دو کتاب برای شناخت آبادان و خرمشهر تالیف شد

کتاب «آبادان در خاطره‌ها» و «خرمشهر قلب ایران» تألیف «رضا خدری» با موضوع نقش مردم آبادان در دفاع مقدس و تاریخچه خرمشهر به زودی منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.
کد خبر: ۳۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸ - 07October 2014

دو کتاب برای شناخت آبادان و خرمشهر تالیف شد

به گزارش دفاع پرس، نویسنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفتوگویی از اتمام نگارش دو عنوان کتاب خبر داد و گفت: کتاب «آبادان در خاطرهها» و «خرمشهر قلب ایران» به تازگی مجوز چاپ و انتشار را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است.

وی اضافه کرد: کتاب «آبادان در خاطرهها» حاوی تاریخچه 2 هزار ساله این شهر تا امروز است که نقش مردم آبادان در هشت سال دفاع مقدس به انضمام اسامی 4 هزار شهید بزرگوار آبادانی و اسامی شهدای سینما رکس است که جمعاوری همه این مطالب حدود 5 سال به طول انجامید.

* تاریخچه خرمشهر در کتاب «خرمشهر قلب ایران» روایت شد

خدری درباره کتاب «خرمشهر قلب ایران»، ادامه داد: این کتاب نیز حاوی تاریخچه خرمشهر از دیرباز تا حال است؛ یعنی در این اثر به روایت حوادثی که در جنگ تحمیلی بر این شهر گذشته است، پرداختهام.

وی بیان کرد: در کتاب «خرمشهر قلب ایران» به غیر از تاریخچه و اسامی قدیمی خرمشهر مانند «بیان» و «مُحمره»، حاوی مطالبی نظیر بمبگذاریهایی که توسط منافقین، ضد انقلابیون و خلق عرب از تابستان سال 1358 در زمان آیتالله شبیر خاقانی انجام میگرفت، پرداخته شده است.

* روایت نقش عشایر خوب عرب در آزادسازی خرمشهر در این کتاب

نویسنده کتاب «از طهران تا تهران»، افزود: حتی در تابستان 58 نیز ستاد «خلق عرب» به سرکردگی شبیر خاقانی، 3 روز خرمشهر را اشغال کرد و اعلام کردند که این شهر، یک شهر عربی و مستقل است. ولی با مبارزه و کوشش بچههای خرمشهر و سپاه پاسداران و عدهای از عشایر خوب عرب که معتقد به نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند، توانستند خرمشهر را از دست خلق عرب رها سازند.

وی اضافه کرد: با توجه به فعالیتهای آشکار و پنهان منافقین و ساواکیهای فراری، که چراغ سبز به صدام نشان دادند، صدام نیز از 20 شهریور ماه سال 1359 قبل از شروع جنگ رسمی تحرکات نظامی خود علیه روستاهای خرمشهر آغاز کرد، که همه این موارد به انضمام مطالب فوق در کتاب «خرمشهر قلب ایران»، آورده شده است.

خدری با بیان اینکه کتاب «خرمشهر قلب ایران» دربردارنده 168 صفحه است، ادامه داد: فصل پایانی این کتاب نیز، مطالبی درباره سقوط خرمشهر در5 آبان  سال 59 و آزادسازی آن در روز 3 خرداد سال 1361 نگاشته شده است که در آینده نزدیک از سوی انتشارات «سنا» منتشر و روانه بازار نشر میشود.

بر اساس این گزارش، رضا خدری متولد اول فروردین سال 1329 دارای دو مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشتههای روابط بینالملل و برنامهریزی شهری و دانشجوی دکتری در رشته علوم سیاسی است.  که از جمله کتابهایی که تاکنون از این نویسنده متعهد انقلابی منتشر شده است، میتوان به «از طهران تا تهران»، «خرمشهر از اسارت تا آزادی»، «از خرمشهر نمیمیرد» و «از حلبچه تا شلمچه»، اشاره کرد.

 

منبع:فارس

نظر شما
پربیننده ها