معاون امور هنری وزیر ارشاد خبر داد:

تشکیل کارگروه حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی

معاون امور هنری وزیر ارشاد از تشکیل کارگروه حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی و راه‌اندازی مکتب‌خانه‌های موسیقی خبر داد.
کد خبر: ۳۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸ - 06October 2014

تشکیل کارگروه حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، "علی مرادخانی" معاون امور هنری وزیر ارشاد به پیگیری معیشت و سلامت هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و اظهار داشت: این مسأله برای معاونت هنری بسیار جدی است. موسسه هنرمندان پیشکسوت در این ارتباط کارهایی انجام میدهد ولی نیاز داریم با کارشناسی دقیقتر عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیگیریها در این رابطه چند وجه دارد، گفت: یک مسأله کهولت سن بعضی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی است که مشکلات و مسائل بیمه را به دنبال دارد و برای برطرف شدن مسائل بیمه و بازنشستگی باید به راهکاری برسیم. به همین دلیل تصمیم داریم در صندوق حمایت کارگروهی تشکیل دهیم. سیدعباس عظیمی از طرف معاونت، مسوول رسیدگی به امور این هنرمندان شده است و برای شروع به سراغ استاد پورعطایی در مشهد رفته است تا مشکلات و مسائل این هنرمند موسیقی نواحی را پیگیری کند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد تاکید کرد: ما باید در ارتباط با هنرمندان موسیقی نواحی در همه جای ایران به گونهای عمل کنیم که این عزیزان احساس تنهایی نکنند.

علی مرادخانی همچنین به اهمیت حفظ و ثبت داشتههای موسیقی مقامی کشور اشاره کرد: موسیقی مقامی ذخیره و گنجینه فرهنگی ایران محسوب میشود. بنابراین بیشترین تلاش خود را برای استادان این حوزه انجام میدهیم، اما نکته این است که در عرصههای مختلف موسیقی نواحی شاهد پراکندگی هستیم و تلاش میکنیم برای این مسأله فکری کنیم.

وی درباره راهاندازی مکتبخانههای موسیقی مقامی در استانهای کشور گفت: تلاش داریم با همراهی هنرمندان مکتبخانهها را برای هنرمندانی که سالها در این حوزه فعال بودند راهاندازی کنیم که در این زمینه چند سال پیش صحبتهایی با آقای درویشی داشتیم. نظر آقای درویشی با توجه به امکانات آن زمان بیشتر بر آموزش بود. آن زمان استادانی همچون حاج قربان سلیمانی در تربت جام بودند، اما مدیریتها تغییر کرد و من به هر دلیل، دیگر در دولت حضور نداشتم. اما حالا که مسوولیت فعالسازی ظرفیت در تمام زمینهها را بر عهده داریم باید در گستره وسیعتری عمل کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد با اعلام اینکه برنامهریزیها برای راهاندازی مکتبخانه شیرمحمد اسپندار در سیستان و بلوچستان آغاز شده، گفت: آقای علیاکبر مرادی هم در کرمانشاه محلی به نام خانه تنبور راهاندازی کرده که امیدوارم هرچه سریعتر فعال شود. ما باید فعالیت در استانهای مختلف را، که مجموعهای از فرهنگ فولکلوریک در آنها وجود دارد، آغاز کنیم. البته اجرایی شدن طرح، بستگی به این دارد که دوستان حوصله و زمان فعالیت آموزشی را داشته باشند.

مرادخانی همچنین از احمد ابراهیمی یاد کرد و افزود: آقای دُرپور هم مشکلاتی داشت که تلاش کردیم رسیدگی شود. همچنین باید به خانم بهمنی که در حوزه موسیقی نواحی هنرمند شناخته شدهای هستند توجه داشته باشیم و نیز استاد پورعطایی و دیگر دوستان که تلاش میکنیم کم و کاستی نداشته باشند.

سیدعباس عظیمی که از طرف معاون امور هنری مسوول پیگیری و رسیدگی به امور هنرمندان موسیقی مقامی شده است، روز گذشته 10 مهرماه در مشهد به عیادت استاد پورعطایی رفت و با خانوادهاش دیدار و گفتوگو کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار