یادداشت/

2 تابعیتی‌ها آفت نظام جمهوری اسلامی

یکی از مصادیق «نفوذی»ها افراد دو تابعیتی هستند که محتمل است در جهت منافع خود اقدامی را که با موازین جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب در تضاد است، انجام دهند.
کد خبر: ۳۰۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷ - 20August 2018

گروه اخبار داخلی دفاع پرس- علیرضا غفاری؛ مدتی است که بحث دو تابعیتی ها –مسوولان بلندپایه دو تابعیتی- در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در اهمیت این موضوع می توان به هشدارهای مقام معظم رهبری که در آذرماه سال 1394 در جمع بسیجیان مطرح فرمودند، اشاره کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار 2 هزار و 500 نفر از فرماندهان بسیج با هشدار نسبت به نفوذ جریانی، تاکید کردند: «نفوذ جریانی یعنی شبکه‌سازی در داخل ملت به وسیله‌ پول و جاذبه‌ها که آماج این نفوذ جریانی، نخبگان و تصمیم‌سازان هستند».

ایشان در تبیین نفوذ موردی که نمونه های زیادی در گذشته و حال دارد، خاطرنشان کردند: «در این شیوه که در دستگاه های سیاسی، حکومتی و حتی دینی سابقه ای طولانی دارد، عناصر نفوذی با زدن ماسکِ رفتاری یا گفتاری و در چهره دوست، در خانه افراد مورد نظر یا دستگاه و تشکیلات فرد مسوول ورود می کنند».

پس از آن بود که کلیدواژه «نفوذ» مورد توجه خواص و عوام جامعه قرار گرفت، و صاحب‌نظران به تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص نفوذ و نفوذی‌ها پرداختند.

یکی از مصادیق نفوذی‌ها افراد دو تابعیتی هستند که محتمل است در جهت منافع خود اقدامی را که با موازین جمهوری اسلامی و آرمان های انقلاب در تضاد است را به سرانجام برسانند. همان طور که در گذشته خیانت هایی که برای همه عیان شد را می توان مثال زد، از جمله آنها می توان به «محمودرضا خاوری» اشاره کرد که در اقدامی دست به اختلاس بی سابقه ای در تاریخ نظام جمهوری اسلامی زد و توانست مبالغ هنگفتی سرمایه را از کشور خارج کرده و به کانادا پناهنده شود.

موضوع دیگری که در این دیدار مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت اهداف مهمی بود که نفوذی ها به دنبال دست یافتن به آن هستند، ایشان «جمع آوری اطلاعات» و «جاسوسی» را از جمله اهداف نفوذ موردی خواندند و تأکید کردند: اما هدف مهمتری که در نفوذ موردی تعقیب می شود «تصمیم سازی» است. در روش تصمیم سازی، فرد نفوذی تلاش می کند نگاه مسوول یا شخص مؤثر در حرکت های جامعه و کشور را در قبال مسائل مختلف تغییر دهد تا او همان تصمیمی را بگیرد و  حرکتی را انجام دهد که آنها می خواهند».

رهبر انقلاب «نفوذ جریانی و شبکه ای» را خطرناک تر از روش های دیگر خواندند و افزودند: «در این روش، دشمن عمدتاً با دو وسیله ی «پول و جاذبه های جنسی»، در درون ملّت و در داخل کشور شبکه سازی می کند تا آرمانها، باورها، و در نتیجه سبک زندگی را تغییر دهد. در نفوذ بسیار خطرناک جریانی، مجموعه ای از افراد با هدفی دروغین، با روش های متفاوت با هم مرتبط می شوند تا نگاه آنها به مسائل مختلف به تدریج تغییر کند و شبیه نگاه دشمن شود».

اهمیت فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در آنجا بیشتر نمود پیدا می کند که خبر دستگیری عبدالرسول دری اصفهانی به عنوان جاسوس اعلام می شود وی به عنوان مشاور در مذاکرات هسته ای حضوری فعال داشته و گمانه زنی‌ها درخصوص نحوه ورود وی به یکی از عالی ترین سطوح امنیتی کشور در پرونده مذاکرات هسته ای مورد ابهام واقع شده است و این سوال مطرح می شود که وی چطور و با حمایت چه کسی توانسته است به میان تیم مشاور مذاکره کنندگان هسته‌ای ورود کند؟!.

دری اصفهانی مسوول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره کننده و نماینده بانک مرکزی در این تیم بوده، یعنی همان کسی که قرار بود با مشورت وی درباره مفاد برجام در لغو تحریمها به تیم مذاکره کننده جهت دهی لازم را ارائه کند!

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که وی با وجود داشتن تابعیت دوگانه به عنوان مشاور در بانک مرکزی مشغول به کار بوده است و اگرچه در ظاهر به عنوان حافظ منافع ایران باید در مذاکرات حاضر می شده اما در عمل خبرها و اطلاعات بسیار مهمی را به طرف ۱+۵ داده است، اطلاعاتی که شاید بتوان اکنون متوجه شد چرا ایران بعضا نتواسته به نتایج دلخواه از مذاکرات هسته ای دست پیدا کند.

دوتابعیتی‌ها آفت نظام جمهوری اسلامی

وی با این سابقه، پس از پایان مذاکرات هسته ای در مراسم «تجلیل از افتخارآفرینان برجام» از حسن روحانی رئیس‌جمهور نشان درجه سه خدمت و سکه طلا دریافت کرد.

 ماجرا از کجا آغاز شد؟

یکسال پیش، 26 مردادماه سال 95 کریمی قدوسی مدعی دستگیری نفوذی آمریکا در تیم مذاکره کننده به هنگام فرار با هواپیمای ظریف به مقصد ترکیه شد. این خبر آنچنان شوکه کننده بود که مسوولان وزات خارجه در تأیید و تکذیب آن مانده بودند، تا اینکه سخنگوی وزارت امورخارجه این خبر را تکذیب و گفت سخنان منتشر شده به نقل از آقای کریمی قدوسی مبنی بر حضور فرد دستگیر شده در هیات همراه وزیر محترم امورخارجه در سفر اخیر به کشور ترکیه ادعائی بی‌پایه و اساس، بی ربط، کذب محض و قولی غلط است.

دوتابعیتی‌ها آفت نظام جمهوری اسلامی

بعد از این ماجرا جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشست خبری با خبرنگاران از دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی در تهران و ارتباط این متهم با سرویس جاسوسی انگلیس خبر داد که وی همواره در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است.

خبر چندی بعد یعنی در تاریخ هفتم شهریور 95 از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه تأیید شد و وی گفت که اصل خبر دستگیری این شخص صحت دارد و این فرد بعد از چند روز با وثیقه آزاد شده است.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و بعد از واکنش‌ها و اظهارنظرات مختلف، محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در هفته جاری جزئیات بیشتری از پرونده وی ارائه کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اتهام دری اصفهانی چه بوده است؟ گفت: آقای عبدالرسول دری اصفهانی فرزند حسین دو تابعیتی بود که اتهامش جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان بود که با دو سرویس هم مرتبط بود و دادگاه او را به پنج سال محکوم کرد که بعد از اعتراض این حکم در دادگاه تجدیدنظر قطعی شد و وی باید تحمل حبس کند.

نگاه نافذ رهبر انقلاب در موضوعات خرد و کلان اینگونه مبرهن است و چون راهبری مدبر به مسوولان نظام مسائل اساسی را گوشزد می کنند. در بخش دیگری از فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص نفوذ، تاکید کردند: «مسوولان، مدیران، نخبگان و افراد مؤثر در تصمیمات کلان را هدف های مشخص پروژه نفوذ هستند، نباید با استناد به سوءاستفاده احتمالی و جناحی برخی اشخاص، اصل قضیه نفوذ و اهمیّت این مسئله را کمرنگ جلوه داد. از جمله موضوعات بسیار مهم در دشمنی نرم، استفاده از پروژه  «نفوذ» است. برخی به طرح موضوع نفوذ واکنش نشان دادند و گفتند که از این موضوع، استفاده جناحی می شود البته اگر کسانی از آن استفاده جناحی می کنند، کار اشتباهی است، اما این حرفها نباید موجب غفلت از اصل موضوع «نفوذ» و فراموشی آن شود.»

سرانجام پس از کش و قوس های طرح مسئله مدیران دوتابعیت در پست ها دولتی علی نجفی خوشرودی در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی (یکشنبه، 28 مردادماه) گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تحقیق و تفحص از وضعیت بررسی افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این موضوع را قرائت کرد.

یکی از مهم ترین کیس های نفوذ در ایران که در این قسم از افراد دوتابعیتی قرار می گیرند مربوط به محمدباقر نمازی (از عوامل رژیم سابق و استاندار خوزستان در زمان شاه ملعون) و پسرش سیامک نمازی است.

همچنین در وزارت راه و شهرسازی 4 نفر دو تابعیتی؛ جمعیت هلال احمر 3 نفر دو تابعیتی؛ سازمان بهزیستی 2 نفر دو تابعیتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 4 نفر دو تابعیتی مشغول فعالیت هستند و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه های دولتی عنوان کرده اند که دو تابعیتی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت نبوده و یا اینکه اطلاعاتی در این زمینه نداشته اند.

متن کامل گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تحقیق و تفحص از وضعیت افراد 2 تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی در این موضوع را از اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام/ 120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار