ظریف:

هیچ اقامت دائمی بعد از برجام به کسی داده نشده است

وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی و در پاسخ به سوال نمایندگان در مورد کنوانسیون دریای خزر، برجام، اقامت آمریکایی، تشکیل گروه اقدام در وزارت خارجه آمریکا و فعالیت اقتصادی سفرا شفاف‌سازی کرد.
کد خبر: ۳۰۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ - 20August 2018

هیچ اقامت دائمی بعد از برجام به کسی داده نشده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف در توضیح سوال نمایندگان از وی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نمایندگان مباحثی درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و موضوع حفظ منافع جمهوری اسلامی در این کنوانسیون مطرح کردند؛ متاسفانه مباحث دروغی در این خصوص شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: کلیپی در این زمینه در فضای مجازی منتشر شد که در این جلسه هم نمایندگان به آن اشاره کردند، برخی در مورد این کلیپ که از تلویزیون روسیه پخش شده، مدعیند که در این کلیپ به سهم ایران قبل و بعد از کنوانسیون اشاره شده است. این کلیپ توسط افراد مسلط به زبان روسی ترجمه شد و مشخص شد که به هیچ عنوان در ان درباره سهم صحبت نمی‌شود و دو مرتبه‌ای هم که اسم ایران آورده می‌شود به بحث ماهی خاویار پرداخته‌اند.

هیچ اقامت دائمی بعد از برجام به کسی داده نشده است

وی در ادامه یادآور شد: توضیحاتی که به مردم داده بودم در این جلسه به طور مفصل‌تر به نمایندگان ارایه شد. در ادامه جلسه در رابطه با روابط ایران و عراق و همسایگان، وضعیت برجام و شرایط ایران در برجام صحبت شد. همچنین به موضوع ارایه اقامت دائم آمریکا بعد از برجام به برخی افراد سوال پرسیده شد که در پاسخ تاکید کردیم همچین موضوعی اصلا اتفاق نیفتاده است و در مواردی که پیشنهاد سطحی‌تر هم به ایران شده بود، رد کردیم.

ظریف با اشاره به شرایط کارکنان وزارت امور خارجه در نیویورک، گفت: این افراد اجازه ندارند از محدوده 40 کیلومتری سازمان ملل متحد دورتر شوند، اعضای هیات آمریکا پیش از این پیشنهاد بررسی این موضوع را دادند اما ما تاکید کردیم که هیات ایرانی برای مذاکره پیرامون اینچنین مواردی به آمریکا نیامده است بلکه به آمریکا رفتیم تا درباره منافع ملت ایران بحث کنیم. البته از نمایندگانی که به طرح این مسئله پرداختند خواهش کردیم تا در صورت اطلاعات در این زمینه، آن را در اختیار وزارت امور خارجه قرار دهند.

بولتون آرزوهای دولت آمریکا را فریاد می‌زند/ آمریکایی‌ها با قلدری از همه امکانات برای جبران انزوای خود استفاده می‌کنند

وزیر امور خارجه در ادامه در واکنش به اظهارات اخیر جان بولتون، تصریح کرد: آقای بولتون حرف‌های بی‌مبنایی زده و آرزوهای خود را مطرح کرده است، در جایی هم که بوده انتظار می‌رفت تا این آرزوها را با صداهای بلندتر مطرح کند. وی و دولت آمریکا باید واقعیت منطقه را بهتر ببیند و نتایج فشارهای که به ایران آوردند را ببینند، این فشارها تنها برای مردم ایجاد مضیقه کرده البته دولت به لطف الهی با موفقیت از آن عبور کرده است و هم‌اکنون که اجماع جهانی علیه آمریکاست می‌تواند از این شرایط عبور کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال جنگ روانی هستند و در تلاشند تا در دنیا و ایران به این جنگ روانی دامن بزنند لذا ما باید با هوشیاری از این شرایط عبور کنیم، آمریکایی‌ها با قلدری در دنیا دست و پا می‌زنند و از همه امکانات خود برای جبران انزوای خود استفاده می‌کنند و حتما در این زمینه ناموفق خواهند بود. دولت از فشارهایی که بر مردم می‌آید خبر دارد و همه توان خود را به کار می‌گیرد تا بتوانیم فشارهای آمریکا را با کمترین هزینه خنثی کنیم.

اروپایی‌ها برای ارایه تضمین عملی به ایران باید هزینه کنند

ظریف در خصوص آخرین اخبار درباره مذاکرات ایران و 4+1، گفت: مذاکرات با اروپایی‌ها ادامه دارد، اروپایی‌ها در اعلام مواضع به خوبی عمل کردند اما در تبدیل این مواضع به اقدامات عملی کمرنگ‌تر پیش رفتند البته چند اقدام عملی چون انسداد یا اجازه دادن به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای تامین مالی یا تشویق شرکت‌های کوچک و متوسط را انجام دادند اما برای اینکه این اقدامات به نتیجه منتج شود، اروپایی‌ها باید برای تامین منافع خود در قِبال ایران، منطقه و نظم جهانی هزینه کنند تا آمریکایی‌ها نتوانند سیاست‌های خود را تحمیل کنند.

وی ادامه داد: هیچ منفعتی در دنیا بدون هزینه به دست نمی‌آید، جمهوری اسلامی ایران برای اینکه نشان دهد، اجماع دروغین امنیتی علیه ایران توسط آمریکا و اسرائیل درست شد، هزینه کردند و برجام توانست فضای امنیتی دنیا علیه ایران را به فضای انزوا علیه قانون شکنان آمریکایی در دولت جدید تبدیل کند لذا اروپایی‌هایی هم برای اینکه منافع درازمدت خود را تضمین کنند باید آمادگی پرداخت این هزینه را داشته باشند. البته این تصمیماتشان وقت محدودی دارد.

ایران پیش‌تر از آمریکا گروه ویژه برای مقابله با آمریکا تشکیل داده است

ظریف در واکنش به تشکیل گروه اقدام در وزارت خارجه آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها در تلاشند تا با فشار و قلدری کارهای خود را پیش ببرند، ایران قانونمند است و از طریق قانونی عمل می‌کند، هم‌اکنون همه بنگاه‌های اقتصادی اعلام می‌کنند که آمریکایی‌ها در تلاشند تا با فشارهای غیرقانونی و غیرمتمدنانه سیاست‌های خود را پیش ببرند و وارد حوزه‌ایی شدند که امکان موفقیت درازمدت ندارند، ایران قبل از آنها کمیته ویژه برای مقابله با اقدامات آمریکا را در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل دادیم و این کمیته به خوبی عمل کرده است.

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها یک سال و نیم ایران را مجبور به خروج از برجام کردند تا بتوانند روشی برای توجیه کار خود داشته باشند اما در نهایت نتوانستند و یک جانبه از برجام خارج شدند و در مقابل جامعه جهانی قرار گرفتند.

عدم حمایت کشورهای دنیا از آمریکا نشان دهنده پیروزی دیپلماتیک ایران است

ظریف یادآور شد: از سوی دیگر در حوزه اقتصادی برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و این فشارهای وارده به مردم برای آماده سازی بوده تا بتوانیم از مرحله سخت عبور کنیم، دولت موظف است تلاش بیشتر کند و بخش اقتصادی دولت هم از همه توان خود استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در حوزه متمدن روابط بین‌الملل سفرا با داخل کشور و کشورهای دیگر هماهنگی لازم وجود دارد، به غیر از چند کشور تابع آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی هیچ کس در دنیا از آمریکا حمایت نکرده و این نشان از موفقیت سیاست خارجی ایران و شکست سیاست خارجی آمریکایی‌ها دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار