احتمال معافیت هند از تحریم‌های آمریکا در مبادلات تجاری با ایران و روسیه

یک کارشناس هندی در گفتگویی پیش‌بینی کرد واشنگتن احتمالاً با درخواست دهلی‌نو برای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران و روسیه موافقت کند.
کد خبر: ۳۰۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 22August 2018

احتمال معافیت هند از تحریم‌های آمریکا در مبادلات تجاری با ایران و روسیهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در حالی که تنها دو هفته به دیدار بلندپایه میان مقامات آمریکایی و هندی باقی مانده است، کارشناسان پیش بینی می کنند واشنگتن احتمالا با درخواست دهلی نو برای معافیت از تحریم ها علیه تهران و مسکو موافقت کند.

در این گزارش آمده است آمریکا و هند برای دیدار اوایل سپتامبر سوشما سوارج (وزیر خارجه هند) و نیرمالا سیتارامن (وزیر دفاع هند) با مایک پمپئو و جیمز متیس، وزرای خارجه و دفاع آمریکا در دهلی نو، پایتخت هند، آماده می شوند. واردات نفتی هند از ایران یکی از موضوعات چالش برانگیز در این دیدار خواهد بود.

گزارش اسپوتنیک می افزاید مشکلی که هند در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند این است که در نتیجه تحریم های وضع شده علیه تهران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، واردات نفتی هند از ایران به طور چشمگیری کاهش یافت؛ تا جایی که در هر شش ماه، شاهد کاهش 20 درصدی واردات نفتی هند از ایران بودیم. در یک ماه گذشته، آمریکا و هند 2 دور مذاکره (که تازه ترین آن در شانزدهم اوت سال جاری میلادی بود) داشته اند؛ اما به نتایج شفافی در این خصوص دست نیافته اند. مقامات دهلی نو امیدوارند که دو طرف در نشست اوایل سپتامبر به توافقی در این زمینه دست یابند.

نگارنده مطلب می افزاید بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی صورت می گیرد که چین نسبت به گذشته تمایل کمتری برای پیروی از دستورات آمریکا دارد و اتحادیه اروپا نیز در حال گفتگو با بسیاری از کشورها، از جمله هند، به منظور یافتن راهکاری برای نجات توافق هسته‌ای ایران است.

یکی از مقامات ارشد اندیشکده «پژوهش‌ها و تحلیل‌های دفاعی هند» در دهلی نو، در گفتگو با اسپوتنیک اظهار کرد: وزرای خارجه و دفاع هند پیش تر به واشنگتن سفر کرده اند؛ در نتیجه اگر مذاکرات ماه سپتامبر پس از دو بار به تعویق افتادن برگزار شود، قطعاً نتایجی را در پی خواهد داشت. من معتقدم که آمریکا ممکن است با درخواست هند برای اعطای معافیت تحریمی به این کشور در خرید نفت خام از ایران و همچنین خرید تجهیزات دفاعی از روسیه، موافقت کند.

در پایان گزارش اسپوتنیک نیز آمده است: در همین حین، در آستانه مذاکرات سپتامبر رسانه های هندی گزارشات زیادی را درباره طرح هند برای افزودن آمریکا به اتحاد بین المللی خورشیدی (ائتلافی در حمایت از استفاده از انرژی خورشیدی) منتشر می کنند؛ طرحی که از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه با در نظر گرفتن خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس در سال 2017 میلادی.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها