الف لام خمینی رونمایی شد؛

ناطق‌نوری: امام (ره) تالی‌تلو معصوم بود/ پورمحمدی: آینده تحولات جهان در گرو فهم فرازمینی و فراتاریخی از امام خمینی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بخواهیم به معرفی و شناخت شخصیتی مانند امام خمینی (ره) که تالی‌تلو معصومین است، بپردازیم خیلی سخت است. شخصیت ایشان تالی تلو معصومین و علی (ع) است.
کد خبر: ۳۰۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶ - 13August 2018

ناطق‌نوری: امام (ره) تالی‌تلو معصوم بود/ پورمحمدی: آینده تحولات جهان در گرو فهم فرازمینی و فراتاریخی از امام خمینی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین رونمایی از کتاب «الف ام خمینی» نوشته هدایت‌الله بهبودی عصر امروز (دوشنبه، ۲۲ مرداد) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی دبیر کل جامع روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری عضو مجلس خبرگان رهبری، نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری، علیرضا کمره‌ای و گلعلی بابایی در ادامه سلسله برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.

امام (ره) را باید در یک کلام حکیم جامع با نگاه فیلسوفانه بدانیم

«نیکنام حسنی پور» مدیر عامل خانه کتاب در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای همکاری تنگاتنگ در جهت برنامه ‌های چهلمین سالگرد انقلاب اظهار داشت: در سالی که مضین به چهلمین سالگی انقلاب است رونمایی اژ آثاری درباره شیوه‌های حکومت امام خمینی (ره) و تجلیل از فرهیختگان این عرصه را در دستور کار داریم.

وی گفت: کتاب الف لام خمینی سیمای مردی فیلسوف است که در زمانه ای که شرق و غرب عالم در جنگ سرد بودند رهبری یک نهضت را عهده دار شد. ایشان در فلسفه و فقه تحول رقم زدند. امام راحل فقیه‌ی بزرگ، عارفی وارسته و معلمی بزرگ برای ما و نسل‌های بعدی خواهد بود.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب باتاکید براینکه نباید نگاه به امام (ره) یک جانبه‌گر باشد، افزود: ایشان در بخش های سیاست، اندیشه سیاسی و با مفهوم ولایت فقیه در حوزه فقه و اجتهاد و حوزه‌های عرفان، شعر عارفانه و عاشقانه برای ما جای تعجب است.

حسینی پور افزود: امام (ره) را باید در یک کلام حکیم جامع با نگاه فیلسوفانه بدانیم و از ایشان بهره بگیریم. آقای بهبودی با دسترسی به اسناد دسته اول در کتاب شرح اسم عرصه جدیدی را به نگارش در آوردند و کتاب الف لام خمینی را نیز خیلی خوب به نگارش در آوردند.

آینده تحولات جهان در گروه فهم فرازمینی و فراتاریخی از امام خمینیدر ادامه این مراسم «مصطفی پورمحمدی» دبیر کل جامع روحانیت مبارز، امام خمینی (ره) را تاریخ‌ساز، دوران ساز و تمدن ساز الهی دانست و اظهار داشت: فرصت خوبی است که پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی از امام خمینی (ره) صحبت کنیم. شخصیت ایشان به حق کلمه طیب و روح الله بود. خداوند فرمودند «کلمه طیبه ریشه در اعماق زمین دارد و به همه و در هر زمان زیبایی، طراوت و میوه دارد».

وی گفت: شخصیت نظری امام خمینی (ره) فوق‌العاده است. ایشان شخصیتی فیلسوف، فوق العاده و صاحب مسلک در حوزه عرفان است. کتاب های ایشان را باید مدرسه‌ای آموخت چون برای آموختن آن‌ها نیاز به استاد داریم. امام در قله فلسوی پهلوانانه در میان صاحبان اصول قرار داشتند. ایشان در این عرصه جایگاه ممتاز و ویژه‌ی دارند و به دنبال مباحث اصولی و بحث فقیه در موضوعات مختلف شخصیت نظری برجسته ای دارد و در هر عرصه‌ای جایگاه عالی کسب کردند. وی مسجع یک حوزه گسترده نظری است که حکایت از علوم و جایگاه نظری و فکری ایشان دارد.

دبیر کل جامع روحانیت مبارز تصریح کرد: آنچه از امام، امام ساخته این است که در اعلاترین درجات شخصیتی با خودش و مردمش صادق بود. به همین خاطر چنین قله شخصیتی را رقم زد که هم اکنون ما شاهد این تلعلوعات هستیم که هنوز در حجاب معاثرتیم. و باید زمان بگذرد تا این حجاب و حواشی جدا شود تا شخصیت ایشان نشان داده شود.

پورمحمدی بیان کرد: امام را باید تازه شناخت. چطور در فقه شیعی به امام شناسی نیاز داریم و هنوز ما از شاگردان ابتدایی این مکتبیم پس باید در سیر شیعه امام خمینی(ره) را نیز بشناسیم.

وی درباره کتاب الف لام خمینی گفت: گامی که هدایت الله بهبودی با اسناد متقن و بیان جذاب و پُرکشش ایجاد کردند. چند روز درگیر مطالعه کتاب الف لام خمین بودم که البته این ویژگی‌ها به دلیل جذابیت شخصیت امام خمینی (ره) است. 

دبیر کل جامع روحانیت مبارز عنوان کرد: نگارش این کتاب کار بزرگی است اما کتاب الف لام میم شروعی برای امام خمینی(ره) شناسی است. 

پورمحمدی تاکید کرد: اقتصاد و فرهنگ دنیا در حال دگرگونی بزرگ است. امام انسانی تمدن ساز بود که ‌توانست هم عالم را متحول کند. ایشان با موج این تحولات آینده دیگری را برای بشریت رقم زدند. اگر انقلاب خمینی را خوب بشناسیم و نسل امروز را با آن آشنا کنیم؛ آینده تحولات جهان در گروه فهم فرازمینی و فراتاریخی از امام خمینی خواهد بود.

الف لام خمینی ما را به بلوغ تاریخ‌نگاری نزدیک کردعلیرضا کمره‌ای پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه این نشست با بیان اینکه الف لام خمینی به عالم عینات توجه دارد، اظهار داشت: این کتاب را می‌توان در زمره زندگینامه نویسی جای داد. این گونه نوشته‌ها سهل و ممتنع است خصوصا وقتی درباره کسی نوشته شود که مانند کسی نیست. آن چیزی که در این کتاب قابل اعتنای است اینکه ادبیات در آن نقش خلاق و معنا آفرین ندارد بلکه سازه ساخت این کتاب یک زندگینامه تاریخی است نه ادبی.

وی برطرف کردن ابهامات درباره امام خمینی را ویژگی این کتاب دانست و گفت: الف لام خمینی وفادارانه و مومنانه نسبت به حضرت امام (ره) و با همین دید و موضوع نوشته شده است. پیکره یا مهندسی متن در فصل‌بندی و پیکره‌بندی به قاعده در جای خود گذاشته شده است. البته شیوه نوشتن کتاب معجزه است و بسیاری از مطالب به اشاره مورد سخن قرار گرفته است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به کتاب الف لام خمینی تصریح کرد: به نظرم این کار یک کار ممتاز است و جاذبه متن ای بود که سرراست و تأثیرگذار است. به هر حال این اثر در قیاس سایر کارها گرانقدر است به طوری که ما را به بلوغ تاریخ نگاری نزدیک می‌کند.

ناطق‌نوری: امام خمینی (ره) تالی‌تلو معصومین و امام علی (ع) بود 

ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این مراسم گفت: اگر بخواهیم به معرفی و شناخت شخصیتی مانند امام خمینی (ره) که تالی‌تلو معصومین است، بپردازیم خیلی سخت است. شخصیت ایشان تالی تلو معصومین و علی (ع) است.

وی گفت: قلم روان، زیبای در الف لام خمینی به کار گرفته شده و روغن‌داغ نکرده بلکه از متن تاریخی و مستند بهره گرفته شده و ابعاد وجودی فقهی، عرفانی، اخلاقی امام خمینی را خیلی خوب و زیبا و پرجاذبه آورده‌اند و اسم کتاب نیز خیلی جالب آمده است که بسیاری از اسرار در آن خوابیده است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار