ظریف: درباره آمریکا اشتباه می‌کردم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که ایالات متحده به استفاده از تحریم‌ها علیه ایران معتاد شده است.
کد خبر: ۳۰۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ - 20August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی ان ان اظهار داشت: آمریکا به استفاده از تحریم‌ها علیه تهران اعتیاد پیدا کرده است.

ظریف در ادامه افزود: من بر این باورم که یک بیماری در آمریکا وجود دارد و این بیماری اعتیاد به تحریم‌ها است. حتی در دوره دولت اوباما نیز ایالات متحده تاکید بیشتری بر حفظ تحریم‌ها داشت به جای آنکه تحریم‌ها را لغو کرده و به تعهدات خود در قبال برداشتن تحریم‌ها عمل کند.

این مصاحبه در شصت و پنجمین سالگرد کودتای 28 مرداد انجام شده که در نهایت منجر به سقوط دولت محمد مصدق نخست وزیر ایران شد.

ظریف در ادامه گفت: می‌توان بدون توجه به تضعیف توافق هسته‌ای از سوی دولت ترامپ، این توافق را حفظ کرد.

در ماه می ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و نخستین دور از تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران از ششم آگوست (15 مرداد ماه) اعمال شده است. این تحریم‌ها شامل واردات قطعات خودرو، خرید دلار آمریکا و فلزات گرانبها است. دور دوم این تحریم‌ها قرار است از چهارم نوامبر یعنی 13 آبان علیه صنعت نفت ایران اعمال شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه از این مساله ابراز ناامیدی کرده است که ایالات متحده از این مساله درس نگرفته است که تحریم‌ها برای تغییر فضای سیاسی ایران، ناکارآمد و غیرموثر است.

وی افزود: احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مساله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند ولی متاسفانه من اشتباه می‌کردم.

ظریف اظهار داشت: همان طرز تفکری که در دهه 50 وجود داشت، امروز نیز رویکرد دولت آمریکا را تشکیل داده است. من تصور می‌کنم دولت آمریکا هنوز بر این باور است که در حال همکاری با دولتی است که پس از کودتای 1953 میلادی در ایران روی کار آورده است. آنها باید بیدار شده و حقیقت را دریابند.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه مصاحبه با سی ان ان گفت: فشار از سوی متحدان اروپایی می‌تواند ترامپ را متقاعد کند تا نظر خود را تغییر دهد. ایالات متحده به دنبال زورگویی به کشورهای اروپایی امضا کننده برجام است. ما خواستار بازنگری در توافق هسته‌ای نیستیم. ما خواستار آن هستیم که آمریکا توافق هسته‌ای را اجرا کند. امروز نزدیک ترین متحدان آمریکا نیز در برابر این تحریم‌ها ایستادگی می‌کنند.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز گفت: ابتدا توافق هسته‌ای باید محترم شمرده شود. توافق هسته‌ای برای ما یک آزمایش و آزمون است که آیا می‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم یا نه.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی اخیر در ایران به خاطر برخی اقدامات مقدماتی است که اتخاذ شده است. تحولات اقتصادی که اکنون در ایران مشاهده می‌کنید، به خاطر تدابیری است که باید برای آمادگی برای آن روزها اتخاذ می‌شد. بنابر این ما برای بدترین سناریو آماده هستیم.

وی درباره دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی نیز گفت: ما زمان زیادی را صرف کردیم. این برای دولت ایران و شخص من و آقای روحانی تصمیم سیاسی راحتی نبوده است. شاید این برای برخی از وزرای خارجه اعتبار محسوب شود که ساعت‌ها با وزیر خارجه آمریکا زمان صرف کنند، ولی قطعا این مساله برای ایران اعتبار محسوب نمی‌شود.

ظریف درباره احتمال دستیابی به یک توافق پایدار با مردی که درباره «هنر دستیابی به توافق» می‌نویسد، گفت: این به ترامپ بستگی دارد، اینکه آیا او می‌خواهد ما را به این باور برساند که او یک شریک قابل اعتماد است. اکنون اگر ما زمان صرف کردیم و توافق دیگری را با او امضا کردیم... این توافق جدید چقدر دوام خواهد داشت؟ آیا تا پایان دولتش؟

وزیر خارجه کشورمان درباره اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا نیز گفت: دهه‌ها فشار به این معناست که مردم ایران در برابر فشارها مقاوم شده‌اند. هر چند این فشارها تاثیر هم می‌تواند داشته باشد. تحریم‌های آمریکا همواره آسیب زده است. کسانی که آسیب می‌بینند مردمی هستند که قصد خرید دارو دارند. مردمی که می‌خواهند مواد غذایی بخرند. آمریکا این مساله را تکذیب می‌کند که با اعمال تحریم‌ها عملا به بخش بهداشت و کشاورزی ایران لطمه وارد می‌کند و می‌گوید سوء مدیریت‌های داخلی و فساد عامل افزایش قیمت مواد غذایی است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار