میلاد عرفان‌پور:

شاعر مسلمان، یاری‌گر مظلومان است

میلاد عرفان‌پور در آستانه سالگرد فاجعه منا و با اشاره به واکنش شعرای کشور به این اتفاق گفت همان‌طور که در قرآن آمده است شاعر مسلمان باید یاری‌گر مظلومان باشد.
کد خبر: ۳۰۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ - 25August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، عرفان‌پور، همزمان بال سالگرد شهادت حاجیان ایرانی در فاجعه منا، درباره واکنش شعرا به فاجعه منا اظهار داشت: همان‌طور که در قرآن آمده است شاعر مسلمان باید یاری‌گر مظلومان باشد؛ از همین رو در حادثه منا، جامعه شاعران دغدغه‌مندانه وارد میدان شدند و مانند همیشه نشان دادند نسبت به حوادث آگاه و هوشیار هستند. خداوند در آیات پایانی سوره شعرا، تاکید می کنند که شاعر مسلمان باید ظلم‌ستیز و یاری‌گر مظلومان باشد و برای احقاق حقوق از دست رفته مظلوم با زبان روان خود افکار عمومی را آگاه سازد.

وی ادامه داد: در حادثه منا، جامعه ایران در یک غم بزرگ فرو رفت. در این حادثه ظلم آشکاری به حاجیان روا شد. کسانی که برای زیارت خانه خدا احرام بستند و برای ادای یک تکلیف الهی حج انجام می دادند به واسطه یک اشتباه عامدانه جان خود را از دست دادند. این اتفاق نشئت گرفته از سوءتدبیر و البته نوعی غرض‌ورزی آل سعود بود که منجر به شهادت رسیدن تعداد زیادی از حجاج شد.

این شاعر تصریح کرد: شاعر مسلمان باید ظلم ستیزی را سرلوحه کار خودش قرار دهد و موضعی بگیرد که جامعه را نسبت به اتفاق رخ داده هوشیار کند. آل سعود در این جنایت متهم ردیف اول بود و باید برای دادخواهی از آن تلاش می‌شد. از همین رو شاعران نخستین قشری از هنرمندان بودند که به عرصه وارد شدند و با شعر خود سعی کردند مظلومیت حاجی ها دیده شود. اشعار بسیاری سروده شد، چه به واسطه شاعران جوان چه به واسطه صاحب‌نامانی که در این عرصه فعالیت می کردند.

عرفان‌پور تاکید کرد: نزدیک به سه کتاب با موضوع اشعار منا منتشر شد که یکی از آن‌ها توسط من جمع‌آوری شد و با عنوان «منا منهای بسیاران» به چاپ رسید. در این میان تلاش جامعه ادبی کشور بسیار ستودنی است؛ زیرا به این امر نه به چشم یک فعالیت هنری بلکه به عنوان یک دغدغه نگاه می کردند و این دغدغه‌مندی شعرا بسیار ازرشمند است.

وی درباره بستر حج برای ایجاد وحدت در میان مسلمانان نیز گفت: دشمن همیشه در پی اختلاف‌افکنی است و حج خود عامل اتحاد. مناسک حج تماما در پی تجمیع مسلمانان و انسجام صفوف آنان است. نماز جماعت مسجدالحرام خود جلوه‌ای از کنار گذاشتن اختلافات و پر رنگ شدن زمینه اتحاد را نشان می دهد. از همین رو دشمن هر ساله تلاش می کند با شیوه ای جدید، دست به اختلاف‌افکنی بزند. تشکیل گروه‌های افراطی یکی از آخرین نقشه های دشمن برای نابودی اتحاد و یکپارچی میان صفوف مسلمان است. یک هنرمند مسلمان باید باید با هنر خود در زمینه اتحاد و تاکید بر این مهم نقش ارزنده ای داشته باشد. شعرا باید از موضوعات اختلافی که منجر به تحقیر و توهین سایر مذاهب است پرهیز کنند. از همین رو باید با دقت تمام در بزنگاه‌ها تشخیص داد که کجا دشمن منتظر است تا با موضوعی به نفع خود وارد میدان شود.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار