لاریجانی در آیین افتتاح نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک:

باید اقدامات سریع‌تری برای بهبود فضای کسب و کار صورت گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رقم شاخص ملی بهبود محیط کسب و کار در بهار ۹۷، گفت: شاخص به دست آمده عدد مناسبی نیست و نشان می‌دهد که باید تصمیمات سریع‌تری برای این بخش گرفته شود.
کد خبر: ۳۰۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ - 12August 2018

باید اقدامات سریع‌تری برای بهبود فضای کسب و کار صورت گیردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (۲۱ مرداد ماه) در مراسم افتتاحیه بزرگترین نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک ایران گفت: صنایع کوچک پیشران صنعت و اقتصاد کشور هستند. به همین دلیل باید مسائل آنها مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای تصویب قوانینی جهت تسهیل امور این صنایع در مجلس شورای اسلامی و شورای هماهنگی سران قوا گفت: حمایت از صنایع امری لازم است و باید در دراز مدت به آن فکر کرد و منابعی را به وجود آورد که صنایع کوچک و بزرگ بتوانند از حمایت بیشتری برخوردار باشند.

لاریجانی در خصوص انتقادات کارآفرینان پیرامون مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: این قانون در حال تدوین است و باید ارزیابی‌هایی از درآمدهای دولت انجام شود.

وی با اشاره به گزارشات اتاق های بازرگانی و تعاون گفت: اتاق ها موظف هستند سالانه گزارشی از شاخص های مهم کسب و کار ارائه کرده و بر اساس آن وضعیت کسب و کار را ساماندهی کنند. بهار سال ۹۷ گزارش اتاق های بازرگانی و تعاون در این خصوص به مجلس ارائه شد که آمار و ارقام ارائه شده حاکی از وجود مشکلاتی در این بخش است اما در این گزارش مشکلات و ایرادات مشخص شده است که می تواند برای ساماندهی امور به دولت و مجلس کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاخص ملی محیط کسب و کار در بهار سال ۹۷ میزان ۶.۱۹ درصد بوده است که نمره خوبی نیست و نسبت به زمستان سال ۹۶ که ۵.۸ درصد بود روند نزولی داشته است که نشان می دهد باید برای این بخش تصمیمات سریع تری اخذ شود.

عضو شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه در تشریح مشکلات بخش صنعت در گزارش اتاق تعاون و بازرگانی گفت: غیرقابل پیش بینی بودن و تغییر قیمت مواد اولیه، دشواری تامین مالی از بانکها، بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجتماعی، قدرت پیش بینی را برای واحدهای صنعتی کاهش داده است.

لاریجانی گفت: دسترسی به حامل‌های انرژی، نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در خدمات از نقاط قوت صنایع است. در گزارش‌ها آمده است که حجم زیادی از اختراعات در کشور مربوط به صنایع کوچک است.

وی اظهار داشت: وضعیت صنایع در استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان نسبت به بقیه استان‌ها، وضعیت خوبی نیست اما در استان‌های گیلان، فارس و زنجان وضعیت کسب و کار بهتر از سایر استان‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاخص کارآفرینی در بهار سال ۹۷، ۶.۳ بوده و در زمستان ۹۶، ۶ درصد بوده است که نشان‌دهنده سقوط شاخص‌ها است.

لاریجانی افزود: بنگاه‌هایی که ۶ تا ۱۰ نفر کارگر دارند، دارای شرایط نامناسب‌تری هستند که نشان می‌دهد آسیب‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر تکانه‌های نرخ ارز بیشتر بوده است.

وی با اشاره به روند توافق هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی بعد از سال‌ها کشمکش هسته‌ای، به مسیر مذاکرات رهنمون شد و به دلیل حل مشکلات بخش تولید و معیشت مردم، این مذاکرات انجام شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بعد از اینکه یکی از کشورهای منطقه، پیام رئیس‌جمهور آمریکا را در خصوص درخواست مذاکره به ایران ارائه کرد، جمهوری اسلامی نیز به شرط پذیرش غنی‌سازی، این پیشنهاد را پذیرفت. رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌ای نوشت و اعلام کرد که «حق غنی‌سازی ایران را قبول داریم». بعد از دو سال مذاکرات سخت، توافق انجام شد که در نهایت برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران، محدودیت‌ها و گشایش‌هایی ایجاد شد.

به گفته لاریجانی، یکی از انگیزه‌هایی که موجب شد جمهوری اسلامی برخی محدودیت‌ها را قبول کند، بازسازی فضای کسب و کار بود.

وی با بیان اینکه عدم تعادل در تصمیمات ترامپ وجود دارد، افزود: آمریکایی‌ها از ابتدا در موضوع توافق درست عمل نکرده‌اند و در پایان نیز کاملا زیر میز زدند.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا اظهار داشت: کشورهای اروپایی پس از این اقدام آمریکا تماس گرفتند که «حق با شماست اگر از توافق هسته‌ای خارج شوید» اما ما حاضریم مسیر جدیدی را باز کنیم، جمهوری اسلامی در همین راستا فرصتی به کشورهای اروپایی داد که ببینیم چه کار می‌کند؛ این فرصت را هم به دلیل آسیب نرسیدن به فضای کسب و کار و معیشت مردم به اروپایی‌ها دادیم.

لاریجانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی همه راه‌هایی که می‌توانست مذاکرات را تعدیل کند، انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی به دلیل مواضع سیاسی نازل، نقش اپوزیسیون می‌گیرند، گفت: در شرایط سخت باید نگاه مسئولانه و طبیبانه داشته باشیم، به همین دلیل وفاق اهمیت می‌یابد. برخی به دلیل مسائل نازل سیاسی، نقش اپوزیسیون بازی می‌کنند و انگار تازه از کره مریخ آمده‌اند و هیچ سابقه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه ما تمام راه‌ها را برای حل مشکلات طی کردیم، افزود: امروز در کل دنیا، آمریکا آشفتگی سیاسی و امنیتی به وجود آورده است. با ترکیه، چین و روسیه نیز مشکلاتی داریم.

عضو شورای هماهنگی قوای سه گانه گفت: یک عنصر مزاحم در صحنه بین‌الملل، ظهور و کشورهای دنیا را دچار مشکل کرده است؛ جمهوری اسلامی در حال بررسی سناریوهای مختلف برای حل مشکلات است. آمریکا باید بداند که این اقدامات بی‌پاسخ نیست.

لاریجانی، نقدینگی زیاد و مشکلات بانک‌ها را از معضلات مهم اقتصادی خواند و گفت: مشکلات اقتصادی ما ناشی از معضلات داخلی است و ربطی به مسائل خارجی ندارد؛ نباید همه مسائل را به مشکلات خارجی وصل کرد، زیرا موجب غفلت می‌شود و حریف را قدرتمند نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: خواسته صنعت کشور و کسب و کار این است که از بانک‌ها استفاده کند؛ این امر نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت بانک‌ها است و حل این مشکل به جراحی نیاز دارد. بانک‌ها باید نقش خود را در اقتصاد انجام دهند.

عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: خلق پول توسط بانک‌ها موجب شده نقدینگی در کشور ما چند برابر شود.

لاریجانی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در این وضعیت مددکار ما باشند، گفت: در این شرایط پرچالش، رسانه‌ها باید کمک کنند تا افکار عمومی همراه شود؛ برای حل مشکل نقدینگی باید اقداماتی در راستای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی انجام داد که در این راستا اخیراً مصوبات خوبی در شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه جهت تسهیل واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی داشتیم و مقرر کردیم بخش خصوصی طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را اجرا کند و از معافیت مالیاتی تا ۱۰ سال برخوردار شود.

وی تصریح کرد: باید از این شرایط به نفع خودمان استفاده کنیم و تولید و صادرات را محور قرار دهیم تا اصلاحات بنیادین در اقتصاد کشور انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این دوره، دوره بازسازی اقتصاد درونی در محور تولید و صادرات خواهد بود. باید فضای کسب و کار را به سمتی هدایت کنیم که نقدینگی موجود به تولید اختصاص یابد.

لاریجانی گسترش سیستم دیوانی و اداری کشور را عامل افزایش فساد خواند و گفت: هر چه درآمد نفتی و مالیات داریم، در سیستم اداری هزینه می‌کنیم؛ حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه جاری و ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور است؛ نتیجه فربه شدن سیستم اداری، فساد است.

وی اظهار داشت: در قانون برنامه ششم، دولت مکلف شده است ظرف پنج سال ۱۵ درصد ظرفیت اداری کشور را کاهش دهد اما چشم من آب نمی‌خورد و حرکتی نیز در این راستا شاهد نیستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اجرای دولت الکترونیک را از راهکارهای کاهش حجم دیوانی دولت خواند.

لاریجانی با انتقاد از نگاه ضعیف در توسعه کشور گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون برنامه‌ریزی و هماهنگی همه بخش‌ها، به توسعه دست یابد.

وی تدوین استراتژی صنعتی را امری مهم خواند و افزود: در قانون برنامه ششم، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به تدوین این استراتژی شده که باید مانیفست صنعت کشور باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حجم زیاد قوانین در کشور، از وزارت صنعت خواست که با همکاری کمیسیون صنایع مجلس، کمیته‌ای را برای بررسی قوانین مزاحم بخش صنعت تشکیل دهد، زیرا در بسیاری از بخش‌ها نیازی به اظهارنظر حکومتی نیست.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: نرخ ارز تلاطم دارد و مشکلاتی را ایجاد کرده است اما این تلاطم‌ها به صادرات ما کمک می‌کند؛ ما ۱۵ کشور همسایه داریم که می‌توانیم از امکانات آنها برای صادرات استفاده کنیم. کشور چین نیز می‌خواهد با ما همکاری کند.

انتهای پیام/ 120

نظر شما
پربیننده ها