت/تحریم، راه حل مناقشه نیست

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه بار دیگر بر مخالفت این کشور با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تأکید کرد.
کد خبر: ۳۰۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ - 11August 2018

چین: باید به همکاری‌های اقتصادی ما با ایران احترام گذاشت/تحریم، راه حل مناقشه نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، وزارت خارجه چین روز جمعه بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرد.

به نوشته اسپوتنیک «لو کانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار داشت: «چین همواره معتقد بوده اعمال تحریم‌ها در هر موقعیتی یا تهدید به اعمال آن‌ها نمی‌تواند مناقشات را حل کند. تنها گفت‌وگو و مذاکره می‌تواند مشکلات را حل کند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تأکید کرده که پکن همواره مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزارت خارجه چین نوشت روابط پکن با تهران در زمینه‌های انرژی و تجاری آسیبی به منافع هیچ کشوری وارد نمی‌کند.

به نوشته این خبرگزاری، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «چین و ایران مدت‌های مدیدی است که همکاری‌های بازرگانی شفاف، آزاد و نرمال در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و انرژی داشته‌اند. این همکاری‌ها عقلانی، منصفانه و قانونی بوده‌اند.»

وزارت خارجه چین همچنین تأکید کرده است: «این [همکاری‌ها]قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل یا تعهدات بین‌المللی چین را نقض نمی‌کنند، ضمن آنکه لطمه‌ای هم به منافع هیچ کشوری وارد نمی‌کنند و بنابراین بایستی به آن‌ها احترام گذاشت و از آن‌ها محافظت کرد.»

این بیانیه همچنین ضمن انتقاد از آمریکا برای تحریم کشور‌ها یا تهدید به تحریم آن‌ها تأکید کرده است: «تن‌ها گفت‌وگو و مذاکره، مسیر صحیح حل مناقشات هستند.»

چین پیش از این هم مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرده است. بلومبرگ چندی پیش گزارش داد این کشور درخواست آمریکا برای کاهش خرید نفت از ایران را رد کرده است.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه، عراق، سوریه و ... علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روز‌های اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها