دفاع‌پرس به‌ بهانه 2 میلیاردی شدن تنگه ابوقریب گزارش می‎‌دهد؛

تسخیر گیشه‌ی سینما با آثار فاخر دفاع مقدس/ «تنگه ابوقریب» آغاز راهی بی‌پایان

فروش 2 میلیاردی فیلم تنگه ابوقریب در هفته دوم اکران نشان می‌دهد، آثار سینمای دفاع مقدس ظرفیت تسخیر گیشه سینما را دارند، این فیلم آغاز یک راه بی پایان برای تولیدات این ژانر فاخر سینمایی است.
کد خبر: ۳۰۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ - 25August 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‎‌پرس، آخرین خبر از فروش فیلم‌های سینما حاکی از آن است که فیلم تحسین شده‌ی «تنگه ابوقریب» آخرین ساخته بهرام توکلی به تهیه‌کنندگی سعید ملکان که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است با استقبال گسترده‌ی مخاطبین مواجه شده است.

این آمار فروش در‌حالی است که «تنگه ابوقریب» فقط تعداد 50 سالن سینما در تهران و شهرستان‌ها در اختیار دارد. قطعاً با افزایش تعداد سالن‌ها و با توجه به استقبال عموم مخاطبین این آمار افزایش نیز خواهد داشت. این اثر فاخر دفاع مقدس در هفته دوم نمایش خود در حالی با استقبال روبرو شده که همزمان فیلم های متعدد طنز روی پرده سینماها به چشم می خورند و این یعنی آثار سینمای دفاع مقدس همانند دهه 70 قابلیت تسخیر گیشه سینما را دارند.

«تنگه ابوقریب» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج که برنده 6 سیمرغ و بهترین فیلم جشنواره سی و ششم فیلم فجر شده با افزایش استقبال مردمی در سه روز اخیر 150 سانس فوق العاده را تجربه کرده است و شب گذشته به فروش 2 میلیارد تومانی رسید.

تسخیر گیشه سینما با آثار فاخر دفاع مقدس/ «تنگه اوقریب» آغاز یک راه بی پایان است

«تنگه ابوقریب» روایتی از روزهای پایانی دفاع مقدس در منطقه عملیاتی تنگه ابوقریب است که از چهارشنبه 17 مرداد روی پرده سینماهای کشور نمایش داده شده است.

فروش 2 میلیاردی فیلم تنگه ابوقریب در هفته دوم اکران نشان می‌دهد، آثار سینمای دفاع مقدس ظرفیت تسخیر گیشه سینما را دارند و این فیلم آغاز یک راه بی پایان برای تولیدان این ژانر فاخر سینمایی است.

در نقد «تنگه ابوقریب» به قلم رسول شادمانی، درخصوص علت موفقیت و متفاوت بودن این فیلم آمده است: «موفقیت این تیم و این فیلم را، به‌ ما‌هُوَ فیلم نباید دید، بلکه «تنگه ابوقریب» را می‌بایست موجی نو در سینمای ملی پس از انقلاب و مانیفست سینمای دفاع مقدس قلمداد کرد. سینمایی که طی سال‌های اخیر و با تولیدات کم‌فروغ و خلق آثار ضعیف و گاه غیر‌قابل اکران، می‌رفت تا دلخوش به موفقیت‌های دهه‌ی 60 و اوایل دهه‌ی 70 به خاطرات تاریخ سینمای ایران مبدل شود.

تسخیر گیشه سینما با آثار فاخر دفاع مقدس/ «تنگه اوقریب» آغاز یک راه بی پایان است

پاشنه آشیل و نقصان اصلی و اساسی فیلم‌های دفاع مقدس طی سال‌های اخیر، یعنی ضعف فیلمنامه به نقطه قوت فیلم «تنگه ابوقریب» مبدل شده است. فیلمنامه‌ی این فیلم از ساختار صحیح دراماتیک با منطقی روایی برخوردار است که با ایجاد تعلیق و فراز و فرود‌های نقطه‌گذاری شده، تنها ساعاتی از هشت سال دفاع مقدس را به گونه‌ای روایت می‌کند که مخاطب گویی درگیر تمام آن سال‌ها، وقایع و حماسه‌آفرینی‌ها می‌شود.

طراحی صحنه، طراحی لباس و چهره‌پردازی بی‌بدیل فیلم که به حق توجه و تحسین داوران جشنواره، کارشناسان سینمایی و تماشاگران را برانگیخت، باورپذیری را تا مرز تماشای صحنه‌های مستند جنگ به مخاطب القاء می‌کند و لحظه‌ای او را از فیلم جدا نمی‌کند.

تسخیر گیشه سینما با آثار فاخر دفاع مقدس/ «تنگه اوقریب» آغاز یک راه بی پایان است

نقطه اوج و اعتلاء فیلم اما، کارگردانی تحسین برانگیز آن است. «تنگه ابوقریب» را بی‌شک باید بهترین اثر در میان آثار بهرام توکلی در مقام کارگردانی دانست. پرداخت کم نقص او به صحنه‌های اگشن با پُرداگشنی عظیم، شانه‌به‌شانه‌ی فیلم «Hacksaw Ridge» مِل گیبسون –2016– می‌زند، تا جایی که برخی توکلی را در کارگردانی «تنگه ابوقریب» متاثر از آن فیلم دانسته‌اند.

الاایحال فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» می‌تواند تولدی دوباره برای سینمای دفاع مقدس و نماینده‌ای شایسته برای سینمای ایران جهت حضور در فستیوال‌های بین المللی باشد.»

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها