یادداشت/ سیروس فتح‌اله

چرا عراق «تهران» را به «واشنگتن» ترجیح می‌دهد؟

نخست‌وزیر عراق پیش‌تر اعلام کرده بود که با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مخالف است و به خاطر منافع ملت عراق مجبور به پیروی از این تحریم‌هاست؛ اما پس از چند روز، اعلام کرد که کشورش تنها از تحریم عدم مبادله تجاری با دلار با ایران پیروی خواهد کرد.
کد خبر: ۳۰۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 19August 2018

چرا عراق تهران را به واشنگتن ترجیح می‌دهد؟گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله؛ حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق هفته پیش با اعلام این‌که با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مخالف است، تاکید کرده بود که به خاطر منافع ملت عراق مجبور به پیروی از این تحریم‌هاست؛ اما وی چند روز پیش در حاشیه نشست هفتگی کابینه عراق اعلام کرد که کشورش تنها از تحریم عدم مبادله تجاری با دلار با ایران پیروی خواهد کرد و از سایر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد و عراق مجبور به عدم استفاده از دلار در مبادلات خود با ایران است؛ چرا که راهی برای این کار وجود ندارد.

بعد از اظهار نظر حیدر العبادی در مورد پیروی عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شاهد واکنش‌های زیادی از سوی برخی گروه‌ها و چهره‌های سیاسی عراق بودیم؛ چهره‌های سیاسی متفق‌القول به کمک‌های مستشاری ایرانی‌ها در نابودی و ریشه‌کن کردن گروه تروریستی داعش اشاره می‌کردند و می‌گفتند که ایرانی‌ها در روز‌های دشوار در کنار عراقی‌ها بودند، عراق نیز نباید در چنین شرایطی آمریکا را به ایران ترجیح دهد.

اما جدا از اظهار نظر گروه‌ها و احزاب عراقی، یکی از دلایلی که لازم است عراق، آمریکا را به ایران ترجیح ندهد، این است که عراقی‌ها مبادلات تجاری زیادی با ایرانی‌ها دارند. حجم مبادلات آن‌ها در سال 2003 که آمریکا به عراق حمله کرد، تا حد زیادی افزایش یافت. بر همین اساس بخش اعظمی از مقامات عراقی از دولت می‌خواهند که به روابط تجاری خود با ایران ادامه دهند و از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نکنند.

بنابر این علی‌رغم سختی‌هایی که عراقی‌ها در قبال عدم پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران متحمل خواهند شد، به نظر می‌رسد، این کشور انتخابی غیر از عدم پیروی از این تحریم‌ها ندارد. در ادامه به سه دلیل مهم و شاخصی که عراقی‌ها را مجبور می‌کند ایران را به آمریکا ترجیح دهند، اشاره می‌شود:

1- با وجود اینکه عراقی‌ها خودشان گاز طبیعی استخراج می‌کنند، اما از تجهیزاتی که گاز طبیعی را به مصرف خانگی تبدیل کند، بی‌بهره هستند و در این زمینه به کمک ایرانی‌ها و گاز وارداتی این کشور نیاز اساسی دارند. گفته می‌شود، گازی که عراق از ایران وارد می‌کند، سوخت تولید ۲۰ درصد برق را در این کشور تامین می‌کند.

2- ذخایر آبی عراق به 2 رود دجله و فرات بستگی دارد؛ رودخانه‌هایی که 98 درصد آب‌های سطحی عراق را تشکیل می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران قادر است، جریان 13 درصد از منابع آبی عراق را تغییر دهد. معاون وزیر آب عراق اخیرا گفته است که 20 الی 30 درصد آب دجله از ایران می‌آید، اگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنیم، ایران می‌تواند جریان آب را قطع کند که در این صورت عراق با بحران شدید بی‌آبی مواجه خواهد شد و حل این مشکل آسان به نظر نمی‌رسد.

3- گروه تروریستی داعش موجب شده بسیاری از روستانشین‌های عراقی که کار آن‌ها کشاورزی و دام‌پروری بود، از ترس هجوم این گروه تروریستی به شهر‌ها کوچ کنند؛ لذا تولید محصولات کشاورزی در این کشور به شدت پایین آمده است و مجبور هستند کمبود نیاز خود را از ایران و سایر کشور‌های منطقه تامین ‌‎کنند؛ پس اگر تعامل آن‌ها با ایرانی‌ها قطع شود به شدت ضرر خواهند کرد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار