شبانه ادبی «فایز» در دشتی برگزار شد

شبانه ادبی «فایز» با موضوع خلیج فارس در دشتی برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸ - 12August 2018

شبانه ادبی فایز در دشتی برگزار شدبه گزارش دفاع پرس از بوشهر، شهردار کاکی در شبانه ادبی فایز دشتی که شب گذشته باموضوع خلیج فارس به میزبانی غلامرضا زایری از نویسندگان و مترجمین کاکی برگزار شد، اظهار داشت: جای خوشحالی و افتخار است که شبانه ادبی فایز که یکی از محافل دیرپای استان است و جمعی از فرهیختگان شهرستان در آن حضور دارند در کاکی برگزار می شود.

حبیب پردل صفت افزود: کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند جهان وطنی فکر می کنند و دغدغه آنها تعالی انسان است.

وی اضافه کرد: غلامرضا زایری از جوانان نواندیش و محققین خوش نام شهر کاکی و منطقه دشتی است که آثارش در حوزه خلیج فارس شناسی قابل اعتناست.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی نیز با تقدیر از شهردار فرهنگ دوست کاکی و میزبانی اقای زایری گفت: برای روح استاد اسدی درود می فرستیم که بنیان گزار چنین محفل پربار و پرخیر وبرکتی در شهرستان بودند و از اهتمام شعرا وادبای شهر در حفظ این محفل تشکر می کنم.

حمید زارعی اضافه کرد: برای ما مردم استان بوشهر خلیج فارس یک منبع حیاتی است و موقعیت کم نظیری برای ما فراهم ساخته تا از مواهب این پهنه آبی بهره ببریم.

حجت الاسلام سید ابوالحسن حسینی نیز بیان داشت: در ۵۰سال گذشته پژوهشهایی که درباره خلیج فارس صورت گرفته و به تالیف درآمده تکرار مکررات بوده و تحقیقات و تالیفات آقای زایری و زارع مطلق و مقصودی اتفاق جدیدی در مبحث خلیج فارس شناسی است.

نویسنده و خلیج فارس شناس دشتیاتی افزود: تاریخ مثل فلسفه نیست که صرفا باعقل آن را بررسی کنیم بلکه باید از منابعی مثل متون کهن،سکه،اسناد و مکان های باستانی نیز کمک بگیریم.

وی اضافه کرد: خلیج فارس از محوری ترین آبراهه های دنیاست که بیشترین پژوهش درباره آن از ناحیه مستشرقین و مسلمانان صورت گرفته است.

اصغر منصوری نسب نیز خاطر نشان کرد: خلیج فارس یک مساله هم گرایی و یک مساله واگرایی دارد و کشورهایی که در حاشیه آن زندگی می کنند از یکدستی برخوردار نیستند و آنچه یکدستی آنها را به هم می زند نژاد آنها نیست بلکه سیاست است.

محقق دشتیاتی افزود: تاریخ ما چون بیشتر به شرح حال افراد پرداخته هنوز خام است و تئوری پشت تاریخ ما نیست و باید به مرحله اندیشه برسد.

وی ادامه داد: در خلیج فارس ما نیاز به یک تئوری و نظریه جدید داریم و باید اعراب که نسبت تاریخی با ما دارند باید نظراتشان را بخودمان نزدیک کنیم.

منصوری نسب تصریح کرد: اقتصاد خلیج فارس در حال تغییر است و از نفت به سمت گاز دارد می رود و در این مساله ایران،قطر و روسیه تاثیر گزارند.

در ادامه غلامرضا قربانی مقدم، سید غلامحسین بهرسی،کمال زارع زاده، مهدی شیخیانی، ابراهیم بهزادی و مازیار اسدی به ارایه مطلب و شعر خوانی پرداختند و از طرف شهردار کاکی نیز با اهدای لوح از تلاشهای علمی غلامرضا زائری تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار