حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

بدون شک دفاع مقدس مهم‌ترین رویداد تاریخ ایران است/ آزادگان هیچ‌گاه به امام خود پشت نکردند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دفاع مقدس مهم‌ترین رویداد تاریخ ایران است، گفت: مقابله با دشمن هزینه دارد؛ اما هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از تسلیم کمتر است.
کد خبر: ۳۰۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ - 17August 2018

بدون شک دفاع مقدس مهم‌ترین رویداد تاریخ ایران است/ آزادگان هیچگاه به امام خود پشت نکردند و نفوذ ناپذیر بودندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در خطبههای نماز جمعه امروز تهران، با گرامیداشت سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی اظهار داشت: رهبر انقلاب آزادگان را ذخیره انقلاب اسلامی نامیدند؛ بدون تردید بعد از ظهور اسلام و پذیرش این آیین آسمانی توسط ملت ایران، دفاع مقدس بزرگترین رویداد تاریخ چندهزارساله ملت ایران بوده است.

وی ادامه داد: رویدادی که ایران را در قله‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و نظامی قرار داد و راه را برای رسیدن به جایگاهی که زیبنده ملت ایران است، فراهم کرد؛ تردید نکنید که اگر دفاع مقدس نبود، امروز عراق به دست مدیران و مسئولان برآمده از اراده ملت عراق اداره نمی‌شد و یک نظام سیاسی مستقل اداره آن را برعهده نداشت، امروز لبنان به نماد اقتدار امت عربی و مهد خلق مقاومت اسلامی مبدل نمی‌شد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر دفاع مقدس نبود، سوریه و فلسطین و غزه، مشت گره شده‌ای بر سینه استکبار نبودند. یکی از زیباترین برگ های دفاع مقدس، صحنه‌های اسارت بوده است. مردانی که تا آخرین گلوله خود جنگیدند و مبارزه ای سخت کردند و نهایتا با آنکه بی‌صبرانه منتظر شهادت بودند، خداوند اسارت و آزادگی را برای آنها مقدر کرد تا پیام آور خون شهیدان باشند.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: دشمن اذعان می‌داشت که شیران قدرتمندی در اردوگاه‌ها حضور دارند، مردان سلحشوری در این اسارتگاه‌ها قدم گذاشته‌اند و حسرت یک آه را بر قلب سخت دشمن گذاشتند؛ آزادگان عزیز با الهام از قرآن کریم، برنامه مجاهدت و ایثار خود را از جبهه‌ها آغاز کرده بودند و در اسارت، با شجاعت و عقلانیت تداوم بخشیده بودند. آنها رابطه خود را با خدا مستحکم کردند، لذا با یک راهبرد دقیق که سید آزادگان بر آن اصرار داشت، به تحکیم رابطه خود با خدا اهتمام ورزیدند و به انجام دقیق تکلیف خود فکر می‌کردند.

اگر مردم و مسئولین به فهم دقیق وظیفه فکر کنند، به سعادت می‌رسیم

وی تصریح کرد: دغدغه آحاد اسرا این بود که وظیفه چیست و چگونه باید آن را انجام بدهیم؟ امروز اگر مسئولین کشور و آحاد مردم به فهم دقیق وظیفه و انجام آن فکر کنند، به سعادت می‌رسیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: آنها یکی از وظایف مهم خود را خدمت به یکدیگر قرار داده بودند؛ یکی از محورهایی که اخوی بزرگوار ما (مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی) برای کارهای اسرا تعریف کرده بود، این بود که مبادا کسی از اسرا از کارها و فعالیت‌ها جابماند و اگر اینطور شود، ما مسئول هستیم. آزادگان پیشگام، نگران خانواده آزادگان بودند و در این مسیر از هیچ خدمتی فروگذار نمی‌کردند.

شرکت‌کنندگان در نماز جمعه باید پیشگام وحدت باشند

ابوترابی فرد در همین رابطه تاکید کرد: باید کارها را با هم انجام داد؛ شرکت‌کنندگان در نماز جمعه باید پیشگام وحدت باشند و با آنهایی که افسرده‌حال هستند و نقدی دارند، باید با ادب برخورد شود. مبادا کسی از جبهه انقلاب فاصله بگیرد و یا امکان ورود کسی به این جبهه باشد و کوتاهی کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه مقابله با دشمن هزینه دارد و هر کشوری برای حفظ مراتبی از شخصیت و حیثیت خود هزینه می‌دهد، گفت: هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم و سازش کمتر است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: اگر امروز با قدرت با دنیا صحبت می کنیم و رهبر عالیقدر ما با عزت و اقتدار در برابر دنیا صحبت می کند، به دلیل ایستادگی ملت ایران است و باید این عزت را حفظ کنیم و عزیز باشیم.

شهدای مظلوم منا، قربانی توطئه‌های آل سعود شدند

امام جمعه موقت تهران در خطبه های دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به ایام دهه اول ماه ذی الحجه، یاد شهدای فاجعه منا را گرامی داشت و گفت: این شهدای مظلوم قربانی بی درایتی یا توطئه های رژیم خون ریز آل سعود شدند؛ رژیمی که دستِ جنایتکارش آغشته به خون کودکان و مردان و زنان یمنی است.

رئیس کل جدید بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی قدم جدی بردارد

وی در ادامه با اشاره به انتصاب رئیس کل جدید بانک مرکزی تاکید کرد: امیدواریم برای اصلاح نظام بانکی کشور قدم های اساسی و مبنایی برداشته شود.

ابوترابی فرد یادآور شد: رهبر عالیقدر انقلاب مؤکدا اصلاح نظام بانکی را از دولت مطالبه کرده اند و این کار بزرگ نیازمند برنامه ریزی و استفاده از نخبگان علمی و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است.

وی تأکید کرد: باید سه قوه با عزم جدی و نگاه بلندمدت، اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و قدم ها را استوار بردارند و عزم جدی برای استقلال بانک مرکزی داشته باشند و رئیس کل جدید نیز به طور شفاف این مطالبه را از دولت و مجلس داشته باشد؛ بدون این مطالبه نمی توان بر مشکلات جدی نظام بانکی فائق آمد.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی مسیر را برای رشد اقتصادی کشور هموار خواهد کرد، به افزایش پایه پولی و عوامل آن اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از اجزای پایه پولی کشور، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی است و اراده بانک مرکزی باید بر عدم افزایش این دارایی ها باشد؛ در این حوزه قانون نیز تصویب کرده ایم اما عمل نشده است.

ابوترابی فرد یادآور شد: این دارایی ها باید کنترل شود، چرا که رابطه ای مستقیم با کنترل هزینه های مالی دولت دارد؛ اگر دولت رها شده و هزینه های آن افزایش یابد، نتیجه آن افزایش پایه پولی کشور خواهد بود.

وی به دومین عامل افزایش پایه پولی کشور اشاره کرد و افزود: با افزایش بدهی های دولت، شاهد رشد غیرمعقول پایه پولی کشور خواهیم بود؛ دولت محترم باید با برنامه ریزی نسبت به پرداخت بدهی های انباشته شده خود قدم بردارد و مانع رشد این بدهی ها شود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: عامل سوم افزایش پایه پولی کشور، خالص بدهی بانک ها به بانک مرکزی است؛ امروز در این حوزه با معضل و چالش مواجهیم، بانک های خصوصی را بدون ضابطه خلق کرده ایم، در حالیکه ابزارهای لازم را برای نظارت بر آنها نداشته ایم، لذا شاهد افزایش بدهی آنها به بانک مرکزی هستیم به طوری که این بدهی در یک سال از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ابوترابی فرد تاکید کرد: رئیس کل جدید بانک مرکزی باید با ابزارهای مناسب نظارتی بر عملکرد بانک های خصوصی نظارت جدی داشته باشد و برای بهبود تولید ناخالص ملی برنامه ریزی کند.

وی خطاب به مردم تصریح کرد: هر چند امروز با مشکلاتی در بازار ارز مواجهیم اما بنا به دلایلی با مشکلاتی هم که دیگر کشورهای مبتلا به معضلات ارزی مواجه هستند، روبرو نیستیم.

ابوترابی فرد در توضیح این نکته گفت: کشورهایی را با هزینه های سنگین و افزایش بدهی های خارجی سراغ داریم؛ برخی کشورهای همسایه ما با ۴۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی مواجهند، در حالیکه کل بدهی خارجی میان مدت و بلندمدت ایران حداکثر ۱۱ میلیارد دلار است. ما از ظرفیت های بالایی برای خلق ثروت و ارزآوری برخورداریم که باید از آنها استفاده کنیم.

می‌توانیم از مشکلات فعلی عبور کنیم، به شرط آنکه درست تصمیم بگیریم/ با دستور کسی، مدیر و معاون منصوب نکنید

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: اگر همین تحریم باعث شود که به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده های باارزش نفتی برویم که امکان تحریم آنها برای دشمن خیلی سخت است، این یک موفقیت است و می توانیم با تحریم ها مقابله کنیم.

ابوترابی فرد اظهارداشت: گمان نکنیم که با افزایش نرخ ارز، اقتصاد ایران که جزو ۲۰ اقتصاد اول دنیا است لزوما با مشکل مواجه می شود؛ مشروط بر اینکه تصمیمات درستی بگیریم اما همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در ابتدای امسال متاسفانه تصمیمات غلطی اتخاذ شد.

وی با خطاب مجدد به رئیس کل جدید بانک مرکزی تأکید کرد: بنشینید و مشورت کنید؛ می‌توانیم از مشکلات امروز عبور کنیم، مشروط بر اینکه درست تصمیم بگیریم. با دستور زید و عمر یک مدیر و معاون را هم منصوب نکنید، چرا که شما مسئول و پاسخگو هستید.

امام جمعه موقت تهران افزود: مسئولیت ها را به دستِ مدیران عالی، باتجربه و متعهد بسپارید، چرا که کشور این سرمایه ها را در اختیار دارد.

ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور

ابوترابی فرد در بخش دیگری از خطبه های دوم نماز با اشاره به قانون پولی و بانکی کشور گفت: این قانون مربوط به سال ۱۳۵۱ است و ضروری است با لایحه ای این قانون را اصلاح کنید؛ هدف گذاریتان در بانک مرکزی در راستای رشد تولید ناخالص داخلی و ثبات نرخ ارز و جلوگیری از تکانه های سخت میان مدت و بلندمدت باشد.

وی افزود: کشور دیگر ظرفیت این تکانه های ارزی را ندارد و رضایت کوتاه مدت و اهداف بی ارزش و ناپایدار را ملاک اقداماتتان قرار ندهید، چرا که اهداف و برنامه های کلان راه را برای اقتدار ملی هموار می کند.

انتهای پیام/ 241

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار