در مراسم تشییع سید ضیاءالدین درّی مطرح شد؛

مریلا زارعی: درّی تحصیل‌کرده فرنگ بود؛ اما عاشق وطن/ علی دارابی: درّی عاشق استقلال کشور بود

پیکر «سید ضیاءالدین درّی» کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان از خانه سینما به سوی خانه ابدی تشییع شد.
کد خبر: ۳۰۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ - 20August 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم تشییع پیکر «سید ضیاءالدین درّی» کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان ساعتی پیش با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی و هنری کشور در خانه سینما برگزار شد.

دانایی: درّی منصفانه سیاه و سفید پهلوی را نشان داد

«امیرعلی دانایی» هنرمند جوان سینمای کشورمان در ابتدای این مراسم به عنوان اولین سخنران اظهار داشت: درّی همیشه برای من اولین و بهترین است، چون اولین کارم را با او آغاز کردم و باعث ورود من به این حرفه شد. امروز بیشتر از اینکه یک انسان را از دست داده باشیم، یکی از مفاخر کارگردانی کشور را از دست دادیم.

وی گفت: او انسانی بود که قلم شگفت‌انگیزی داشت و فکر نمی‌کنم نسل من دیگر چنین شخصیتی را ببینند. زاویه دید من نسبت به ایشان فقط به عنوان کارگردان نبود بلکه او با همکاران خود همچون یک پدر بود.

این هنرمندان بیان کرد: درّی حداقل ۱۲ فیلمنامه تلویزیونی و سینمایی داشت در حالی که فرصت پیدا نکرد کار جدیدی بسازد. من از اینکه نتوانست کار دیگری بسازد گله‌مندم. درباره دوره پهلوی فیلم زیاد ساخته شده اما کارهای درّی منصفانه سیاه و سفید پهلوی را نشان داد.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: خواهش می‌کنم به‌جای دسته‌بندی و گروه‌بندی به شایستگی اشخاص نگاه کنیم چون مدل سید ضیاءالدین درّی دیگر متولد نمی‌شود.

کیانیان: سید ضیاءالدین درّی واقعاً چرا باید بمیرد!

در ادامه «رضا کیانیان» بازیگر سینما و تلویزیون در سخنانی گفت: از سید ضیاءالدین درّی تعریف کردن کار سختی نیست اما باید به این سوال پاسخ دهم که چرا مدت‌ها از ایشان دور بوده‌ام.

مریلا زارعی: درّی تحصیل‌کرده فرنگ بود اما عاشق وطن و تاریخ آن/ علی دارابی: درّی وفادار بی‌چون و چرای به استقلال کشور بود

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: سید ضیاءالدین درّی فقط ۶۵ سال داشت و واقعاً چرا باید بمیرد! ما در زمینه تولیدات تاریخی فقط سید ضیاءالدین درّی و علی حاتمی را داشتیم که آن‌ها را از دست دادیم.

نیک‌نژاد خطاب به سید ضیاءالدین درّی: شما در تاریخ هنر ایران باقی خواهید ماند

«اسدالله نیک‌نژاد» کارگردان سینما در ادامه این مراسم گفت: بعد از سال‌ها دوری اولین ملاقات من با جامعه هنری همراه با مرگ دوست ۴۰ ساله‌‌ام است.

وی گفت: تنها چیزی که من درباره سید ضیاء می‌توانم بگویم این است که او یک رفیق هنرمند بود. خوب است که ما هنرمندان از یکدیگر احوال‌پرسی کنیم.

این کارگردان سینما افزود: من شخصاً به فرزندان ضیاءالدین درّی افتخار می‌کنم چون آن‌ها فرزندان شایسته یک هنرمند ملی هستید. او تاریخ معاصر را خوب می‌شناخت و درددل زیادی نسبت به کسانی که به این کشور خیانت کردند و همچنان می‌کنند، داشت.

صادقی: نزدیک کردن هنر به مردم فضیلت ضیاءالدین درّی/ این مردان، مردان بزرگ یک دوره‌ هستند که نماد می‌شوند

«قطب‌الدین صادقی» کارگردان تئاتر در ادامه این مراسم گفت: نیکی کردن در معنای هنری و فرهنگی یعنی آفرینش؛ به معنای اخلاق روزمره نیست و کسی که اهل نیکی باشد منتظر گشایش خواهد بود.

مریلا زارعی: درّی تحصیل‌کرده فرنگ بود اما عاشق وطن و تاریخ آن/ علی دارابی: درّی وفادار بی‌چون و چرای به استقلال کشور بود

وی گفت: من بعد از کیف انگلیسی، ۲۵ پیشنهاد کار بازیگری داشتم اما به دلیل تصویری که از قاب سید ضیاءالدین درّی در ذهن داشتم نتوانستم نقش دیگری بازی کنم. درّی ماهرانه یک اثر درخشان به وجود می‌آورد. مسوولان برای کار «سنجرخان» که روایت یک قهرمان کُرد است که پوزه روس‌ها را در کردستان به خاک مالیده معتقد بودند، فقط درّی می‌تواند آن را بسازد.

این کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه ادامه داد: ضیاءالدین درّی برای کارش تا صبح نمی‌خوابید. او در پروژه «کیف انگلیسی» ۲ بار تا لب مرگ رفت. من کسی را ندیده بودم به این اندازه به حرفه‌ خود احترام بگذارد و در برابر مردم و تاریخ احساس مسوولیت کند. کمتر هنرمندی را دیده‌ام که بتواند با زندگی هنری خود یکی شود. بزرگ‌ترین فضلیت این انسان‌ها ایمان و آگاهی نسبت به کار نبود بلکه آن‌ها هنر را با اعتقاد به مردم نزدیک کردند. این مردان، مردان بزرگ یک دوره‌ هستند که نماد می‌شوند.

مریلا زارعی: درّی عاشق وطن و تاریخ و حقیقت آن بود

در ادامه «مریلا زارعی» بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه امیدوارم اشک امان دهد تا صحبت کنم، اظهار داشت: «من سید هستم، اذیتم نکنید!» این جمله‌ای بود که بازیگران ضیاءالدین درّی خیلی از او شنیده بودند.

وی در ادامه خطاب به پیکر درّی گفت: سلام سید! بله شما سید هستید و خوشا به سعادتتان که در شاه‌چراغ شیراز تشییع شدید.

مریلا زارعی: درّی تحصیل‌کرده فرنگ بود اما عاشق وطن و تاریخ آن/ علی دارابی: درّی وفادار بی‌چون و چرای به استقلال کشور بود

این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: درّی هنرمند بود اما هنر کسب و کارش نبود. او تحصیل‌کرده فرنگ بود و زبان خارجه بلد بود اما عاشق زبان فارسی بود و استاد استفاده از کلمات فارسی.  او عاشق کشور، وطن و تاریخ و حقیقت آن بود؛ حقیقت! چیزی که گمشده امروز است. او مردی بود که در کشور و خاک خودش نوشت تا هنر این مرز بوم در حد پست‌های اینستاگرامی نماند.

«عبدالله اسفندیاری» دوست و همکار ضیالدین درّی در ادامه این مراسم اظهار داشت: من برادر و رفیقی را از دست دادم که سال‌ها با هم بودیم، صحبت می‌کردیم،دعوا و کل‌کل می‌کردیم اما دوستی‌مان برقرار بود.

دوست و همکار ضیالدین درّی عنوان کرد: درّی یک ویژگی داشت و آن این بود که بدش نمی‌آمد خلاف جهت آب شنا کند. شجاعت اینکه بتواند برخلاف جریان حرکت کند از نکاتی بود که در کار و زندگی ایشان وجود داشت. او بخاطر مطالعه در تاریخ معاصر قصد داشت کارهای زیادی انجام دهد که فرصت دست نداد.

علی دارابی: درّی وفادار بی‌چون و چرای به استقلال کشور و تمامیت ارضی این سرزمین بود

«علی دارابی» معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در ادامه این مراسم با طرح این سوال که ضیالدین درّی چه ویژگی‌هایی داشت که امروز همه را متأثر کرده است، اظهار داشت: درّی انسانی موحد، خداجو، حق‌طلب و عاشق اهل بیت (ع) بود. او بسیاری علاقه داشت سریال یا فیلمی برای حضرت زینب (س) بسازد که دست عجل اجازه نداد اما تشییع ایشان در شاه‌چراغ بخشی از لطف اهل بیت (ع) به ایشان را نشان دادند چراکه برای اولین بار بود در این محل یک هنرمند بزرگ تشییع می‌شود.

مریلا زارعی: درّی تحصیل‌کرده فرنگ بود اما عاشق وطن و تاریخ آن/ علی دارابی: درّی وفادار بی‌چون و چرای به استقلال کشور بود

وی با تاکید بر اینکه ضیالدین درّی عاشق و شیفته کارش بود، ادامه داد: او در زمان ساخت سریال کلاه پهلوی با دقت کار را به پخش رساند. تعهد مثال زدنی ایشان برای هنرمندان جوان ما مهم است. درّی وفادار بی‌چون و چرای به استقلال کشور و تمامیت ارضی این سرزمین بود.

دارابی افزود: بیگانه‌ستیزی او نسبت به کسانی بود که خواهان آزادی این کشور نیستند.

علی درّی: پدرم برای کارش اجاره نشین صدا و سیما شده بود
در ادامه «علی درّی» فرزند سیدضیاءالدین درّی در سخنانی اظهار داشت: بهترین متخصص‌ها و دلسوزهای این مملکت درباره مسیر درمانی پدرم انجام شد و ما از این بابت از کادر درمانی بیمارستان صدرای شیراز تشکر می‌کنم.

وی گفت: خانه سینما منزل پدرم بود. اما پدرم برای کارش اجاره‌نشین سازمان صدا و سیما شده بود؛ چراکه صدا و سیما صاحب‌خانه‌ خوبی بود تا ایشان همچنان اجازه‌نشین باشند.

مریلا زارعی: درّی تحصیل‌کرده فرنگ بود اما عاشق وطن و تاریخ آن/ علی دارابی: درّی وفادار بی‌چون و چرای به استقلال کشور بود

وی گفت: پدرم به سیاست و تاریخ علاقه‌مند بود. او به درام‌های حاکم بر زندگی اشخاص فکر می‌کرد و همان‌قدر که دوست داشت برای آیت‌الله طالقانی کار کند علاقه داشت برای دیگر شخصیت‌های ملی و مذهبی نیز کار کند.

گفتنی است؛ مراسم ختم مرحوم درّی پنج شنبه ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برقرار است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها