دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چرا مذاکره نمی‌کنیم؟

مذاکره با آمریکا که همواره موضوعی جذاب برای جدل‌های سیاسیون بوده، این بار نیز به بهانه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا بر سر زبان‌ها افتاده که بحث پیرامون لزوم یا عدم لزوم آن نیازمند بررسی پیشینه مذاکرات ایران و آمریکاست.
کد خبر: ۳۰۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ - 15August 2018

مذاکره با آمریکا منفعت دارد؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد، آمریکا بزرگ‌ترین متحد خود در منطقه استراتژیک غرب آسیا را از دست بدهد و به یکی از دشمنان جدی و قسم خورده این انقلاب تبدیل شود؛ نمونه‌های بارز و غیرقابل انکار این دشمنی را می‌توان در مواردی چون حمله به طبس، انهدام هواپیمای مسافربری ایران، حمله به نفت‌کش‌های ایران در هشت سال دفاع مقدس،‌ حمایت همه‌جانبه از صدام و تحریم‌های متعدد اقتصادی، نظامی و سیاسی مشاهده کرد.

با وجود این همه دشمنی که تنها مواردی از آن ذکر شد، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد مذاکره بدون‌ پیش‌شرط با ایران اسلامی را داد و دوباره باعث شعف  و امیدواری خوش‌بینانِ به دولت آمریکا شد تا دوباره فضای سیاسی ایران را از طریق فشارهای رسانه‌ای به سمت پذیرش این دعوت متکبرانه ترامپ سوق دهند اما آنچه‌که انتقاد مخالفان مذاکره با آمریکا را برانگیخته است، چشم‌پوشی موافقان مذاکره، از بدعهدی و خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام است که به‌عنوان مشتی از خروار، آینده تاریک و البته قابل پیش‌بینی مذاکره با این کشور را روشن می‌کند.

البته ناگفته نماند که برخی از مسوولان نیز سنگ‌اندازی ترامپ در مسیر رونق و تحقق اهداف برجام را جرو محالات می‌دیدند؛ اما با خروج ترامپ از برجام دریافتند که این رئیس جمهور نه‌تنها کمکی به بهبود روابط بین‌المللی به منظور توسعه اقتصادی کشورهای عضو برجام نمی‌کند، بلکه با زبان تهدید و تحریم همچون رؤسای قبلی آمریکا، با ایران صحبت می‌کند.

سرانجام ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده بر ایران همچنان به قوت خود باقی‌ خواهد ماند.

از آنجایی که برجام یک توافق چندجانبه است و فقط محدود به آمریکا نیست، انتظار می‌رود کشورهای باقی‌مانده در برجام بدون مداخله‌ آمریکایی‌ها بتوانند مستقل در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و به ادامه همکاری‌هایشان با جمهوری اسلامی در تحقق اهداف برجامی حرکت کنند؛ هرچند رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد با تحت فشار قراردادن سایر کشورهای عضو برجام، آن‌ها را از ادامه فعالیت‌ها منصرف کند که صرف‌نظر برخی از شرکت‌های بزرگ تجاری این کشورها از فعالیت اقتصادی در ایران نمونه‌ای از فشارهای ترامپ روی اعضای اروپایی برجام است.

با توجه به مدت زمان سپری شده از نقض فاحش برجام از سوی آمریکا، این کشور درخواست مذاکره با ایران را بدون هیچ پیش‌شرطی مطرح کرده و طی اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، ترامپ هشت مرتبه تلاش کرده که طی تماسی با حجت‌الاسلام حسن روحانی این درخواست را به مرحله اجرا بگذارد که این تماس‌ها از سوی رئیس جمهور کشورمان بی‌جواب ماند.

اما هدف از خواسته آمریکا مبنی بر مذاکره با جمهوری اسلامی چیست؟ مگر در برجام اقدامی غیر از گفت‌وگو و تبادل نظر میان کشورها به ویژه ایران و آمریکا صورت گرفت؟ چرا این کشور تلاش می‌کند که دوباره مقامات ایرانی را سر میز مذاکره بکشاند؟

مقام معظم رهبری از ابتدای ظهور انقلاب اسلامی چه در پست ریاست جمهوری و چه در جایگاه رهبری همواره مردم را نسبت به ذات خبیثانه دشمنان کشور به ویژه آمریکایی‌ها آگاه کرده‌اند، ایشان خروج آمریکا از برجام را از مدت‌ها قبل از انجام اقدام غیرقانونی ترامپ پیش‌بینی و به مسوولان نظلام هشدار داده بودند.

در ادامه به واکنش مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید:

ایشان روز 19 اردیبهشت سال‌جاری که به مناسبت هفته معلم در دانشگاه فرهنگیان حضور یافته بودند، تاکید کردند: بارها گفته بودیم «به آمریکا اعتماد نکنید»، این هم نتیجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به این‌ها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.

ایشان در همین دیدار با یادآوری تذکرات مکرر خود در جلسات خصوصی و عمومی به مسوولان درباره پرهیز از اعتماد به آمریکا افزودند: به مسوولان گفتیم قبل از هر قرارداد از طرف مقابل تضمین‌های واقعی بگیرید و به حرف آنها اعتماد نکنید. مسوولان در معرض «آزمون بزرگ» قرار دارند که آیا عزت و اقتدار این ملت را حفظ خواهند کرد یا نه. باید عزت و منافع ملت به معنی واقعی کلمه تامین شود.

ایشان مسأله آمریکا را مسئله‌ای مهم، جدی و غیر احساساتی بر شمردند و خاطرنشان کردند: دشمنی مستمر، عمیق و براندازانه آمریکایی‌ها، دشمنی با اینجانب یا دیگر مسئولان کشور نیست بلکه خصومت با مجموعه نظام اسلامی و ملتی است که این نظام را انتخاب کرده و در راه آن حرکت می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: حتی در دولت اوباما که نامه می‌نوشتند و حرف‌هایی می‌زدند، در صدد براندازی بودند؛ اما به دروغ می‌گفتند هدفمان براندازی نظام اسلامی نیست.

رهبر انقلاب در بازخوانی کوتاه روند منتهی به قرارداد برجام خاطرنشان کردند: وقتی مسأله هسته‌ای و تحریم‌ها شروع شد، برخی چهره‌های شناخته شده به اینجانب می‌گفتند «چرا بر روی مسأله هسته‌ای می‌ایستید»، این مسأله را کنار بگذارید تا آمریکایی‌ها خباثت و دشمنی نکنند.

ایشان افزودند: این حرف البته از چند زاویه غلط بود؛ یکی اینکه انرژی هسته‌ای نیاز واقعی کشور است و تا چند سال دیگر، ایران به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: می‌گویید برای تامین نیاز خود به انرژی، «نفت» دارید؛ اما مگر نفت، ابدی است؟ آیا وقتی نفت تمام شد تازه به دنبال امکانات هسته‌ای برویم؟ آیا نسل‌های آن روز ما را لعنت نمی‌کنند که چرا به موقع، سراغ انرژی هسته‌ای نرفتید؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: همان موقع به این مسوولان می‌گفتم «انرژی هسته‌ای بهانه است اگر این را کوتاه بیایید آمریکایی‌ها بهانه دیگری می‌گیرند» آنها می‌گفتند «اینجوری نیست»؛ اما حالا دیدید که همین‌جوری است و آنچه می‌گفتیم تحقق یافت. مسأله هسته‌ای را به شکلی که مخالفان ایران می‌خواستند قبول کردیم و زیر بار رفتیم؛ اما دشمنی آمریکا و بهانه‌گیری آنها تمام نشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بهانه‌های آمریکا درباره توان دفاعی و حضور منطقه‌ای ایران، تاکید کردند: اگر فردا اعلام کنید که دیگر موشک تولید نمی‌کنیم یا برد آنها را محدود می‌کنیم این مسأله تمام می‌شود، اما حتما یک بهانه و قضیه دیگر را مطرح می‌کنند؛ چرا که دعوای آنها با ما بنیادی است و آمریکا با اصل جمهوری اسلامی مخالف است.

ایشان علت اصلی این خصومت شدید را پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی و کوتاه شدن دست آمریکایی‌ها از ایران دانستند و افزودند: آنها می‌خواهند نظام را نابود و مجدداً بر ایرانِ دارای ذخایر مهم و موقعیت راهبردی حکم‌فرمایی کنند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور لحظاتی پس از خروج آمریکا از برجام، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد: از این لحظه توافق بین ایران و پنج کشور است. 1+5 دیگر یکی را از دست داده و از این پس باید منتظر باشیم که 6 کشور چگونه به تعهد خود عمل می‌کنند. به وزارت خارجه دستور دادم ظرف هفته‌های آینده با پنج کشور مذاکرات را ادامه دهد اگر به این نتیجه رسیدیم با همه این کشورها به نتایج برجام می‌رسیم علی‌رغم خواسته آمریکا برجام پایدار می‌ماند؛ اما اگر ببینیم منافع ما تضمین نمی‌شود تصمیمات نظام را اعلام می‌کنم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اظهارات ضد و نقیضی از مذاکره مجدد با آمریکا مطرح می‌کنند؛ برخی از نمایندگان معتقد هستند، مذاکره با آمریکا مشکلات اقتصادی کشور را کاهش می‌دهد، اما در مقابل عده‌ای مخالف سرسخت مذاکره هستند و معتقدند که نباید اشتباهات برجام تکرار  شود.

«سیدقاسم جاسمی» عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است هدف ترامپ از مذاکره مجدد با ایران، تحت‌الشاع قرار دادن توان موشکی کشور است؛ این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس وجه مشترک دشمنی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را اصل نظام و انقلاب اسلامی کشورمان قلمداد می‌کند و بر این باور است که گفت‌وگو و تبادل نظر با کشوری که از ریشه با ما سر ناسازگاری و دشمنی دارد، هیچ توجیه عقلانی ندارد.

جاسمی هرگونه مذاکره با آمریکایی‌ها را اشتباه جبران‌ناپیر عنوان و اذعان کرده که ما با آمریکایی‌ها در قالب توافق برجام مذاکره کردیم و به دنیا نشان دادیم که منزوی و گوشه گیر نیستیم و به تمام تعهدات‌مان بند به بند عمل کردیم؛ اما آیا از مذاکرات با آمریکا و اروپایی‌ها چیزی عاید کشور ما شد؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین یکی از اهداف آمریکایی‌ها را تضعیف توان اقتصادی کشورمان برشمرده و گفته که بزرگ‌ترین خواسته و حتی آرزوی ترامپ این است که با جمهوری اسلامی بر سر توان موشکی وارد مذاکره بشود تا بتواند در این زمینه برای ما محدودیت ایجاد کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه توان دفاعی و موشکی ما خط قرمز جمهوری اسلامی است افزوده دستگاه دیپلماسی باید باید این نکته را که ما با هیچ کشوری هیچ مذاکره‌ای بر سر توان موشکی نمی‌کنیم، برای آمریکا و اتحادیه اروپا شفاف سازی کند.

وی گفت: هدف آمریکایی‌ها از مذاکرات ایجاد محدودیت‌هایی در عرصه‌های مختلف برای کشور‌هایی است که با سرعت رو به موفقیت پیش می‌روند و تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ما در قالب توافق برجام نیز بر مبنای همین هدف آمریکایی‌ها رخ داد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار