رئیس تشکل المستقلون بصره:

نباید هیمنه آمریکایی‌ها بر فضای سیاسی عراق را فراموش کرد/ عراق هرگز موضع منفی ضد ایران نخواهد گرفت

الربیعی با اشاره به شرایط حاکم بر فضای سیاسی عراق و هیمنه آمریکایی‌ها بر آن، احتمال انتخاب مجدد حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق را بالا توصیف کرد.
کد خبر: ۳۰۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ - 21August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «علاء الربیعی» رئیس تشکل المستقلون بصره در گفت‌وگویی احتمال تصدی مجدد پست نخست وزیری توسط حیدر العبادی را بالا دانسته و در این باره اظهار داشت: بعد از تایید نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرالی فعالیت تشکل های سیاسی برای تاسیس بزرگترین ائتلاف پارلمان شدت یافت؛ برخی گروه ها همچون فتح و دولت قانون و برخی شخصیت های تشکل نصر که وارد پارلمان شده اند، موضع گیری های زودهنگامی داشته اند، ائتلاف های سائرون و النصر و ائتلاف ایاد علاوی و برخی گروه های دیگر اعلام کرده اند که بزرگترین ائتلاف پارلمان را تشکیل خواهند داد.

وی ادامه داد: روز گذشته ائتلاف های النصر و سائرون و الحکمه و آقای ایاد علاوی جلسات مشترکی برگزار کردند تا برای تشکیل ائتلاف یکپارچه به توافق برسند اما تا به این لحظه گفتگو هایشان نتیجه ای دربر نداشته است. به نظر می رسد احتمال رسیدن مجدد حیدر العبادی به نحست وزیری عراق بیشتر از رسیدن نوری المالکی به این پست باشد زیرا ائتلاف نوری المالکی از حجم و قدرت کمتری برخوردار است.

رئیس تشکل المستقلون بصره در بخشی از سخنانش به هیمنه آمریکایی ها بر فضای سیاسی عراق اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد ائتلاف سائرون که بزرگترین ائتلاف پیروز در انتخابات است حیدر العبادی را برای تصدی گری پست نخست وزیری انتخاب خواهند کرد. نباید هیمنه آمریکایی ها که امروز پشتیبان العبادی هستند، بر فضای سیاسی کشور را فراموش کرد بر همین اساس نیز می توان گفت وضعیت به گونه ای است که احتمال انتخاب مجدد حیدر العبادی به عنوان نخت وزیر بسیار زیاد است.

وی در خصوص آینده روابط ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق بسیار گسترده تر از آن است که نخست وزیر بتواند تاثیری بر آن داشته باشد، نباید فراموش کنیم که بیش از نیمی از اعضای پارلمان عراق که روند قدرت را در دست دارند، اعتقاد دارند جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی اصلی عراق است. این دیدگاه نزد اغلب نمایندگان شیعه و حتی سنی وجود دارد که ایران عامل اصلی استقرار دولت کنونی در عراق است.

حیدر العبادی تنها کاندید نخست وزیری است

یک عضو فهرست النصر در انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد که در حال حاظر تنها کاندید نخست وزیری حیدر العبادی است.

«یوسف الکلابی» یکی از اعضای فهرست النصر در انتخابات پارلمانی عراق در گفت‌وگویی به موضوع تشکیل دولت در عراق پرداخت و گفت: روز گذشته جلسه ای میان رهبران ائتلاف های النصر و الفتح و السائرون و الحکمه و الوطنیه برگزار شد که در پایان، رهبران این ائتلاف ها با صدور بیانیه ای از تمام ائتلاف ها و شخصیت های پیروز در انتخابات برای پیوستن به این ائتلاف ها و تشکیل ائتلاف بزرگتر دعوت به عمل آوردند. می توان گفت این بیانیه در راستای مبارزه با قومیت گرایی و سهم خواهی های طایفه ای صادر شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف صدور این بیانیه مشترک، مبارزه با فساد موجود و تلاش برای ارتقای کشور است. هسته ی اصلی یک ائتلاف بزرگ میان گروه هایی که ذکر شد شکل گرفته است اما در مقابل سایر برادران به دنبال تشکیل یک ائتلاف دیگر هستند. طی روزهای آینده و بعد از سپری کردن ایام عید به توافق های واقعی و نهایی خواهیم رسید، می توانیم بگوییم مهلتی که قانون برای آغاز به کار پارلمان جدید تعیین کرده کافی خواهد بود.

او در خصوص جلسه شب گذشته تشکل های النصر و الفتح و السائرون و الحکمه و الوطنیه توضیح داد: در گفتگو های شب گذشته به موضوع مهم برنامه های دولت آینده برای رفع مشکلات کشور پرداخته شد و تشکل ها در این خصوص با یکدیگر گفتگو کردند، در مسئله نخست وزیری نیز تنها به خصوصیت های مورد نظر فرد کاندید پرداخته شد زیرا انتخاب کاندید برای این پست در دستور کار این جلسه قرار نداشت. "حیدر العبادی" تا به این لحظه تنها کاندید پست نخست وزیری است، البته باید تاکید کنم که اولویت با برنامه کاری و اجرای این برنامه است نه با شخصیت های معیین.

این عضو ائتلاف النصر در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت ائتلاف بزرگ تشکیل شده است؟ توضیح داد: ما نمی گوییم بزرگترین ائتلاف را تشکیل داده ایم بلکه می گوییم بر اساس برنامه هایی که داریم آماده استقبال از دیگر تشکل ها برای پیوستن به این ائتلاف هستیم، برنامه اساسی ما مبارزه با طایفه گرایی و سهم خواهی های طایفه ای است ومی خواهیم دولت مبارزه با فساد و دولتی کار آمد که برای خدمت رسانی به مردم عراق جدی باشد را تاسیس کنیم.

یوسف الکلامی به موضع گیری اخیر حیدر العبادی در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرد و گفت: پس از اظهار نظر حیدر العبادی در خصوص تحریم های آمریکایی وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران بنده شخصا با نخست وزیر گفتگو کردم و ایشان هیچ موضعگیری منفی نسبت به ایران و ملت ایران ندارد، ملت و رهبری ایران باید یقین داشته باشد که عراق هیچ موضع منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران نخواهد گرفت.

وی با تاکید بر ایستادن ملت و دولت عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران گفت: حیدر العبادی یک فرد مسلمان است که به خوبی معنی محاصره کردن ملت ها را می داند و ما موافق این کار نیستیم، ما الان در دوران پیش از اسلام نیستیم که کسی بخواهد ملت ها را محاصره کند. به طور حتم ملت و دولت عراق در حد توانشان در کنار جمهوری اسلامی ایران خواهند ایستاد.

او در پایان گفت: ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت عراق بسیار بزرگ و قابل احترام است و ملت و دولت عراق هرکز پشتیبانی های ایران را فراموش نخواهند کرد. بنده به نیابت از ملت عراق به ملت ایران اطمینان خاطر می دهم که پارلمان عراق نماینده مردم عراق است و ملت ما با احترامی که برای ایرانی ها و جمهوری اسلامی ایران قائل است در کنار شما خواهد ایستاد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار