قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

موشک و پهپاد‌ برگ برنده یمنی‌ها در نبرد با آل سعود/ ائتلاف سعودی در یمن به جنون گرفتار شده است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با گذشت سه سال و چهار ماه از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و ناکام ماندن آن‌ها، این ائتلاف به جنون نظامی گرفتار شده‌ است و دست به کشتار مردم بی‌گناه یمن می‌زند.
کد خبر: ۳۰۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 14August 2018

ائتلاف سعودی در یمن به جنون گرفتار شده است/ موشک و پهپاد‌های یمنی برگ برنده آن‌ها در نبرد با ائتلاف سعودیبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، تجاوز نظامی عربستان به یمن در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی که شامل کشور‌های منطقه به رهبری عربستان سعودی با نام عملیات «طوفان قاطعیت» بود، آغاز شد. این عملیات به منظور پشتیبانی از دولت «عبد ربه منصور هادی» و  علیه انصارالله صورت گرفت. همچنین عربستان سعودی یکی از دلایل اقدام نظامی خود در یمن را دستیابی انصار الله به موشک‌های بالستیک و به‌طور کلی مسائل امنیتی منطقه‌ای عنوان کرد.

در همین خصوص جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، به آخرین تحولات سیاسی و  نظامی یمن اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم به آخرین تحولات یمن اشاره کنیم، آن اقدامات غیرانسانی ائتلاف سعودی است. بعد از آن‌که بیمارستان بزرگی را که مورد حمله ددمنشانه جنگنده‌های سعودی قرار گرفت و کشتار وسیعی رخ داد، شاهد مورد حمله قرار گرفتن بازار صعده در شمال یمن بودیم که در آن بمباران، اتوبوس دانش‌آموزان نیز مورد اصابت قرار گرفت. این ۲ عملیات نشان دهنده این بود که عربستان و امارات در واقع دچار یک جنونی شده‌اند که در عرصه‌های نظامی معمولا اتفاق می‌افتند.

وی ادامه داد: تحلیل‌های گوناگونی پیرامون عملیات‌های ائتلاف سعودی وجود دارد. یک تحلیل مربوط می‌شود به همین جنونی که در جبهه جنگ‌ها رخ می‌دهد. معمولا فرماندهان نیرو‌های مهاجم زمانی که تصورات و رویاهای‌شان در جبهه‌های جنگ به تحقق پیدا نمی‌کند و تبدیل به کابوس می‌شود؛ دچار یک جنون می‌شوند و دست به کشتار وسیع انسانی می‌زنند. این عمل فرماندهان نیرو‌های متجاوز نظامی را مصداقش را در نزد فرماندهان عربستان سعودی می‌بینیم و این نشان دهنده این است که آن‌ها عملا به این موضوع اعتراف کردند که در عرصه نظامی، هوایی، دریایی و زمینی نمی‌توانند پیشرفتی داشته باشند و لذا اهداف ساده و آسانی را انتخاب می‌کنند تا آن جنون خودشان را بیان کنند. برای نمونه بیمارستان «العبید» را مورد حملات موشکی خود قرار دادند که این هدف بسیار ساده‌ای است ولیکن این جنون آن‌ها را نشان می‌دهد. در واقع ضرر‌ها و زیان‌های بیشتری را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. فکر نمی‌کردند که موج شدیدی از محکومیت‌ها علیه عربستان بدلیل کار‌های غیرانسانی آغاز شود. در اروپا، آمریکا و سایر کشورها، مجامع حقوق بشری مجبور شدند که این کشتار فجیح انسانی را محکوم کنند.

قنادباشی تصریح کرد: اما تحلیل دیگر آن است که ائتلاف سعودی در شرایط موجود نتوانست عملیات مهم و گسترده‌ای در بندر الحدیده را پیش ببرد و با موانع گسترده روبه‌رو شد و در دیگر صحنه‌ها با شکست روبه‌رو شده است. سعی دارند با برافروختن احساسات مردمی، جنبش انصارالله و ساختار سیاسی موجود در یمن را تحت فشار قرار دهند و با کشتار وسیع، مردم یمن را وادار کنند به این که اعتراض کنند و دست از مقاومت بردارند. این ۲ تحلیل نشان دهنده، شکست عربستان در این جبهه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر گروهی از نظامیان متجاوز در عرصه‌های هوایی، زمینی و دریایی پیشرفتی داشته باشد، طبیعتا عملیات نظامی خود را ادامه می‌داد و هیچ‌گاه دست به کشتار وسیع انسانی نمی‌زد تا این‌که عواقب و پیامد‌های گسترده‌ای را معطوف به خود کند. زمانی که دست به کشتار گسترده می‌زنند طبیعتا خشم خودشان را نسبت به مردم نشان می‌دهند. در واقع اعتراف می‌کنند که ما نمی‌توانیم در بعد نظامی کاری را پیش ببریم، بخصوص این‌که یمن توانمندی بسیار موثری در صحنه سیاسی به وجود آورد و این توانمندی‌ها موازنه جنگ را کاملا به نفع مردم یمن و ضرر عربستان تغییر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یمنی‌ها توانمندی موشکی خود را در زمینه‌های موشک کوتاه، میان و بلند برد به جهانیان نشان دادند و در زمینه مورد هدف قرار دادن اهدافی در داخل عربستان توانستند مقابله‌ای با تجاوز عربستان داشته باشند. توانمندی دیگر به کارگیری پهباد‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشینی که حامل بمب است و حتی هم توانستند فرودگاه ابوظبی را مورد هدف قرار دهند و این نشان دهنده برتری یمنی‌ها است.

قنادباشی با بیان نقش نیروی دریایی یمن در نبرد با ائتلاف سعودی افزود: نیروی دریایی یمن هم ضربات کاری را در چند هفته اخیر به عربستان وارد کرده است. ائتلاف سعودی در ابتدا تصور می‌کرد که یمن نیروی دریایی ندارد و اگر هم داشته باشد، یک نیروی دریایی ضعیف و ناکارآمد است ولیکن زمانی که این نیرو‌ها به صحنه آمدند، ما شاهد این موضوع بودیم که نزدیک به هشت کشتی جنگی بزرگ و کوچک عربستان و امارات را مورد حمله قرار گرفت و سبب شد که یمنی‌ها به یکباره، دست برتر و برگ برنده دیگری در اختیار یمنی‌ها قرار گرفت. شاید به جرات می‌توان گفت که برگ برنده یمنی‌ها موشک‌ها و پهباد‌های آن‌ها است و داشتن چنین برگ برنده‌هایی سبب می‌شود که ائتلاف سعودی دست به چنین جنون‌هایی بزند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: هم‌اکنون ائتلاف سعودی تنها امیدش به نماینده جدید سازمان ملل که فردی انگلیسی است. در واقع ماموریت اصلی او با توجه دلار‌های نفتی که عربستان هزینه می‌کند و حمایت‌هایی که آمریکایی‌ها از او می‌کنند، این است که به نفع عربستان و امارات وقت‌کشی بکنند و امتیاز‌هایی که نتوانستند در جبهه‌های نظامی بدست بیاورند از طریق ترتیب دادن گفت‌وگو و مذاکره آن اهداف را بدست بیاورند؛ لذا امید آن‌ها فعلا در عرصه نظامی قطع شده است اگرچه انسان‌کشی آن‌ها و عملیات ضدانسانی به طریق مختلف ادامه دارد و همچنان زیر ساخت‌های یمن را هدف قرار می‌دهند.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: وقت‌کشی به این منظور است که مردم یمن را بیشتر خسته بکنند. چون مردم یمن در محاصره بسر می‌برند و هر چه زمان می‌گذرد زیان‌های بیشتری معطوف مردم مظلوم یمن می‌شود. بندر الحدیده را ناآرام و تجهیزاتش را مورد هدف قرار دادند و در واردات برخی از اقلام دارویی و غذایی که در گذشته به‌صورت محدود وارد می‌شد، خلل وارد کرد. این وقت کشی نماینده سازمان ملل بر دامنه فشار‌های کمبود منابع غذایی و دارویی تاثیرگذار است تا بتوانند از این طریق برگ برنده‌ای در نبرد ناکام سه سال و چهار ماهه یمن به دست بیاورند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار