مدیرکل بنیاد شهید استان کرمان خبر داد؛

توزیع ۴۹ اثر فرهنگی مکتوب دفاع مقدس در مراکز فرهنگی استان کرمان

سردار «محمدرضا حسنی‌سعدی» گفت: ۴۹ اثر فرهنگی مکتوب از جمله «فرهنگ اعلام شهدا»، «دفتر اول وصایای شهدا»، کتاب «جاودانه‌های تاریخ» و «در انتظار پرواز» در کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان کرمان توزیع شده است.
کد خبر: ۳۰۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷ - 13August 2018

توزیع ۴۹ اثر فرهنگی مکتوب دفاع مقدس در کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان کرمانبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از کرمان، سردار «محمدرضا حسنی‌سعدی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۶ مردادماه مصادف با سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، با اشاره به اینکه درمانگاه ایثارگران استان کرمان سال ۹۵ به تعداد ۱۷۵ هزار نفر خدمات ارائه داده است، اظهار داشت: سال گذشته ۲۲۶ هزار نفر از خدمات آن استفاده کردند که ۹۰ درصد خدمات مربوط به ایثارگران کل استان بوده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان بیان داشت: ساخت مجموعه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثارگران استان کرمان ۷۰ درصد پیشرفت دارد، در حالی که برخی استان‌ها هنوز در مراحل اولیه احداث این مجموعه قرار دارند.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی بنیاد شهید استان کرمان با یک هزار و ۶۰۰ دانشجو در میان استان‌های کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

سردار حسنی‌سعدی ادامه داد: ۴۹ اثر فرهنگی مکتوب از جمله «فرهنگ اعلام شهدا»، «دفتر اول وصایای شهدا»، کتاب «جاودانه‌های تاریخ»، «زندگی‌نامه ۹۰ فرمانده گردان»، «در انتظار پرواز» و «زندگی‌نامه ۴۷ جانباز قطع نخاع» به چاپ رسیده و در کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی توزیع شده است.

وی عنوان کرد: ۱۴ هزار دیدار از خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان کرمان در سال گذشته انجام شده که ۲ هزار مورد آن دیدار مجدد بوده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان ابراز داشت: نورپردازی گلزار شهدای کرمان در سال گذشته به انجام رسیده که در سطح کشور بی‌نظیر است.

وی با بیان این‌که استان کرمان در ساماندهی گلزار‌های شهدا در سطح کشور رتبه اول را دارد، تصریح کرد: ۸۴۷ گلزار شهدا در استان کرمان با ۶ هزار و ۴۱۸ شهید وجود دارد که ۵۷۸ گلزار با ۵ هزار و ۳۳۴ مزار شهید ساماندهی شده‌اند.

سردار حسنی‌سعدی گفت: ۲۵۸ گلزار شهدا در استان کرمان ساماندهی نشده‌اند که یک مزاری و چند مزاری هستند و ساماندهی ۱۱ گلزار شهدا در دست اقدام داریم.

وی افزود: سال گذشته پنج کمیسیون پزشکی در استان کرمان برگزار شد که یک هزار و ۲۵۰ نفر در این کمیسیون‌ها شرکت کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ساختمان اداری راور، رابر، عنبرآباد و منوجان ساخته و یا خریداری شد و ساختمان اداره شهرستان بم در حال نوسازی است که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

سردار حسنی‌سعدی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: سخت‌ترین دوران اسارت مربوط به مفقودین بود که توسط صلیب سرخ ثبت‌نام نشده بودند و اسرای قطع نخاع نیز دوران سختی را در زندان‌های عراق سپری کردند که تنها یک مورد که می‌توان به آن اشاره کرد این بود که آن‌ها را برای استحمام، با فرغون به کف حمام می‌انداختند و شلنگ آب را روی آن‌ها می‌گرفتند.

وی افزود: شهید «محمدرضا شفیعی‌زاده» از قم پس از آن‌که به دستور «صدام» پیکرش را چند روز زیر آفتاب قرار دادند و حتی آهک هم روی پیکر مطهرش ریختند تا تجزیه شود، اما هیچ تغییری نکرد، افسر عراقی گریه می‌کرد و می‌گفت: «ما با چه کسانی می‌جنگیدیم».

سردار حسنی‌سعدی ادامه داد: از مادر شهید «محمدرضا شفیعی‌زاده نقل است: «وقتی پیکر «محمدرضا» را دیدم، چهره‌اش نورانی بود و تکان نخورده بود» و این‌ها به این دلیل بود که همیشه غسل جمعه می‌کرد، زیارت عاشورا و نماز شب می‌خواند و همیشه با وضو بود.

وی گفت: طبق برخی آمارها ۲۰ اسیر قطع نخاع ایرانی در دست دشمن اسیر بودند که سه نفر از آن‌ها رزمندگان استان کرمان بودند و همچنین تعدادی از آزادگان بیش از ۱۰ سال اسارت را تحمل کردند و تاکنون ۲۱۸ نفر از آزادگان استان کرمان به رحمت خدا رفته‌اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان اضافه کرد: ۴۲ هزار و ۷۹۴ نفر از رزمندگان ایرانی طی هشت سال دفاع مقدس به اسارت دشمن درآمدند و در ۲۱ اردوگاه و زندان عراق نگهداری می‌شدند.

وی بیان داشت: تعداد اسرای عراقی در ایران ۷۲ هزار و ۱۱۳ نفر بودند که ۱۵ درصد از اسرای عراقی حاضر به بازگشت به کشور خود نشدند.

سردار حسنی‌سعدی ادامه داد: آزادگان ایرانی شخصیت‌هایی همچون شهید «محمد جواد تندگویان» بودند که زمانی‌که به همسر وی اعلام کردند رژیم عراق حاضر است در قبال آزادی هشت خلبان بعثی وی را آزاد کند، اعلام کرده بود «اگر ما هم حاضر شویم، «محمدجواد تندگویان» حاضر به این معامله نمی‌شود.»

وی اظهار داشت: حدود ۵ هزار نفر از آزادگان میهن اسلامی ایران در سال‌های گذشته بر اثر آثار شکنجه در زندان‌های رژیم بعث از دنیا رفته‌اند و تعداد زیادی از اسرا از جمله شهید «مهدی شجاعی» و شهید «صادق‌زاده» نیز در اسارت به شهادت رسیدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: آثاری همچون «پایی که جا ماند»، «من زنده‌ام»، «آن ۲۳ نفر» و «اردوگاه اطفال» آثار غنی و مفیدی از خاطرات رزمندگان و اسرا در زمان اسارت هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار