کارشناس مسائل منطقه:

روابط ایران و عراق استراتژیک و مستحکم‌تر از گذشته است

کرم خزرجی در رابطه با روابط کنونی ایران و عراق گفت: روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عراق استراتژیک و دارای عمق تاریخی است.
کد خبر: ۳۰۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵ - 12August 2018

روابط ایران و عراق استراتژیک و مستحکم‌تر از گذشته استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کرم خزرجی تحلیلگر و کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی اظهار داشت: کشور ایران به عنوان یک هم پیمان عراق در خیلی از مسائل سرنوشت ساز است،  که از جمله مهمترین مسائل می توان به جنگ علیه تروریسم اشاره کرد.

وی افزود: باید روابط دوجانبه ایران و عراق را بر اساس چارچوب کلی منافع دو کشور ارزیابی کرد و هرگز نمی‌توان اظهارات برخی از افرد که خود را به عنوان یک مقام رسمی معرفی می‌کنند، دورنمای روابط این دو کشور قرار داد.
این کارشناس وتحلیلگر عراقی در ادامه تاکید کرد که عده ای تلاش می کنند که از اوضاع کنونی منطقه و اوضاع داخلی دو کشور سوءاستفاده کنند تا خود را درجایگاه فراتر از آنچه که در آن قرار دارند نشان دهند و از این طریق  خود را نماینده ملت عراق قرار دهند. این در حالی است که این افراد یا از لحاظ مقام و سمت جایگاهی ندارند و یا از جایگاه سابق خود سوءاستفاده می‌کنند که این موضوع از نظر ملت عراق قابل قبول نیست.

خزرجی در رابطه با روابط فعلی عراق و ایران گفت: روابط دو جانبه عراق  و ایران در این مرحله در عالی‌ترین سطح و در بهترین شرایط خود قرار دارد و این روابط براساس همکاری واحترام دوجانبه پابرجاست.

وی در ادامه سخنان خود به روابط تاریخی دوکشور ایران وعراق پرداخت وگفت: روابط حسنه دوملت ایران و عراق از دیرباز وجود داشته و در زمانی که ملت عراق -و نه نظام صدام- مورد محاصره قرار گرفت تنها ایران بود که با در کنار ملت عراق ایستاد و کمک‌های خود را در سخت‌ترین شرایط دوران تحریم‌ به ملت عراق رساند. این موضوع همه را به پایبندی به اخلاق پایبند می‌کند و در این راستا کشورهای منطقه باید از حاشیه پراکنی علیه ایران پرهیز کنند.

این تحلیلگر عراقی خاطرنشان کرد که ملت ایران همسایه همیشگی ملت عراق است و در خیلی از ارزشها و اعتقادات با هم ارتباط مستحکمی دارند. حال آنکه کشورهای سلطه‌گر که به دنبال منافع خود هستند تلاش می‌کنند که این دوملت را ازیکدیگر جدا کنند.

کرم خزرجی در قسمتی از سخنان خود به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اشاره کرد وگفت: همه کشور عراق در تمام سطوح از جمله ملت و حکومت با موضع آمریکا و تحریم‌های ظالمانه آن علیه ایران مخالفند و آن را محکوم می‌کنند چراکه ملت عراق در شرایط مشابهی قرار گرفته است.

خزرجی افزود: تحریم های که علیه این اتخاذ شده یک جانبه و از سوی آمریکاست و اعتبار بین‌المللی ندارد و اکثر کشورهای جهان مخالف این تحریم ها هستند و به آن پایند نخواهند بود.
وی در تبیین سیاست‌های آمریکا در منطقه وجهان توضیح داد: سیاست آمریکا در قبال کشورهای اسلامی،خصمانه است و منافع اقتصادی را در اولویت قرار داده است.

وی با بیان اینکه نظام سلطه‌گر آمریکا نمی‌خواهد هیچ کشوری مستقل باشد و به دنبال سیطره بر کشورهای جهان است، گفت: راهبرد امریکا برای سلطه بر منطقه وغارت منابع آن با انقلاب امام خمینی(ره) در سال 1357 مواجه شد، به طوریکه با پیروزی این انقلاب این راهبرد نیز با چالش‌های جدی مواجه شد و در نتیجه شکست خورد.
کرم خزرجی با اشاره به اتهامات بعضی از کشورهای منطقه در رابطه با دخالت های ایران در کشورهای منطقه تأکید کرد: حضور و نقش ایران در منطقه بهانه‌ای برای کشورهای حامی تروریسم است تا تصمیمات ظالمانه علیه این کشور اتخاذ کنند درحالی که جمهوری اسلامی نقش بسزایی در جهت صلح و امنیت منطقه ایفا کرده است که نمونه بارز این اقدامات مسالمت‌آمیز بودن رفتار ایران در منطقه و جهان امضای برجام با کشورهای 5+1 است.

این تحلیلگر عراقی در ادامه تأکید کرد که ایران همواره به توافقنامه‌های بین‌المللی و قانون بین‌الملل پایبند بوده و همواره در جهت صلح جهانی گام برداشته است. از سوی دیگر مقابل امریکا باوجود امضای بسیاری از این توافقنامه‌ها همواره به آن عمل نکرده وقانون شکنی می‌کند، وهمواره با اقدامات وسیاست‌های خود بسیاری از قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی را به صورت گستاخانه نقض کرده است.

وی در پایان ضمن محکوم کردن دخالت برخی از کشورهای منطقه در مسائل داخلی عراق اظهار داشت: برخی از کشورهای منطقه به منظور ایجاد تنش در داخل عراق و بین کشورهای همسایه افرادی را اجیر کرده‌اند و این افراد متأسفانه دارای نفوذند، وهدف روی آوردن چنین افرادی به این گونه کشورها، منافع کوتاه مدت است.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار