واشنگتن فری‌بیکن:

تلاش ترکیه، عراق و اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایران خشم آمریکا را برانگیخته است

یک پایگاه آمریکایی نوشت که هم پیمانان منطقه‌ای ایران و اروپایی‌ها تلاش می‌کنند تا در قالب طرح‌هایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند و این اقدامات خشم و واکنش مقامات آمریکایی را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۳۰۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ - 17August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، برخی از مقامات و کارشناسان آمریکایی می‌گویند که هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران و برخی از کشورهای اروپایی همچنان تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایی را شکل دهند و به وسیله آنها تحریم‌ها علیه ایران را دور بزنند.

بنابر گزارش واشنگتن فری‌بیکن، «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق آخرین مقام منطقه‌ای است که از تحریم‌های جدید علیه ایران انتقاد و حمایت خود را از ایران اعلام کرده است. وی اوایل ماه جاری تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد و آن را «اشتباهی راهبردی» خواند. وی گفت: «به همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نیستیم.» همچنین تحقیقات بنیاد دفاع برای دموکراسی هم نشان می دهد که گروه‌های عراق نزدیک به دولت ایران همراستا موضع‌گیری کرده‌اند. «ابو علی الولا» دبیر کل گروه کتائب سید الشهدا که گروهی شیعه است هم تحریم‌های آمریکا را رد کرد و گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا موانع را از بین ببریم.» چندین گروه دیگر عراقی هم مواضع مشابهی داشته‌اند.

مقامات ارشد ترکیه‌ای هم دستوراتی از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دریافت کرده‌اند تا به این وسیله به ایران کمک کنند تا تحریم‌های جدید آمریکا را دور بزند. چنین اقدامی را می‌توان به تنش دیگر دیپلماتیک میان واشنگتن و آنکارا تعبیر کرد.

منابع اطلاعاتی اعلام کرده‌اند که در حالی که دولت ترامپ می‌کوشد تا با نزدیک شدن به 5 نوامبر با بسته بزرگی از تحریم‌های جدید ایران را تحت فشار بگذارد، هم‌پیمانان منطقه‌ای این کشور و برخی از دولت‌های اروپایی اقداماتی را در سطح بالا پیگیری می‌کنند تا راهی را برای دور زدن تحریم‌ها بیابند. این منابع اطلاعاتی میگویند که این اقدامات خشم کنگره و دولت ترامپ را برانگیخته است.

یکی مقام ارشد (آمریکایی) درباره تحریم‌های جدید گفت: «ما... در تلاشیم که ائتلافی جهانی برای مقابله با اقدامات منفی ایران ایجاد کنیم. آنچه که می‌توانم به صورت خاص به شما بگویم این است که ما به روشنی اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم قاطعانه این قوانین را اجرا کنیم و مقامات دیگر را هم در این زمینه متقاعد کرده‌ایم. ما با کشورها در سراسر جهان در این زمینه همکاری می‌کنیم اما اشتباه نکنید، ما کاملا در به کارگیری مقامات مصمم هستیم و آنها را به کار خواهیم گرفت.»

یکی از مقامات آمریکایی هم که در زمینه تحریم‌های ایران فعالیت دارد مدعی شد: «این (دولت) دولت اوباما نیست. ایالات متحده از هم‌پیمانانش انتظار دارد که در برابر رژیم ایران در کنارش باشند. دولتی که مذاکره با ترامپ را رد کره است و به صدور تروریسم و سرکوب مردم خود ادامه می‌دهد. آمریکا از عراق انتظار دارد که مانند کشوری عادی رفتار کند و اگر آنها چنین انتخابی نداشته باشند در این صورت ما فراموش نخواهیم کرد که کدامیک از همپیمانان ما با رژیم (ایران) در برابر ما قرار گرفتند. مطمئن باشید که ترامپ شخصا می‌داند که هر کسی طرف کیست.»

به این منظور «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۲۵ مردادماه) «برایان هوک» را به عنوان رئیس گروهی موسوم به «اقدام ایران» منصوب کرده است. پامپئو درباره اهداف تشکیل این گروه گفت: «گروه اقدام ایران، مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه خواهد بود و مستقیماً با من کار خواهد کرد.»

او درباره «هوک» که قرار است مسئولیت این گروه را بر عهده بگیرد گفت: «از زمان اعلام تصمیم رئیس‌جمهور (ترامپ) برای خروج از توافق (هسته‌ای) در ماه مِی، برایان هوک نقش مهمی در شکل دادن به راهبرد ما برای اعمال حداکثر فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران، ایفا کرده است.»

«هوک» ۴۹ ساله در دوران «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد. در وزارت خارجه تیلرسون، نام هوک در مسائل مربوط به ایران زمانی بیشتر شنیده شد که او سرپرستی کارگروهی را به عهده گرفت که مأمور مذاکره با دولت‌های اروپایی برای اصلاح برجام مطابق خواست ترامپ شده بود.نگاه ابزاری هوک به مقوله حقوق بشر و دیدگاه او درباره عَلَم کردن این موضوع به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف آمریکا از جمله ایران، از دیگر نکات جالب درباره او است. هوک همچنین مذاکراتی در سطح عالی با طرف‌های اروپایی داشته است تا بتواند آنها را در زمینه پیروی از سیاست‌های آمریکا متقاعد کند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار