کتاب «جهاد‌ کبیر» رونمایی شد؛

رجبی‌دوانی: «جهاد‌ کبیر» بر لزوم جهاد در هر شرایطی تاکید دارد/ ذوعلم: جریان رسانه‌ای انقلاب نیازمند توسعه است

کتاب «جهاد‌‌‌ کبیر» نوشته مهدی سیاوشی و سیدمهدی موسوی‌نیا برگرفته از منابع اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری رونمایی شد.
کد خبر: ۳۰۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ - 12August 2018

رجبی‌دوانی: «جهاد‌ کبیر» بر لزوم جهاد در هر شرایطی تاکید دارد/ ذوعلم: جریان رسانه‌ای انقلاب نیازمند توسعه استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «جهاد‌ کبیر» نوشته مهدی سیاوشی و سیدمهدی موسوی‌نیا برگرفته از منابع اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری صبح امروز (یک‌شنبه، ۲۱ مرداد) طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «علی ذوعلم» معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی و «محمدحسین رجبی دوانی» رئیس مرکز حدیث ولایت در محل خبرگزاری تسنیم رونمایی شد.

«رجبی دوانی» رئیس مرکز حدیث ولایت در ابتدای این مراسم با اشاره به فعالیت‌های این مرکز اظهار داشت: مستندسازی کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» شامل بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ائمه (ع) و برخی دیگر از آثار معظم‌له نمونه‌هایی از کار‌های مرکز حدیث ولایت است. کتابی که امروز نیز رونمایی می‌شود به اعتبار بیانات رهبر انقلاب پیرامون جهاد است.

وی در توضیح «جهاد کبیر» گفت: جهاد با اینکه در قرآن کریم مکرر تصریح شده، اما به عقیده بنده این مسئله هنوز در میان مسلمانان مهجور مانده است. وقتی مسلمانان زیر سلطه کفار بودند فریضه جهاد کبیر آمد. هنوز سخن از جنگ مسلحانه نیست و جهاد اکبر که مبارزه با نفس است در مکه موضوعیت ندارد چراکه پس از پدید آمدن اسلام نفس‌ها به دنیا میل پیدا می‌کند؛ لذا پیامبر (ص) پس از تشکیل دولت این مسئله را مطرح می‌کند.

رئیس مرکز حدیث ولایت افزود: «جهاد‌ کبیر» نشان می‌دهد حتی اگر شما قدرت و توان نظامی ندارید باید به جهاد بپردازید. این مفهوم در موقعیتی مورد خطاب رهبر معظم انقلاب قرار گرفت که کشور مورد هجمه دشمنان قرار گرفت و با توجه به وادادگی برخی جریان‌ها که سازش را ترویج می‌کنند، مطرح می‌شود.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: با وجود مردمی که ایستادگی در مقابل دشمن با مردمی که جانشان را در برابر دشمن نثار می‌کنند جای کوتاه آمدن و سازش با دشمن نیست بلکه باید مقابله کرد. بر این مبنا ۲ تن از همکاران جوان ما احساس مسوولیت کردند و این اثر را پدید آوردند. در واقع این حرکت لبیکی به رهبر انقلاب جهت تبیین موقعیت ما و عمل به وظیفه ما بوده است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین «ذوعلم» معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی اظهار داشت: حقیقتا درباره جهاد کبیر غفلت شده است. امام خامنه‌ای در ادامه احیاگری امام راحل و همه عالمان ربانی مقولات مهمی را مطرح کردند که مقوله اسلام سیاسی و جهاد کبیر از جمله آن است که ما به آن نیاز داریم و هنوز مغفول مانده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی گفت: فرهنگ و معرفت قرآنی باید دائما احیا شود تا نسل به نسل مورد استفاده قرار گیرد. در جهاد کبیر عدم اطاعت از کفار در عمل حتما به ۲ ضلع معرفتی نیاز دارد. اولین ضلع شناخت عمیق اسلام است. چیزی که امام خمینی (ره) در دوران تبعید در فرانسه برای جوانان به آن پرداخت.

معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: ضلع دیگر این مسئله معرفت غرب است؛ چراکه غرب ماهیت پلید استعمارگرانه خود را در نقاب شعار‌های آزادی‌خواه پنهان کرده است. رهبر انقلاب فرموده بودند «رئیس جمهوری آمریکا ماهیت خود را در دستکش مخملی پنهان کرده است» این فریب آمریکایی‌ها همچنان ادامه دارد. شناخت عمیق غرب به ما در تبعیت نکردن از دشمن کمک خواهد کرد. جای غرب شناسی و آشنایی با حقایق آن در مدارس و دانشگاه‌های ما خالی است.

ذوعلم بیان کرد: ریشه دشمن در تمدن سیاسی غرب است در حالی که شناخت ما نسبت غرب بسیار سطحی است به خصوص که غربی‌ها تبلیغات گسترده‌ای دارند. اگر بخواهیم جهاد کبیر را تبیین و تحلیل کنیم باید این ۲ ضلع را دنبال کنیم. هیمنه غرب در رسانه بزرگ و گسترده است، اما خوشبختانه جریان رسانه‌ای انقلاب اسلامی شکل گرفته که البته نیازمند توسعه کمّی است و باید در جهاد کبیر به آن بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر نخبگان به جهاد کبیر بپردازند متن جامعه همراهی خواهند کرد؛ چراکه چالش علمی و فکری نخبگان ما بیشتر از عموم مردم است.

مهدی سیاوشی مولف کتاب «جهاد‌‌ کبیر» در ادامه این مراسم گفت: آن چیزی که در این کتاب مورد نظر ما بوده است بحث تبعیت از دشمن است. بعد از مسئله تفسیری جهاد کبیر تاریخچه نفوذ را مورد بررسی قرار دادیم؛ مختصری از قاجاریه، پهلوی و انقلاب اسلامی تا دهه ۸۰ و در بررسی این امر از منابع دسته اول استفاده کردیم.

وی افزود: تلاش جریان نفوذ برای ورود به جریان آموزشی کشور را مورد بررسی قرار دادیم. تربیت عده‌ای به عنوان تربیت یافتگان خارج از کشور که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منشأ اثر شدند در الگوپذیری از دشمن.

مولف این کتاب بیان کرد: نفوذ لایه‌های هویتی جامعه ایران را تخریب می‌کند و موجب تبلور تقویت بی اعتمادی به خود می‌شود. در بخش اول کتاب این مسئله مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این نشست سید مهدی موسوی‌نیا مولف کتاب «جهاد‌ کبیر» گفت: بحث جهاد کبیر مشابه نفوذ که رهبر معظم انقلاب فرمودند لایه‌های مختلفی دارد، احساس می‌کنم باید لایه‌های پنهان جهاد کبیر را نیز ببینم چون جهاد کبیر یک مبحث صرفاً سیاسی نیست.

وی گفت: علوم انسانی به عنوان یک عنصر هویت‌بخش در جامعه است در حالی که جوانب مختلف آن در دانشگاه مشکل دارد که باید برای آن فکری بکنیم. جهاد کبیر در عرصه علوم انسانی نیز ظهور دارد، که بسیار مهم است.

وی گفت: در فصل ششم کتاب عرصه‌های مختلف علوم انسانی را صورت‌سازی اولیه کردیم که از بیانات رهبر معظم انقلاب نام ‌گذاری «دولت مقاومت» را انتخاب کردیم اما جمله ناتمامی است که نیاز به کار فراوان دارد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار