دفاع پرس بررسی می‌کند؛

«خارگ»، جزیره پایداری در هشت سال دفاع مقدس

همزمان با فرا رسیدن تابستان ۱۳۶۴، در حالی که تهدیدات عراق برای حمله مجدد به شهر‌ها و اماکن غیرنظامی ایران ادامه داشت، ۲۴ مردادماه پایانه‌‏های نفتی ایران در جزیره «خارگ» را مورد حمله قرار گرفت.
کد خبر: ۳۰۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ - 15August 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از بوشهر، جزیره «خارگ» در حدود ۵۷ کیلومتری شمال غربی استان بوشهر با وسعت ۳۵ کیلومتر مربع قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین پایانه‌های صادرات نفت در جهان در این جزیره بنا شده‌ است که در طول جنگ تحمیلی، ۹۰ درصد از صادرات نفت کشور از جزیره «خارگ» به‌عنوان پایگاه استراژیک صدور نفت ایران صورت می‌گرفت و در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین پایانه نفتی کشور ۹۳ درصد نفت خام کشور از این نقطه صادر می‌شود.

جزیره «خارگ» از نظر موقعیت استراتژیک دارای اهمیت کلیدی و نقش اساسی در صادرات نفت کشور در بخش پایانه‌ها و بخش تولید داشته است و سنگر اول صنعت نفت ایران محسوب می‌شود.

«خارگ»، جزیره پایداری در هشت سال دفاع مقدس

در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، با وجود تمام محدودیت‌ها، تأمین بودجه مالی جنگ و اقتصاد مردم، از طریق استمرار و پایداری در صادرات نفت خام این جزیره بوده است که نشان از جایگاه راهبردی این جزیره حیات‌بخش دارد.

«صدام » به جهت اهمیت والای این جزیره تلاش‌های فراوانی کرد که نام ایران را از بازار نفت جهان حذف کند؛ زیرا می‌دانست که ایران به‌عنوان یک کشور مهم تولید‌کننده نفت، بخشی از اعتبار جهانی‌اش را در اثر حضور مستمر در عرصه بازار نفت کسب کرده است و اگر نام ایران را برای مدتی از بازار‌های نفت حذف کند، ضربه بزرگی به کشور ایران وارد کرده است.

در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، این جزیره به عنوان یک هدف بسیار مهم مورد توجه دشمن قرار گرفته  بود که در همین راستا ۲ هزار و ۸۰۰ بار مورد حمله هوایی بعثی‌ها قرار گرفت.

همزمان با فرارسیدن تابستان ۱۳۶۴، در حالی که تهدیدات عراق برای حمله مجدد به شهر‌ها و اماکن غیرنظامی ادامه داشت، وزیر «اطلاعات» عراق تهدید کرد که این کشور حملات خود علیه کشتیرانی ایران در خلیج فارس را تشدید خواهد کرد که سرانجام ارتش عراق در ۲۴ مردادماه پایانه‏‌های نفتی ایران در جزیره «خارگ» را مورد حمله قرار داد.

«خارگ»، جزیره پایداری در هشت سال دفاع مقدس

عراق پیش‌بینی کرده بود که در کوتاه‌ترین مدت با کمک متحدانش، جزیره «خارگ» و سایر تاسیسات نفتی ایران را از منبع اصلی درآمد نفتی محروم سازد و شریان حیاتی اقتصادی ایران را قطع کند، اما در عمل پیش‌بینی «صدام» محقق نشد؛ زیرا نیروی هوایی عراق در نابودی و وارد کردن ضربات اساسی به تأسیسات نفتی ایران در «خارگ» ناتوان ماند.

با پایداری مردم بومی و خانواده‌های کارکنان نفت و نیز ایثارگری متخصصان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، شرکت ملی نفتکش، پایگاه هوایی «شهید یاسینی»، پدافند هوایی، بسیجیان و پاسداران استان بوشهر و سایر دلسوزان حاضر در صحنه، خسارت‌های وارده مرمت و به کوری چشم دشمنان، صادرات نفت ایران ادامه یافت و نام «خارگ» به عنوان جزیره پایداری در تاریخ ثبت شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار