عابدی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

راهکار جدید آمریکایی‌ها برای کاهش هزینه جنگ/ حضور نظامی آمریکا در افغانستان مسأله‌ساز شده است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حضور نظامی آمریکایی‌ها در سایر کشو‌ها برای‌ آن‌ها هزینه مادی و معنوی زیادی در پی دارد؛ لذا برای کاهش هزینه‌های خود و توجیه افکار عمومی دنبال راهکارهای جدیدی هستند که خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان یکی از این راهکارهاست.
کد خبر: ۳۰۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۳ - 20August 2018

خصوصی سازی جنگ راهکار جدید برای کاهش هزینه‌های مادی و معنوی کشورش استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اخیراً رسانه‌های غربی گفته‌اند که دولت آمریکا ممکن است جنگ افغانستان را به بخش خصوصی واگذار کند. در همین خصوص وزارت دفاع افغانستان در واکنش به این موضوع اظهار داشت که فقط دولت افغانستان است که باید درباره خصوصی‌سازی جنگ در این کشور تصمیم‌گیری کند.

موضوع واگذاری جنگ به بخش خصوصی بحث تازه‌ای نیست؛ با روی کار آمدن ترامپ بار‌ها نام شرکت امنیتی «بلک واتر» که متعلق به «جمهوری خواهان» است، مطرح شده است. به تازگی «اریک پرنس» بنیانگذار این شرکت امنیتی طرحی را برای خصوصی‌سازی جنگ افغانستان به واشنگتن ارائه کرده است. این شرکت امنیتی در عراق هم حضور گسترده داشته است و به‌دلیل جنایاتی که در عراق انجام داده است یکی از بدنام‌ترین شرکت‌های امنیتی آمریکا است که با سازمان اطلاعات مرکزی عراق هم همکاری‌های گسترده‌ای داشته است.

در همین خصوص رضا عابدی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، اظهار داشت: آمریکایی‌ها حضور نظامی مستقیم‌شان در سایر کشو‌ها برای‌شان هزینه مادی و معنوی زیادی در پی دارد. این‌که نیرو‌های رسمی نظامی آمریکا در آن کشور‌ها حضور داشته باشند باعث ایجاد حساسیت‌هایی در قاطبه جامعه افغانستان می‌شود. تفاوت‌های فرهنگی، نوع برخورد‌هایی که متاسفانه آمریکایی‌ها داشتند، بمباران‌های گسترده، کشت و کشتار‌هایی که ایجاد کردند و بحث دیگری را که در حوزه نفوذ در جامعه افغانستان داشتند، باعث ایجاد هزینه برای آن‌ها شده بود که با برند ارتش آمریکا در این مناطق حضور داشته باشند.

وی در ادامه گفت: در داخل افغانستان این حضور برای‌ آنها مسئله ساز شده است که بیشتر در مورد هزینه‌های افکار عمومی بوده است و بخشی دیگر از این هزینه‌های مادی است که به دولت آمریکا تحمیل شده است و این‌‎ها باید از طریق سیستم آمریکا تامین شوند و با توجه به نوع نگرش ترامپ که در واقع معتقد است که هزینه‌های آمریکا برای ایجاد امنیت و حضور نظامی در کشور‌های دیگر باید کاهش پیدا بکند و یا این‌که آن کشور‌ها خودشان متقبل هزینه‌های حضور نظامی بشوند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر کشته شدن نظامی‌های آمریکایی در افغانستان باعث ایجاد هزینه‌هایی در جامعه آمریکا شده است. اعتراض‌هایی هم در این راستا شده است به‌ویژه بحث‌هایی که ترامپ اکنون مطرح می‌کند که ما الان در افغانستان چه کار می‌کنیم و هزینه‌هایش به کشور در حال تحمیل شدن است باعث می‌شود که آمریکایی‌ها به سمت این موضوع بروند که امور را به سمت شرکت‌‎های خصوصی واگذار کنند که هزینه‌های در واقع مادی و معنوی چه در داخل و چه در خارج افغانستان کاهش پیدا بکند. میان افکار عمومی داخل آمریکا این هزینه‌ها کاهش پیدا بکند از طرف دیگر یک بحث اقتصادی هم پشت کار هست.

عابدی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها که در تهاجمی که در سال 2001 به اسم مبارزه با تروریسم در افغانستان انجام دادند، دقت بکنید و در چند سال اخیر بسیاری از آمریکایی‌ها و افغانی‌هایی که با آمریکا در ارتباط بودند، سرمایه دار شدند و پول‌های بسیاری را بابت حضور آمریکا در منطقه جیب زدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: دولت آمریکا به دنبال این است که با واگذار کردن این بحث به شرکت‌های خصوصی و امنیتی بخشی از وظیفه‌های مالی که به حمایت کنندگان و شرکت‌های پر نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا را اعطا کند. شرکت‌های امنیتی عمدتا نزدیک به جمهوری خواهان و صهیونیست‌ها هستند. به نظر می‌رسد می‌خواهند دولتمردان آمریکایی بخشی از وظایف مالی را به سمت این شرکت‌ها منتقل بکنند که در واقع این مجموعه‌هایی که حامیان خود دولت آمریکا هستند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های رئیس جمهور کنونی آمریکا گفت: ترامپ به نوعی به دنبال زد و بند با حامیان خودش هم است، علاوه بر این‌که می‎‌خواهد هرینه‌های حضور مستقیم خودش را در افغانستان کاهش دهد. در یک سال و سه ماه گذشته که ترامپ بر سر کار آمده است به شدت وضعیت امنیتی افغانستان بغرنج شده است و نا امنی‌های گسترده‌ای را در افغانستان بوجود آمده است. عملا نفوذ دولت مرکزی افغانستان تقریبا در حدود کابل و 60 درصد از خاک افغانستان است و در شرق و جنوب شرق، دولت مرکزی نفوذی ندارد.

عابدی در پاسخ به این سوال که سپردن جنگ به بخش خصوصی نوعی فرافکنی است، اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر آمریکایی‌ها در بحث ایجاد امنیت افغانستان درمانده شده‌اند و نتوانستند عملکرد مثبتی داشته باشند. حال به دنبال فرافکنی هستند و می‌خواهند عامل بحران در افعانستان را ایران، پاکستان و روسیه معرفی کنند و بگویند ایران یا روسیه با طالبان در ارتباط هستند تا در مقابل داعش بایستد و در رسانه‌های‌شان به نوعی این هزینه ناامنی و مسائلی که اتفاق افتاده است را با فراکنی به گردن رقبای خودش بیاندازد و به نوعی افکار عمومی افغانی‌ها را هم علیه کشور همسایه‌شان منفور جلوه بدهد و خودشان پاسخگوی اعمال‌شان نباشد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها