امید دشمنان به یک تازه‌وارد؛

انتخابی که شعف صهیونیست‌ها را برانگیخت

یک رسانه صهیونیستی با اشاره به شکل‌گیری «کارگروه ویژه ایران» در وزارت خارجه آمریکا عنوان داشت که این گروه برای به نتیجه رساندن اقدامات ضد ایرانی کاخ سفید فقط 2 سال وقت دارد.
کد خبر: ۳۰۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ - 19August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پنجشنبه هفته گذشته «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، «برایان هوک» را به عنوان مسئول کارگروه ویژه این وزارتخانه در خصوص ایران تعیین کرد. این کارگروه برای رسیدگی به مسایل ایران در وزارت خارجه آمریکا تشکیل شده است.

به گفته مقامات وزارت خارجه آمریکا، این گروه ویژه که برای هماهنگی و اجرای سیاست‌های این کشور در قبال ایران ایجاد شده، از سوی برایان هوک که در حال حاضر مدیر بخش سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا است، هدایت می‌شود.

برایان هوک پیش از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، مذاکراتی را با کشور‌های اروپایی در جهت تغییر و به روزرسانی توافق هسته‌ای با ایران انجام داده بود. با بی‌نتیجه ماندن آن رایزنی‌ها، دونالد ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت رسما اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می‌شود.

هوک که قبلا هم مشاور جان بولتون بوده است پس از معرفی به عنوان رئیس این کارگروه گفت: «این گروه با تمام شرکای آمریکا در تماس خواهد بود و هدف آن تغییر رفتار ایران است. استراتژی ما تمام سطوح تهدید‌های ایران را در بر می‌گیرد».

وی با اشاره به مقاومت کشور‌ها در مقابل تحریم نفتی علیه ایران اظهار داشت: «آمریکا آماده است، دولت‌هایی که از ایران نفت وارد می‌کنند را تحریم کند».

هوک در پاسخ به سؤالی در مورد سخنان متناقض وزیر خارجه و رئیس جمهوری آمریکا در مورد ایران، گفت: «۱۲ شرط پامپئو و پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ در مسیر موازی جلو می‌رود».

مسئول گروه اقدام ایران همچنین بیان داشت که بحث موشکی، تسلیحات هسته‌ای و بازداشت شهروندان آمریکایی محور کار گروه خواهد بود.

هوک در پاسخ به پرسش دیگری، تشکیل این نهاد در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، را کاملا تصادفی توصیف کرد.

به گفته هوک «گروه اقدام ایران» کار هماهنگ کردن اقدامات در قبال ایران در کلیه وزارتخانه‌ها و نهاد‌های زیر مجموعه دولت آمریکا را به عهده خواهد داشت.

هوک در پاسخ به پرسشی در خصوص کارکرد این کارگروه مدعی شد: ایران، مسئله‌ای است که در عرصه‌های مختلف نقش دارد، از جمله در مسائلی مانند تروریسم، تأمین مالی تروریسم، اقدامات تهاجمی در دریا، گسترش تسلیحات موشکی، نقض حقوق بشر و می‌توان خیلی از موارد دیگر به این فهرست اضافه کرد.

وی اضافه کرد: هدف استراتژی جدید و جامع رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران این است که به تمامی تهدید‌های ایران برای صلح و ثبات و برای آمریکا و هم پیمانانش در سراسر جهان پاسخ داده و در همین راستا پامپئو کار گروه جدید را ایجاد کرده تا اقداماتی که در سراسر قوه مجریه می‌بایست انجام شود را هماهنگ کند.

شعف صهیونیست ها

اما در ارتباط با موضع گیری صهیونیست‌ها در خصوص انتصاب هوک به این سمت، روزنامه جروزالم پست در شماره امروز خود گزارشی مفصل را در خصوص هوک منتشر کرده و به مقایسه عملکرد «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا با مایک پمپئو پرداخته و تیلرسون را به مماشات در قبال ایران متهم کرده است.

جروزالیم پست در گزارش خود حتی به انتقاد «جان کری» وزیر خارجه اسبق و «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا پرداخته و عنوان داشته که آن‌ها چشمان خود را به روی اقدامات ایران بسته بودند.

این رسانه صهیونیستی در ادامه با پرداختن به تحولات کشور‌هایی همچون عراق، لبنان، سوریه و یمن و همچنین فعالیت‌های حزب الله لبنان، ایران را عامل موثر در تحولات خوانده و در پایان می‌نویسد: سوال‌هایی که در این رابطه وجود دارند شامل این موارد می‌شوند که آیا هوک می‌تواند مقدمات خروج ایران و حزب الله را از سوریه فراهم کند؟ آیا می‌تواند بغداد را مجبور کند تا از همکاری با گروه‌های شیعه همچون حشد شعبی خودداری کند؟

ترامپ می‌گوید در هلسینکی با پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره خروج ایران از سوریه صحبت کرده، اما روسیه خواستار خروج ایران از سوریه نیست. واشنگتن همچنین نمی‌داند که چطور می‌تواند بر لبنان فشار بیاورد تا موقعیت حزب الله را در این کشور ضعیف کند. این موارد چالش‌های بزرگی هستند که باید به آن‌ها توان موشکی و هسته‌ای ایران را اضافه کرد. گروه هوک دستکم 2 سال زمان دارد تا در مورد این موضوعات کار کند و آن‌ها را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به نتیجه برساند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار