رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

عمده مشکلات اقتصادی ایران به مسایل درونی آن برمی‌گردد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس پژوهش‌ها و بررسی‌ها صورت گرفته بخش عمده مشکلات اقتصادی ایران به مسایل درونی آن برمی‌گردد.
کد خبر: ۳۰۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴ - 15August 2018

عمده مشکلات اقتصادی ایران به مسایل درونی آن برمی‌گرددبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از کرمان، «محمدرضا پورابراهیمی» در نشست هم‌اندیشی جهت مرتفع کردن مشکلات، معضلات و عارضه‌های صنعت و معدن استان کرمان اظهار داشت: وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور ماحصل عوامل درونی و بیرونی است که بر اساس پژوهش‌ها و بررسی‌ها صورت گرفته بخش عمده مشکلات اقتصادی ایران به مسایل درونی آن برمی‌گردد، اما تحریم‌ها نیز بی‌اثر نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه در برنامه ششم توسعه سهم نفت را به 35 درصد افزایش دادند، تصریح کرد: سهم نفت در بودجه عمومی کشور از عوامل موثر در اقتصاد کشور است و قبل از انقلاب نیز این وابستگی بوده و امروز بزرگترین فرصت است تا وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم، زیرا امروز تحریم‌های آمریکا روی نفت است.

وی با بیان اینکه بهترین فرصت برای جراحی اقتصاد است، چرا که شرایط سخت است و ما می توانیم به طور اساسی اقتصاد خود را اصلاح کنیم، گفت: در حال حاضر آمریکایی ها بر مسئله نفت کشور و مراودات سیاسی و اقتصادی ما فشار آورده اند و دومین نکته ساختاری در اقتصاد ایران، حضور دولت در اقتصاد است، در دنیا هر کجا که فعالیت دولت کمتر و بخش خصوصی وارد شده است، موفق شده اند اما در کشور، در عمل اتفاقاتی دیگر افتاد.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه عدم شفافیت در حوزه اقتصاد، مهم و اثر گذار در وضعیت اقتصادی است و هر بنگاه اقتصادی باید صورت های مالی خود را افشا کند چرا که اگر اینچنین نباشد عملکرد آنان قابل بررسی نیست، افزود: برای مثال 4000 خیریه در کشور فعالیت می کنند، بدون اینکه ترازهای مالی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: با تصمیماتی که توسط قوه قضائیه گرفته شده است تخلفات اقتصادی به جد پیگیری می شود به این دلیل که افراد متخلف، موجب بدبینی مردم نسبت به نظام و سوء استفاده دشمن می شوند و با دشمن همراهی می کنند. این افراد تنها فساد اقتصادی ندارند بلکه در همراهی کردن دشمن هم کمک کردند که مستحق مجازات می باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین بار نیست که شاهد شوک اقتصادی هستیم و در همه دولت ها شوک ارزی داشته ایم، و قدرت خرید مردم کم شده است، افزود: یکی از اشتباهات اخیر در شرایط اقتصادی موجود، افزایش نرخ سپرده های بانکی بود که بدترین تصمیم در سیاست‌های ارزی کشور محسوب می شود.

پورابراهیمی گفت: بازار ثانویه ارز به راحتی می تواند فضای تعاملی ایجاد کند و پیش بینی می کنیم ظرف یک ماه آینده به تعادل ارزی برسیم و پیشنهاد می کنم که یک کارگروهی اقتصادی در استان تشکیل شود، ما آماده هستیم در حوزه استانی و کشوری در خدمت شما باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها