مروری بر نزدیک به یک قرن زندگی «عزت‌الله انتظامی»؛

آقای بازیگر، سینمای ایران را ترک کرد

انتظامی در طول زندگی هنری خود هرگز وارد حاشیه نشد و این از بزرگترین ویژگی‌های این هنرمند بود که او را به آقای بازیگر سینمای ایران بدل کرد. وی همواره محبوب بود و محبوب ماند.
کد خبر: ۳۰۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 19August 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: امروز (یکشنبه 28 مرداد) پیکر یکی از شاخص‌ترین چهره های تاریخ سینمای ایران تشییع می‌شود؛ «عزت‌الله انتظامی»، آقای بازیگر سینمای ایران. به همین بهانه مروری خواهیم داشت بر 94 سال زندگی این هنرمند فقید.

عزت الله انتظامی در سال 1303 در محله سنگلج تهران متولد شد. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال 1326 وارد عرصه هنر شد و با اندک دست‌مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر «هانوفر» آلمان وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر شد. انتظامی با گذراندن دوره های آموزشی تئاتر به ایران بازگشت و به دلیل فضای نامناسب سینمای ایران از نظر اخلاقی، به کار دوبله فیلم، اجرای نمایش و حضور در تلویزیون روی آورد.

آقای بازیگر، سینمای ایران را ترک کرد

داریوش مهرجویی کارگردان گاو (1348) استعداد انتظامی را کشف کرد و پروراند. بازی های او در دیگر آثار مهرجویی همچون؛ «آقای هالو»، «دایره مینا»، «پستچی»، «اجاره نشین ها»، «هامون» و «بانو» باعث بروز توانایی‌های بسیار او شد.

انتظامی در سال 1348 تصمیم به کسب تجربه آکادمیک گرفت و توانست بدون کنکور وارد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر شود. پس از فراغت از تحصیلات دانشگاهی، در حدود سال‌های 1353-1352 به تدریس رشته تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه الزهرا (س) کنونی پرداخت.

عزت الله انتظامی از حدود 14سالگی تئاتر را با پیش‌پرده‌خوانی در تماشاخانه‌های لاله زار آغاز کرد. پس از یک‌سال به تماشاخانه‌های هنر و تهران رفت؛ همزمان در سال 1320 نخستین نمایش حرفه ای خود را با عنوان «التیماتوم» نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله زار اجرا کرد و تا سال 1326 توانست در بیش از 10 نمایش نقش‌پردازی کند.

آقای بازیگر، سینمای ایران را ترک کرد

وی در دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نزد استادانی همچون مرحوم «حمید سمندریان» دانش خود را با آموخته‌های آکادمیک روزآمد کرد.

انتظامی در زمینه‌ی حضور در فیلم‌های سینمایی به‌عنوان بازیگر، کارنامه‌ی پرباری دارد و با اغلب کارگردانان مطرح سینمای ایران همکاری داشته که در این میان نقش اصلی حدود 40 فیلم را عهده‌دار بوده است. «گاو»، «حاجی واشنگتن»، «کمال‌الملک»، «اجاره نشین‌ها»، «شیرسنگی»، «در مسیر تندباد»، «کشتی آنجلیکا»، «هامون»، «خانه خلوت»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «جنگ نفتکش ها»، «روز فرشته»، «روز واقعه» از جمله این فیلم‌ها می‌باشند. او همچنین در بیش از 50 اثر تلویزیونی و تله تئاتر ایفای نقش کرد که مجموعه‌ی «هزاردستان» به کارگردانی مرحوم «علی حاتمی» شاخص‌ترین این آثار بوده است.

آقای بازیگر، سینمای ایران را ترک کرد

انتظامی در این سال‌ها جوایز داخلی و خارجی بسیاری را دریافت کرد که از آن جمله می‌توان به؛ جایزه دوم بازیگر مرد از جشنواره شیکاگو در سال 1971برای فیلم «گاو»، جایزه بهترین بازیگر مرد از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «گراند سینما»، جایزه بهترین بازیگر مرد از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «روز فرشته»، لوح تقدیر دهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «خانه خلوت»، برنده مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «آقای هالو» اشاره کرد.

آقای بازیگر، سینمای ایران را ترک کرد

عزت الله انتظامی در طول زندگی هنری خود هرگز وارد حاشیه نشد و این از بزرگترین ویژگی‌های این هنرمند بود که او را به آقای بازیگر سینمای ایران بدل کرد و همواره محبوب بود و محبوب ماند.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

 انتهای پیام/ 130

نظر شما
پربیننده ها