کارشناس مسائل ترکیه مطرح کرد؛

علل اختلافات ترکیه و آمریکا/ نقش تحریم‌های ایران

سیدعلی قائم مقامی گفت: مهمترین اختلاف نظر بین آمریکا و ترکیه، خودداری ترکیه از شرکت در تحریم‌های ایران است. خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه هم از دیگر علل اختلاف بین این 2 کشور عضو ناتو است.
کد خبر: ۳۰۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ - 21August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سیدعلی قائم‌مقامی در گفت‌وگویی با اشاره به بحران اخیر میان ترکیه و آمریکا اظهار داشت: روابط ترکیه و آمریکا در مسائل مختلف دچار اختلاف و تنش شده است.

وی ادامه داد: مهمترین اختلاف نظر بین آمریکا و ترکیه، خودداری ترکیه از شرکت در تحریم‌های ایران است. خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه هم از دیگر علل اختلاف بین این دو کشور عضو ناتو است.

قائم‌مقامی خاطرنشان کرد: همچنین عدم تحویل هواپیما‌های اف ۳۵ جنگی که متعلق به ترکیه، آمریکا و برخی کشور‌های اتحادیه اروپاست، از دیگر محور‌های کشمکش ترکیه و آمریکاست. اخیرا دو فروند هواپیما‌های اف ۳۵ به اسرائیل تحویل داده شد. ترکیه در ساخت هواپیما‌های جنگی اف ۳۵ سرمایه گذاری دارد و بخشی از بدنه این هواپیما در ترکیه تولید و مونتاژ می‌شود.

کارشناس مسائل ترکیه تاکید کرد: البته خلبانان ترکیه در آمریکا دوره آموزشی را می‌بینند، اما سنای آمریکا و کنگره اعلام کرده است، هواپیما‌های جنگی اف ۳۵ را به صورت عملی به ترکیه تحویل نخواهند داد. زیرا ممکن است روسیه و یا چین تکنولوژی آن‌ها را از طریق ترکیه بدست بیاورند.

قائم مقامی با اشاره به تضاد‌های موجود در روابط آمریکا و ترکیه گفت: ترکیه علیرغم اینکه با آمریکا در مسائل مختلف در تضاد است، اما به نوعی تاکید کرده از ناتو خارج نخواهد شد و در خدمت ناتو قرار خواهد داشت. چنانچه سفیر ترکیه در آمریکا مقاله‌ای در وال استریت ژورنال منتشر و اعلام کرده ترکیه متحد سابق ناتو هست و هرگز از آن خارج نخواهد شد.

وی اضافه کرد: ترامپ سعی می‌کند صنایع اسلحه سازی آمریکا را به روز کند و کشور‌های ناتو مانند ترکیه و ... را وادار کند سلاح‌های آمریکا را بخرند.

کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه اعلام کرده است پایگاه‌های نظامی و بخصوص انجرلیک ترکیه را در اختار ناتو و ائتلاف بین المللی ضد داعش قرار خواهد داد. همچنین امکان تسهیل و سرعت گیری عملکرد نظامی ناتو و در اصل آمریکا در منطقه را فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اردوغان اعلام کرده در تحریم‌هایی که مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل نیست و تحریم‌های یکجانبه آمریکاست، شرکت نمی‌کند. ترکیه هم اکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با روسیه دارد. همچنین به واردات گاز و همکاری تجاری خود با ایران نیز ادامه می‌دهد.

قائم مقامی در ادامه عنوان کرد: ترکیه قرار است در تجارت با ایران از دلار استفاده نکند و تبادلات براساس لیر ترک و ریال ۹ هزار تومان ایران خواهد بود. اما این سوال مطرح است که برای برابری نرخ ریال ایران با لیر ترک چه معیاری در نظر گرفته خواهد شد؟ زیرا در تجارت بین المللی شاخص تعیین سایر ارز‌ها، دلار- یورو و طلاست.

وی در پایان بیان کرد: آمریکا تلاش می‌کند ترکیه را تسلیم سیاست‌های منطقه‌ای خود سازد؛ لذا از ترکیه برای شکست محور مقاومت ضد صهیونیستی و امپریالیستی در منطقه استفاده کند تا این کشور به سیاست‌های آمریکا در سوریه و مسئله فلسطین و قدس اعتراض نکند.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار