قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سازمان ملل به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های غربی‌هاست

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فلسفه وجودی سازمان ملل هیچ‌گاه احقاق حقوق ملت‌ها نبوده و این سازمان به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های غربی‌هاست.
کد خبر: ۳۰۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ - 16August 2018

فلسفه وجودی سازمان ملل احقاق حقوق ملت‌ها نبوده است/«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس با اشاره به سکوت جوامع و رسانه‌های بین‌المللی در خصوص فجایع یمن اظهار داشت: سکوت مجامع بین‌المللی در برابر جنایت‌های آل سعود در یمن چند دلیل دارد. نخست اینکه این مجامع تشکیل شده‌اند تا بر جنایت‌های کشور‌های غربی سرپوش بگذارند. فلسفه وجودی سازمان ملل هیچ‌گاه احقاق حقوق ملت‌ها و رای دادن به عدالت نبوده است. تصمیم‌های‌شان عمدتاً مبنی بر چارچوب منافع قدرت‌های بزرگ صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق تصمیم‌های سازمان ملل بنا به ماهیت این سازمان است و لذا ما نباید هیچ انتظاری از سازمان‌های ساخته غرب که اهداف و اصول اولیه‌شان، در امان بودن منافع کشور‌های غربی است، داشته باشیم.

قنادباشی تصریح کرد: عربستان با هزینه کردن دلار‌های نفتی به نفع برخی از مقامات سازمان ملل تلاش کرده تا آرای سازمان ملل را به نفع خودش تغییر دهد کما این‌که چندی پیش قطعنامه‌ای در محکومیت عربستان و کشتار کوکان یمنی صادر شده بود که چندی بعد این قطعنامه پس گرفته شد. «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل اعتراف کرد که ما با دریافت پول از سوی عربستان، از آرای‌مان گذشتیم؛ لذا در رابطه با یمن، دلار‌های نفتی عربستان نقش مهمی در آرای سازمان ملل و دبیر کل آن دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در خصوص این سکوت باید به رسانه‌های غربی و بین‌المللی که دست‌آموز غرب هستند هم اشاره کنیم. آن‌ها عامل غرب هستند و سکوتی را در جهان فراهم می‌کنند تا مطالبات مردمی نزد سازمان ملل را کاهش بدهند. اگر این سازمان‌ها وقایع یمن را آن‌طور که است پوشش می‌دادند، مطالبات افکار عمومی نزد سازمان ملل افزایش پیدا می‌کرد، اما اکنون رسانه‌های بین‌المللی سکوت می‌کنند و فجایع ناشی از جنگ سه سال و نیمه را کتمان می‌کنند و وقایع تلخی که در یمن به وقوع می‌پیوندد را مخابره نمی‌کنند.

وی همچنین گفت: سازمان ملل با آسودگی خاطر و با اینکه می‌داند از سوی رسانه‌های غربی مورد انتقاد قرار نمی‌گیرد، از کنار این فجایع انسانی می‌گذرد. سازمان ملل اگر به وظایف خود عمل می‌کرد، امروز شاهد سکوت دیگر مجامع بین المللی هم نبودیم.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نه تنها سازمان ملل سکوت کرده، بلکه نماینده ویژه آن هم در خدمت عربستان سعودی است و تلاش می‌کند اهدافی که سعودی‌ها در جبهه جنگ به‌دست نیاوردند را از طریق گفت‌وگو، مذاکره و تحمیل برخی شرایط به مردم یمن تحقق ببخشد که خوشبختانه مردم یمن و جنبش انصارالله در برخورد با این اقدام نماینده سازمان ملل رفتاری هوشمندانه و مبتنی بر خرد سیاسی داشتند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار