نویسنده کتاب «تا بهشت» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خاطرات و اسناد، مهم‌ترین منابع تاریخ‌شناسی هستند/ ضرورت جمع‌­آوری مدارک مربوط به ابعاد سه‌گانه انقلاب

«محمد مهدی عبدالله‌زاده» گفت: خاطرات و اسناد، مهم‌ترین منابع تاریخ‌شناسی هستند. خاطرات از آن جهت که توسط افرادی روایت می‌شود که خود در متن حوادث حضور داشته‌اند، بیانگر حقایق ناگفته و ثبت نشده بسیاری است و با توجه به نقش ارزنده‌­ای که مردم «رودبار» دامغان در انقلاب داشتند، به نظرم رسید تا در اولین گام خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی در این منطقه را تدوین کنم.
کد خبر: ۳۰۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ - 27August 2018

«محمد مهدی عبدالله‌زاده» نویسنده کتاب «تا بهشت» روایت‌گر خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی در منطقه «رودبار» دامغان، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در سمنان، اظهار داشت: مردم ایران در فاصله زمانی ۱۵ خردادماه سال ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ شاهد شروع، تکوین و پیروزی انقلاب اسلامی بودند. این انقلاب با محوریت اسلام، رهبری و مردم به‌پیروزی رسید و استمرار یافته است؛ لذا جمع‌­آوری و تدوین مدارک و شواهد مربوط به ابعاد سه‌گانه انقلاب، کمک می­‌کند تا نسل‌های بعدی نیز بیشتر به خاستگاه و اهداف انقلاب اسلامی آشنا باشند.

وی در خصوص فواید آشنایی با مبانی و اصول انقلاب، بیان داشت: آشنایی با این اصول کمک خواهد کرد تا بداندیشان نتوانند در سیر تکوینی انقلاب خللی ایجاد کنند، همچنین به دیگر ملت­‌ها کمک خواهد کرد تا با استفاده از این تجارب ارزشمند، در مسیر پیروزی گام بردارند. این مهم را حضرت امام خمینی (ره) در فرمانی به مناسبت ماه رمضان در سال ۱۳۵۷ شمسی صادر کردند که چنین می‌فرمایند: «لازم است برای بیداری نسل‌های آینده و جلوگیری از غلط‌نویسی مغرضان، نویسندگان متعهد با دقت تمام به بررسی دقیق تاریخ این نهضت اسلامی بپردازند و قیام‌ها و تظاهرات مسلمین ایران را در شهرستان‌های مختلف با تاریخ و انگیزه آن ثبت نمایند.»

خاطرات و اسناد مهمترین منابع تاریخ‌شناسی

عبدالله‌زاده افزود: خاطرات و اسناد، مهم‌ترین منابع تاریخ‌شناسی هستند. خاطرات از آن جهت که توسط افرادی روایت می‌شود که خود در متن حوادث حضور داشته‌اند، بیانگر حقایق ناگفته و ثبت نشده بسیاری است و با توجه به نقش ارزنده‌­ای که مردم «رودبار» دامغان یعنی روستا‌های چهارده، «کلاته»، «تویه‌رودبار»، «آستانه» و «آهوانو» در انقلاب اسلامی داشتند، به نظرم رسید تا در اولین گام خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی در این منطقه را تدوین کنم، تا با استفاده از این تجارب جمع‌آوری و تدوین خاطرات شفاهی مردم شهرستان دامغان هموارتر شود.

وی در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات ادامه داد: شالوده اصلی این پژوهش بر اساس مصاحبه نهاده شد و تا آن‌جا هم که امکان‌پذیر بود از اسناد، مدارک، شواهد و خاطرات روزنوشت استفاده شد.

نویسنده کتاب «تا بهشت» خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت مطلب، شایسته بود تا با افراد بیشتری که نقش‌­آفرین صحنه‌­های انقلاب در این منطقه بودند، مصاحبه می­‌شد، ولی محدودیت­‌هایی مانع از این عمل شد و در نتیجه در هر محل به سراغ تعداد محدودی از افراد رفتیم و با آن‌ها مصاحبه انجام دادیم.

خاطرنشان می‌شود، کتاب «تا بهشت» در ۱۲۰ صفحه با قطع رقعی و شمارگان ۱۲۵۰ جلد، از سوی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان سمنان توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها