عطوان:

انقلاب خشم جهانی علیه آمریکا در راه است

تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه نوشت که دونالد ترامپ از طریق مبالغه در تحریم دیگران و ورود به جنگ اقتصادی همزمان در چندین جبهه خدمت بزرگی به دشمنان خود کرده و بحران‌های زیادی را برای متحدان کشورش ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۳۰۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ - 12August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای با اشاره به سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت که دونالد ترامپ از طریق مبالغه در اعمال تحریم ضد دیگران و ورود در درگیری‌های اقتصادی همزمان در جبهه های مختلف خدمت بزرگی به دشمنان خود کرده و بحران‌های زیادی را برای متحدان کشورش ایجاد می‌کند. این مقاله می‌افزاید که اگر آمریکا به این سیاست‌ها ادامه دهد، غیر از اسرائیل و عربستان سعودی هیچ دوستی در جهان پیدا نخواهد کرد.

این مقاله به سیاست‌های اقتصادی ترامپ در قبال ترکیه، ایران، روسیه، کره شمالی و چین و سایر کشورهای اروپایی اشاره و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در پشت پرده تمام این محدودیت‌ها و محاصره‌ها قرار دارد، چرا که بیشترین نفوذ را بر رئیس جمهور آمریکا دارد.

این مقاله می‌افزاید که جنگ اقتصادی ترامپ ضد روسیه و ترکیه و ایران به عنوان سه کشور عضو سازمان منطقه‌ای سوچی سبب تقویت همگرایی میان این سازمان می‌شود و کشورهای دیگر نظیر چین و پاکستان و هند را نیز به آنها اضافه می‌کند. این کشورها پیش از این اعلام کرده‌اند که به تحریم‌های آمریکا پایبند نخواهند بود.

عطوان می‌افزاید که ترامپ، ایران و ترکیه به عنوان مهمترین و قوی‌ترین دولت‌های اسلامی در خاورمیانه را در اردوگاه مخالف خود و دولتش قرار داده و این موضوع ضربه‌های زیادی به طرح‌های این کشور در ایجاد ناتوی سنی و عربی بر اساس مبانی فرقه‌ای وارد خواهد کرد.

نکته جالب اینجاست که پاکستان در دوران عمران خان نخست وزیر آینده این کشور اعلام کرده که از دیکته‌های آمریکا سرباز می‌زند. محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرده که پاکستان به تحریم‌های آمریکا ضد ایران پایبند نمی‌ماند و مناسبات تجاری خود با ایران را بدون تغییر ادامه می‌دهد. وی تأکید کرد که پاکستان یک دولت دارای تمامیت مستقل است و سیاست‌های خود را بر اساس منافعش ترسیم می‌کند.

بر اساس این گزارش، این موضع ناگهانی پاکستان به این معناست که این کشور از اردوگاه سعودی خلیجی(فارس) خارج شده و تصمیم گرفته در کنار ایران و در مقابل دونالد ترامپ و دولت وی قرار بگیرد. مالزی نیز به زودی به این کشورها خواهد پیوست، کشوری که نیروهای خود را از ائتلاف نظامی اسلامی خارج کرده و در اولین اقدام نیروهایش را از جنگ یمن فرا خوانده است.

این تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه می‌افزاید که محاصره و تحریم نمی‌تواند سبب تسلیم شدن ایران شود و شاخه‌های قوی این کشور در دولت‌های منطقه را از بین ببرد و توافق هسته‌ای جدید و اصلاح شده‌ای را به این کشور تحمیل کند. تحریم‌ها همچنین نمی‌تواند سبب تزلزل و بی‌ثباتی حاکمیت تهران شده یا تغییری در حاکمیت ایران ایجاد کند.

وی با اشاره به این نکته که آمریکا تنها قدرت بزرگ و مسلط بر جهان نیست و چین و روسیه و دولت‌های هسته‌ای دیگر نظیر کره شمالی و پاکستان و هند نیز در این عرصه حضور دارند، اعلام کرد که اگر مثلث روسیه و ایران و ترکیه در جبهه واحدی در مقابل تحریم‌های آمریکا قرار گیرند، پیروز خواهند شد و این تحریم‌ها را شکست خواهند داد و هیبت آمریکا را به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی از بین خواهند برد.

به نوشته عطوان دنیا می‌تواند بدون دلار آمریکا و بدون بازارهای این کشور زندگی کند. شاید در این تحریم‌ها خیری نهفته باشد و آغازی بر بیداری جهانی ضد آمریکا و ایجاد نظام اقتصادی جدید و مستقل در دنیا مبتنی بر مجموعه‌ای از ارزها باشد که دلار آمریکا در میان ‌آنها حضور ندارد.

آمریکا با سیاست‌های متهورانه رئیس‌جمهور خود اقدام به خودزنی کرده و باعث ایجاد تنفر عمومی ضد خود نه تنها در خاورمیانه و جهان اسلام، بلکه در تمام دنیا می‌شود. تنفر از آمریکا در گذشته تنها منحصر به حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و جنگ‌های عراق و افغانستان بود، اما الان محاصره و جنگ‌های اقتصادی نیز به این عوامل اضافه شده است.

انقلاب خشم جهانی ضد آمریکا اتفاقی قریب الوقوع است و طوفان‌های سرکش آن در حال جمع شدن است. هیچ کس نمی‌تواند نتایج چنین انقلابی را پیش‌بینی کند، انقلابی که حتی ممکن است آمریکا و نظام این کشور را قبل از بروز تغییر در ایران یا ترکیه یا روسیه تغییر دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار