تشدید تنش در روابط آنکارا و واشنگتن

روابط آنکارا و واشنگتن که هر دو عضو ناتو هستند در پایین‌ترین سطح طی دو دهه اخیر رسیده است. عمده اختلافات آنها از زمان دستگیری کشیش آمریکایی آندرو برانسون آغاز شده که آنکارا وی را متهم به دست داشتن در یک عملیات تروریستی کرده است.
کد خبر: ۳۰۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰ - 12August 2018

تشدید تنش در روابط آنکارا و واشنگتنترامپ و اردوغان رو در روی هم ایستاده‌اندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز که روز شنبه منتشر شد هشدار داد که شراکت ایالات متحده با ترکیه در معرض خطر است و کشورش امکان دارد به دنبال متحدان جدید برود.

روابط این دو کشور که هر دو عضو ناتو هستند در پایین ترین سطح طی دو دهه اخیر رسیده است. عمده اختلافات آنها از زمان دستگیری کشیش امریکایی آندرو برانسون آغاز شده که آنکارا او را متهم به دست داشتن در یک عملیات تروریستی کرده است. اما تنش ها در روابط دو کشور زمانی تشدید شد که لیره ترکیه در برابر دلار امریکا به شدت سقوط کرد و ظرف 24 ساعت حداقل 14 درصد از ارزش خود را دست داد. ترکیه امریکا را عامل اصلی سقوط واحد پول ملی اش می داند و آن را متهم می کند که علیهش جنگ اقتصادی به راه انداخته است. سقوط ارزش لیر زمانی تشدید شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد که عوارض گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده است.

اردوغان در مقاله خود در نیویورک تایمز هشدار داد که تنش در روابط دو کشور آن قدر شدید شده و مخاطرات آن قدر بالا گرفته که ممکن است ترکیه به دنبال دوستان و متحدان جدیدی باشد. وی در این مقاله نوشت: «اگر ایالات متحده نخواهد به استقلال ترکیه احترام بگذارد و روشن شود که کشور ما با مخاطراتی مواجه است، آن گاه ممکن است شراکت ما در خطر باشد.»

ترامپ دستگیری برانسون را «کاملا شرم آور» خوانده و از اردوغان خواسته است که «فورا» او را آزاد کند.

ترامپ همچنین در توئیتر خود از افزایش عوارض گمرکی بر فولاد و آلومینیوم ترکیه خبر داد و نوشت که «روابط ما با ترکیه در وضعیت فعلی خوب نیست.»

اردوغان در سخنرانی خود در روز جمعه سقوط لیر در برابر دلار امریکا را بی اهمیت دانست و از ترکیه ای ها خواست از این کاهش قیمت نگران نشوند. وی همچنین گفت: «آنکارا گزینه های جایگزین متعددی به جای امریکا دارد، از ایران و روسیه و چین تا بعضی کشورهای اروپایی.»

کشیش امریکایی از اکتبر 2016 توسط دولت ترکیه دستگیر شده و گفته می شود دولت آنکارا قصد دارد او را با فتح الله گولن که دولت اردوغان او را متهم به دست داشتن در کودتای ژوئیه 2016 کرده است، معامله کند. اتفاقی که دولت امریکا تا کنون حاضر نشده است زیر بار آن برود. از این تاریخ تا کنون روز به روز روابط ترکیه و امریکا تیره تر شده است.

اردوغان در مقاله خود در نیویورک تایمز نوشت که «تلاش های دولتی برای دخالت در فرایند قضایی مغایر با قانون اساسی ما و ارزش های مشترک دموکراتیک است.»

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار